شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی بورس برای هفته سوم آبان | بورس رشد می کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: با توجه به اقداماتی که در هفته پیش در بازار سرمایه، انجام شده، پیش بینی می شود که روند مثبت بازار ادامه پیدا کند.

پیش بینی بورس برای هفته سوم آبان | بورس رشد می کند؟

به گزارش شما نیوز: بورس در اولین روز کاری هفته جاری (شنبه 8 آبان ماه) نزولی شد و شاخص کل بورس پس از افت ۱۸ هزار و ۲۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی قرار گرفت و همچنین، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز ۱.۶درصد افت کرد. در در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.
«همایون دارابی» کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا بازار بدهی و بازار سرمایه بر هم اثر می گذارند، ‌اظهار داشت: این دو بازار رقیب هم محسوب نمی شوند،؛ اما مانند تمام بازارها بر یکدیگر کنش دارند. بازار بدهی و بازار سهام و تمام بازارها، همگی بر یک بستری به نام نقدینگی قرار دارند. وقتی در یک بخشی شروع به جذب نقدینگی زیاد شود. بخش های زیادی دچار کمبود می شوند و نقدینگی وارد بخش دیگر خواهد شد.
وی ادامه داد: به همین علت اگر بازار بدهی ناگهان، اسکپنشن شود و یا نرخش بالا برود. ایجاد قطع نقدینگی در جاهای دیگر می شود. یعنی همزمان باعث ایجاد رکود در بازارسهام، بازار املاک و خودرو و.. خواهد شد. به همین علت، بازار بدهی با بازار سرمایه به هم واکنش دارند. اما رقیب هم محسوب نمی شوند. زیرا که به عنوان بازارهای پایه ای محسوب می شوند و در هر اقتصادی حاضر هستند و به نوعی یک ساختار ثابتی به حساب می آیند. بازار سهام، بازار بدهی و بازار طلا، املاک و ارز همگی بازارهایی هستند که در تمام اقتصادهای حضور دارند.

روند بازار سرمایه در هفته آینده

دارابی در مورد اخذ مالیات از بازارهای مسکن و خودرو و طلا برای جبران کسری بودجه و تاثیر آن بر بازارسرمایه، اظهار کرد: مسئله گرفتن مالیات یک مبحث پیچیده ای است. به این معنا که موارد کالایی بخصوص زمانی که ما با اقتصاد تورمی شدید روبرو هستیم. همواره منتقدان و موافقانی داشته است. در اقتصادی که تورم بالا دارد بهترین حالت آن است که مالیات مقطوع گرفته شود. یعنی نمی توان مالیات درصدی یا وابسته به قیمت اخذ شود.
این کارشناس بازار سهام، اظهار کرد: بهترین نوع مالیات در اقتصادهای تورمی، گرفتن یک رقم ثابتی در نقل و انتقالات و موارد دیگر است. اما باید دید که آیا امکان پذیر هست که بر روی بازار املاک و مستغلات مالیات گرفته شود یا نه. زیرا در مقطعی که خرید و فروشی رخ می دهد. دیگر ابزاری که بتوانیم مالیات را نقد کنیم. نداریم. 
دارابی در پایان در مورد سخنان ریئسی درباره کمک به صندوق تثبیت  از سوی صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: براساس قانون برنامه بودجه، قرار بود هر ساله منابع ریالی صندوق توسعه به صندوق تثبت بازار داده شود. اما در سال های گذشته، این اتفاق رخ نداده است و این مورد یک مسئله ای است که هنوز در بازار مورد مطالبه قرار دارد. یعنی یک تکلیفی است که به بازار محول شده است. این مصوبه در دولت قبلی و سران سه قوه تصویب شده بود. اما این مهم است که اجرا شود. این قانون جز قوانین رفع موانع تولید است که کمکی را به صندوق تثبیت بازار داشته باشند.
وی در پایان در مورد روند بورس در هفته آینده، بیان کرد: با توجه به اقداماتی که در هفته پیش در بازار انجام شده است پیش بینی می شود که روند مثبت بازار ادامه پیدا کند.

وضعیت بورس در روز گذشته چهارشنبه 12 آبان ماه

امروز (چهارشنبه 12 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد 22 هزار و 353 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 398 هزار و 444 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن، نیز با رشد 7 هزار و 726 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 374 هزار و 352 واحدی قرار گرفت. 
گفتنی است، نمادهای فولاد، کچاد، کگل، پارسان، فملی، شپدیس، نوری و خودرو بیشترین تاثیر در رشد شاخص امروز بازار سرمایه داشتند. شپنا، لپارس، فولاد، فسبزوار، شبندر، کدما و فملی نمادهای پُر تراکنش امروز بازار سهام بودند. 
لازم به ذکر است، ارزش معاملات امروز بازار سهام 41 هزار و 461 میلیارد تومان بود و ارزش کل بازار به 55 هزار و 855 میلیارد و 430 میلیون تومان رسید. 
گفتنی است، در پایان معاملات امروز (چهارشنبه 12 آبان ماه) شاخص کل فرابورس با رشد 310 واحدی به عدد 19 هزار و 853 واحدی رسید و نمادهای کگهر، آریا، هرمز، زاگرس، شگویا، ذوب و صبا بیشترین تاثیر در رشد شاخص فرابورس داشتند. 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied