شمانیوز
شما نیوز

سبزه عید | ایده کاشت سبزه عید

سبزه عید امسال را با خلاقیت خودتان تزئین کنید | ایده‌های جدید برای کاشت سبزه عید 1403

اگر شماهم به دنبال یک سبزه جدید و خلاقانه برای سال نو هستید تا پایان این خبر ما را همراهی کنید.

سبزه عید امسال را با خلاقیت خودتان تزئین کنید | ایده‌های جدید برای کاشت سبزه عید 1403

به گزارش شمانیوز :سبزه عید، نمادی از طراوت و شادابی است که در سفره هفت‌سین، نویدبخش آغاز سال نو و رستاخیز طبیعت است.برای کاشت سبزه عید می‌توان از انواع مختلف حبوبات و غلات مانند گندم، عدس، ماش، نخود و خاکشیر استفاده کرد. کاشت سبزه عید، سنت دیرینه ایرانیان است که از دیرباز به عنوان نمادی از امید و آرزو برای سال جدید انجام می‌شود. سبزه عید را می‌توان در ظروف مختلف مانند کاسه، بشقاب، سینی و حتی تخم مرغ‌های توخالی کاشت و به سفره هفت‌سین زیبایی و طراوت بخشید.در این خبر چند ایده جدید برای کاشت سبزه عید را برای شما جمع آوری کرده ایم.

سبزه عید

کاشت سبزه عید در خاک گلدان

یکی از راه هایی که میتوانید سبزه را طولانی مدت نگهداری کنید، کاشت آن در خاک گلدان است. برای کاشت سبزه عید در خاک گلدان، می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید تا همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش رود.

  1. انتخاب گلدان مناسب: ابتدا یک گلدان مناسب را انتخاب کنید. گلدان باید دارای ساختار مناسبی باشد و آب به خوبی درون گلدان باقی مانده و رطوبت لازم را حفظ کند.
  2. انتخاب دانه: دانه‌های سبزه عید را برای کاشت در خاک گلدان انتخاب کنید. شما میتوانید هر نوع بذری را بکارید.
  3. آماده ‌سازی گلدان: گلدان را با خاک مخصوص گیاهان گلدانی پر کنید. خاک باید حاوی مواد آلی باشد. به همین دلیل باید خاک مرغوبی تهیه کنید.
  4. کاشت دانه: دانه‌های سبزه عید را به صورت یکنواخت بر روی خاک گلدان پخش کنید. سپس کمی خاک را بر روی آن بپاشید. به این ترتیب میتوانید منتظر جوانه زدن گیاهان باشید.
  5. آبیاری: پس از کاشت، خاک را به آرامی و با آبیاری ملایم مرطوب کنید. از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید تا خاک خیس نشود. آب دهی بیش از اندازه ریسک فاسد شدن دانه ها را به همراه دارد.
  6. نگهداری: گلدان را در محیطی با نور مناسب قرار دهید. یادتان باشد که توجه به نیاز گیاه و آبیاری مناسب موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.
  7. مراقبت‌های بعدی: پس از رشد دانه‌ها، آن‌ها را به محیطی با نور مناسب انتقال دهید تا میزان نور مطلوبی را دریافت کنند.

سبزه عید

کاشت سبزه عید با خاکشیر

بسیاری از افراد عاشق سبزه با خاکشیر هستند. این مدل سبزه های لعاب دار به خوبی بر روی اشیاء مختلف و سطوح قرار می‌گیرند و میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید تا یک سطح سبز داشته باشید.

  1. آماده‌سازی خاکشیر: خاکشیر را برای مدتی در آب خیس کنید تا لعاب دهد. بهتر است از خاکشیر تمیز و پاک شده تازه استفاده کنید تا سبزه شما زیبا و یکدست باشد.
  2. آماده‌ سازی سطح کاشت:  خاکشیر به علت داشتن لعاب، بر روی سطوح مختلف به خوبی قرار می‌گیرد. چسبندگی آن موجب می‌شود تا زیبایی خوبی از آن شاهد باشید. به همین دلیل باید سطحی که قرار است سبزه روی آن کاشته شود را، به وسیله پنبه، جوراب شیشه ای و پارچه تنظیف پوشانید. سپس پارچه را خیس کرده و بذرهای خاکشیر را به صورت یکنواخت روی آن بکشید.
  3. حفظ رطوبت: برای حفظ رطوبت و تسهیل در رشد سبزه عیدتان، یک لایه نایلون را با حفره‌هایی که ایجاد کرده‌اید روی سطح بذرها قرار دهید. این کار باعث حفظ رطوبت و حفظ حرارت مورد نیاز برای رشد سبزه خواهد شد. یادتان باشد که اینکار نباید به شکلی انجام شود که لایه های خاکشیر از سطح شما جدا شوند.
  4. آبیاری: هر روز سبزه را با استفاده از اسپری آبیاری کنید تا رطوبت لازم را به بذرها برسانید. به این ترتیب میتوانید با خیالی آسوده شاهد رشد گیاه باشید.
  5. نگهداری و پرورش: پس از چند روز، بذرها شروع به جوانه زدن خواهند کرد. در این مرحله، نگهداری منظم از سبزه و ادامه آبیاری ضروری است. یادتان باشد که آب به میزان اضافی موجب بروز بوی ناخوش آیند و فساد سبزه می‌شود.
  6. برداشت نایلون: وقتی که سبزه ها شروع به رشد کردند، نایلون را بردارید و نور و آب مورد نیاز را تامین کنید.

سبزه عید

کاشت سبز عید با تخم شربتی

شاید جالب باشد که بدانید با تخم شربتی هم میتوانید سبزه عیدتان را آماده کنید. برای این کار باید حتما از تخم شربتی پاک شده و سالم استفاده کنید.

  1. خیس کردن بذر تخم شربتی: دو قاشق چایخوری تخم شربتی را در یک چهارم فنجان آب قرار دهید و خوب هم بزنید تا آب در تخم شربتی جذب شود.  این مخلوط را در ظرفی بریزید و آن را در محیط تاریک و گرم قرار دهید تا به مدت 24 ساعت به حالت ژله‌ای تبدیل شود و جوانه‌های کوچکی بر روی آن‌ ظاهر شوند.
  2. آماده‌سازی ظرف کاشت: بعد از ظاهر شدن جوانه‌های کوچک، آن‌ها را روی یک دستمال نخی مرطوب بریزید و در ظرفی با درب تیره قرار دهید. پس از 3 روز، جوانه‌ها را به ظرف کاشته شده منتقل کنید. شکل ظرف برای کاشت به سلیقه شما بستگی دارد.
  3. نور مناسب: یادتان باشد تخم شربتی تا زمانی که در پارچه قرار دارد، باید حتما در جای تاریک و گرم قرار بگیرد. پس از انتقال به ظرف اصلی، حتما آن را در مکانی قرار دهید که نور خورشید به صورت مستقیم به آن بخورد. هنگام قرار دادن سبزه تخم شربتی در آفتاب، ظرف را 180 درجه بچرخانید تا هر دو سمت از آفتاب تغذیه کند. به این ترتیب رشد یکسانی را شاهد خواهید بود.
  4. آبیاری: زمانی که تخم شربتی بر روی پارچه قرار دارد، مرتب دستمال را با اسپری مرطوب کنید تا آبی که تخم شربتی نیاز دارد را به میزان کافی تامین کنید.  از کم یا زیاد دادن آب پرهیز کنید، چرا که خشک شدن یا بوی ناخوش آیند از عوارض چنین اقدامی است.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی