شمانیوز
شما نیوز

وعده کاهش قیمت در بازار خودرو

در شرایطی که بازار خودرو قیمت‌های عجیب و غریبی به خود می‌بیند، رضا رحمانی وزیر صمت در هفته جاری وعده داد که به‌زودی قیمت‌ها روند کاهشی خواهند داشت.البته وزیر صنعت، معدن و تجارت برای وعده خود مستنداتی ارائه کرد که در صورت تحقق آنها، قیمت خودرو می‌تواند در آینده نزدیک کاهشی شود

وعده کاهش قیمت در بازار خودرو

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از اقتصادنیوز : یکی از این مستندات تزریق نقدینگی به خودروسازی کشور است که از نظر رضا رحمانی می‌تواند به سرعت بر روند کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار باشد. شرکت‌های خودروساز چه زمانی که در اوج قرار داشتند و چه زمانی که به‌واسطه تحریم‌ها در لبه پرتگاه قرار گرفتند، همیشه نیازمند نقدینگی بودند. میزان زیان انباشته این شرکت‌ها و همچنین ضرری که از ناحیه تولید متوجه آنها است نشان می‌دهد که دخل و خرج این شرکت‌ها همخوانی ندارد و اگر دولت نبود که دست خودروسازان را بگیرد معلوم نیست این شرکت‌ها هم اکنون در چه وضیعتی قرار داشتند.

 

 اما این سوال همیشه بین کارشناسان و دست‌اندرکاران خودرویی مطرح است که دولت تا چه زمانی باید به خودروسازی‌های کشور تزریق نقدینگی کند؟ و در نهایت اینکه چرا بعد از تزریق نقدینگی، این شرکت‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار می‌شوند اما پس از گذشت مدتی بار دیگر شکایت‌ها از نبود پول شروع می‌شود؟

تجربه کشوری همچون آمریکا در زمانی که خودروسازی همچون جنرال موتورز به‌دلیل رکود جهانی در مرز ورشکستگی قرار داشت نشان می‌دهد که کمک و حمایت‌های دولتی از این خودروساز در چارچوبی خاص نه‌تنها خودروسازی آمریکا را از ورشکستگی نجات داد بلکه زمینه رشد و ارتقای آن را نیز فراهم کرد، این در شرایطی است که در ایران تزریق نقدینگی و حمایت‌های دولتی تنها در مسیر حفظ موجودیت این شرکت‌ها انجام می‌گیرد و نه‌تنها کمکی به رشد خودروسازی نمی‌کند بلکه آنها را بیش از پیش به دولت وابسته می‌کند.تنها اگر بازه زمانی چهار سال گذشته را در نظر بگیریم، دولت دو بار در مقاطع بحرانی به کمک ایران خودرو و سایپا آمد. نخست، آبان سال ۹۴ بود که دولت به‌صورت غیرمستقیم به تزریق نقدینگی در این شرکت‌ها پرداخت و اجازه نداد ایران‌خودرو و سایپا در بحران فروش غرق شوند.

در آن مقطع، خودروسازان کشور در کمپین «نه به خرید خودروی صفر» گیر افتاده و افت فروش دامنگیرشان شد. این کمپین اگرچه ابتدا خیلی جدی گرفته نشد، اما در ادامه آنقدر پیش رفت که سبب افت شدید فروش ایران‌خودرو و سایپا شد و آنها با بحرانی بی سابقه مواجه شدند. در چنین شرایطی، دولت به کمک خودروسازان آمد و با اختصاص بیش از ۱۲۰ هزار فقره تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، مانع توسعه کمپین «نه به خرید خودروی صفر» شد.

اما دومین مورد از کمک مالی به خودروسازان به اسفند سال گذشته مربوط می‌شود. در آن مقطع، خودروسازان به دلیل آنکه هنوز از شوک تحریم خارج نشده بودند، از دولت طلب کمک کردند، کمکی حدودا ۱۵ هزار میلیارد تومانی. در نهایت طبق وعده‌ای که دولت به ایران‌خودرو و سایپا داد، قرار شد چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به‌صورت ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نیز تسهیلات ارزی به این خودروسازها پرداخت شود. چهار هزار میلیارد تومان موردنظر در اسفند ماه پرداخت و صرف تسویه بخشی از طلب قطعه‌سازان شد، اما تسهیلات ارزی هرگز در اختیار خودروسازان قرار نگرفت. در همان اسفندماه اگر چه تولید رشد کرد اما با گذشت مدت زمانی چانه‌زنی بر سر پرداخت تسهیلات ارزی آغاز شد و باز هم کمبود نقدینگی به موضوع اصلی خودروسازی کشور تبدیل شد. حالا نیز بار دیگر صحبت از ارائه اعتبار به زنجیره خودروسازی است، با این تفاوت که وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده که این اعتبار به کاهش قیمت خودرو منجر خواهد شد.در هفته جاری رضا رحمانی عنوان کرد که شورای پول و اعتبار پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرده و قرار است این پول صرف تسویه‌حساب بخشی از بدهی قطعه‌سازان شود.

به گفته رضا رحمانی، مقرر شده به هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا)، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود تا آنها این پول را در اختیار قطعه‌سازان طلبکار خود قرار دهند. وی با بیان اینکه پنج هزار میلیارد تومان موردنظر مبلغ زیادی نیست، اما می‌تواند بخشی از مشکلات خودروسازان را رفع کند، تاکید کرده که روند تخصیص این اعتبار، مانند همان چهار هزار میلیارد تومانی است که سال گذشته در اختیار خودروسازان قرار گرفت. وزیر صمت در نهایت تاکید کرده که اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازی، سبب تحرک این صنعت و به تبع آن، کاهش قیمت خواهد شد. اگرچه اظهارات وزیر صمت بر تصویب پرداخت پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان حکایت دارد، اما آنچه مشخص است این مصوبه به معنای الزام پرداخت تسهیلات نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied