شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

۱۰ تکنیک موثر در مصاحبه دکتری

در ادامه با ما همراه باشید تا از این تکنیک‌های مهم آگاه شوید و مسیر خود را برای کسب موفقیت در مصاحبه دکتری هموار نمایید تا این رویا به حقیقت بپیوندد.

ادامه تحصیل در مقطع دکتری رویایی شیرین برای بسیاری از افراد است. پذیرش در آزمون دکتری در ۲ مرحله آزمون کتبی و مصاحبه صورت می‌گیرد. بنابراین شرکت در کنکور کتبی و کسب نمره قبولی برای یک داوطلب کافی نیست بلکه او باید پس از اعلام نتایج انتخاب رشته، در مصاحبه دکتری شرکت کند و در این مرحله نیز موفق شود. شما داوطلبان گرامی برای شرکت در این جلسه مهم باید تکنیک‌های بسیار موثری را بدانید و از آنها استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا از این تکنیک‌های مهم آگاه شوید و مسیر خود را برای کسب موفقیت در مصاحبه دکتری هموار نمایید تا این رویا به حقیقت بپیوندد.

برخورداری از رزومه عالی

داوطلب باید پیش از زمان مصاحبه، یک رزومه بسیار عالی بنویسد. این رزومه شامل مقالات منتشر شده علمی، انتشار مقالات کنفرانسی و تخصصی در مجلات معتبر، چاپ کتب معتبر و... می‌شود. شما داوطلبان گرامی باید به خاطر بسپارید که رزومه فایلی مبنی بر شناسایی شما است و شما باید رزومه‌ای تأثیرگذار و قدرتمند داشته باشید.

به خاطر بسپارید که تنها جمع‌آوری رزومه کافی نیست بلکه ارائه تمامی مدارک و مستندات مربوط به ادعاهای شما در این جلسه لازم است. این مدارک شامل مقالات، مدارک زبان، سوابق تدریس، ریز نمرات مقاطع قبلی، جوایز کسب کرده، همایش‌ها و کنفرانس‌ها، اختراعات، توصیه‌نامه‌ها و... می‌شود. به خاطر بسپارید که حتماً تمامی مدارک پژوهشی و آموزشی خود را در روز مصاحبه به صورت کاملاً منظم و مرتب دسته‌بندی کنید و آنها را به همراه داشته باشید.

حفظ آرامش و تسلط بر زبان بدن

شما داوطلبان گرامی باید در جلسه مصاحبه آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. شما از زمان ورود تا زمان خروج با اساتید مصاحبه کننده در ارتباط هستید. بنابراین در این مدت باید ارتباط بسیار خوب و درستی به آنها برقرار نمایید. به همین منظور باید بر زبان بدن خود مسلط باشید و رعایت آداب معاشرت و رفتار درست در این مصاحبه را فراموش نکنید.

پاسخ‌گویی به سوالات عمومی و تخصصی

باید بدانید که در جریان مصاحبه از شما سوالات عمومی و تخصصی پرسیده می‌شود. سوالات عمومی شامل معرفی خود، شغل، هدف از ادامه تحصیل و... است. سوالات تخصصی نیز مربوط به رشته تحصیلی شما است. بنابراین شما باید در این جلسه با اطلاعات تخصصی مطلوبی از رشته خود حاضر شوید. در واقع از داوطلبی که مقطع کارشناسی ارشد خود را در یک رشته‌ به اتمام رسانده است و می‌خواهد در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهد، انتظار می‌رود که بتواند به سوالات مربوط به دروس تخصصی خود پاسخ دهد.

تسلط بر پایان‌نامه

یکی از سوالاتی که در مصاحبه دکتری از شما پرسیده می‌شود، مربوط به پایان‌نامه کارشناسی ارشد شما است. غالباً اساتید حاضر در جلسه مصاحبه دکتری سوالاتی در مورد پایان‌نامه کارشناسی ارشد شما می‌پرسند. بنابراین شما باید از پیش از شرکت در این جلسه، پایان‌نامه خود را به خوبی مرور کنید و روی آن تسلط کافی داشته باشید. مجموعه نوگام دوره‌‌ای بسیار کابردی را جهت پاسخ‌گویی شما داوطبیان گرامی به سوالات پایان‌نامه خود برگزار می‌کند.

 

تسلط بر زبان انگلیسی

تسلط بر زبان انگلیسی یکی از موارد بسیار مهمی است که می‌تواند در موفقیت شما در جلسه مصاحبه دکتری موثر واقع شود.‌ اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که سوالات این بخش چگونه مطرح می‌شوند؟ این امکان وجود دارد که اساتید مصاحبه‌کننده از شما بخواهند که خودتان را به زبان انگلیسی معرفی کنید. ممکن است متنی به شما ارائه شود و از شما خواسته شود که آن را روخوانی و سپس ترجمه کنید.

این امکان هم وجود دارد که از شما خواسته شود که در مورد پایان نامه کارشناسی ارشد خود به زبان انگلیسی صحبت کنید و خلاصه‌ای از آن را‌ بگویید. ممکن است که از شما سوالاتی در رابطه با دروس تخصصی‌تان پرسیده شود. بنابراین شما باید بتوانید راحت و روان در مورد خودتان، رشته تخصصی و پایان نامه خود صحبت کنید. این موضوع را نیز بدانید که اگر شما از دانشجویانی هستید که یکی از مدارک آزمون‌های بین‌المللی زبان را دارید، یک گام جلوتر از رقبای خود خواهید بود و امتیاز ویژه‌ای برای شما در نظر گرفته می‌شود.

 

ایده برای رساله دکتری

بهتر است که شما در جلسه مصاحبه دکتری، موضوع و ایده‌ای برای رساله مقطع دکتری خود حاضر کرده باشید. شما پیش از شرکت در این جلسه باید موضوعی برای تحقیق و پژوهش در آینده در نظر بگیرید و روز مصاحبه آن را به اساتید اعلام کنید. به خاطر بسپارید که ایده‌ای که شما در مصاحبه دکتری مطرح خواهید کرد، باید در حد و اندازه رساله دکتری باشد. بهتر است که شما موضوعی را انتخاب نمایید که اساتید به آن علاقمند باشند و یا در آن حوزه متخصص باشند.

 

 

سوالات نرم‌افزاری

یک گروه از سوالاتی که داوطلبان پیش از جلسه مصاحبه به آن توجه زیادی نمی‌کنند اما امکان پرسیده شدن آنها وجود دارد، سوالات نرم‌افزاری است. داوطلبان برخی از رشته‌ها مانند روانشناسی و یا رشته‌هایی که با بخش آماری و تحلیل‌های آماری سر و کار دارند، ممکن است ملزم به پاسخ‌گویی به سوالات نرم‌افزاری مانند نرم‌افزار SPSS باشند. هدف از پرسش این‌گونه سوالات این است که اساتید آگاه شوند کدام داوطلبان در تمام زمینه‌ها فعال هستند و خارج از رشته تحصیلی خود نیز تحقیق می‌کنند.

 

توصیه‌نامه

داشتن توصیه‌نامه علمی از اساتید برجسته رشته تحصیلی شما می‌تواند در مسیر موفقیت در مصاحبه دکتری به شما کمک کند. بدیهی است که هیچ استادی بدون شناخت کافی از شما و مهارت‌های شما و بدون دلیلی موجه، توصیه‌نامه ارائه نمی‌دهد. بنابراین اگر دو یا سه توصیه‌نامه از اساتید شاخص و برجسته در زمینه تخصصی خود دریافت کردید، حتماً در روز مصاحبه آنها را به همراه داشته باشید.

 

مقاله، پروپوزال، روش تحقیق

شما باید به عنوان داوطلب تحصیل در مقطع دکتری به خوبی با نحوه نگارش مقاله و پروپوزال و نحوه تحقیق آشنا باشید. یکی از مراحل آماده شدن برای مصاحبه دکتری این است که داوطلب اطلاعات کافی در مورد مقاله‌نویسی و روش تحقیق داشته باشد زیرا یکی از اهداف اصلی مصاحبه دکتری این است که اساتید از مهارت‌های تحقیق شما مطمئن شوند.

 

مرور کتب مرجع و مهم رشته تحصیلی

در بهترین حالت ممکن شما داوطلبان گرامی باید کتب مرجع و مهم رشته تحصیلی خود را خوانده باشید و آنها را پیش از شرکت در جلسه مصاحبه دکتری مرور کرده باشید تا اگر سوالی از سمت اساتید پرسیده شد، پاسخ‌گوی آن باشید.

 

آمادگی کامل برای مصاحبه دکتری

علاوه بر موارد ذکر شده شما داوطلبان گرامی باید بدانید که حتماً در زمان مقرر در جلسه مصاحبه دکتری حاضر شوید و به سوالات پاسخ‌های کوتاه و مفید دهید. حتماً لباسی آراسته و رسمی بپوشید. در جلسه پر انرژی حاضر شوید و با اساتید ارتباط محترمانه‌ای برقرار کنید. با انگیزه باشید و از علاقمندی خود به رشته تحصیلتان در مقطع دکتری صحبت کنید. در حالت کلی باید بدانید که شما برای حضور در جلسه مصاحبه دکتری باید از آمادگی کامل و کافی برخوردار باشید.

مجموعه نوگام یکی از برترین مراکز آموزشی تخصصی در عرصه کنکور کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد که دوره‌های بسیار مفید و کارآمدی را به شما داوطلبان گرامی ارائه می‌دهد. به وب‌سایت مرکز آموزشی نوگام مراجعه نمایید و از دوره‌ها و کارگاه‌های مختص مصاحبه دکتری، دروس عمومی دکتری و... دیدن کنید. کارشناسان این مجموعه همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied