شمانیوز
شما نیوز

ساخت سامانه ای که سیلاب را رصد می کند

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاهی شدند که سیلاب را پایش و به مراکز مربوطه اطلاع می دهد.

ساخت سامانه ای که سیلاب را رصد می کند

به گزارش خبرنگارشمانیوز وبه نقل از مهر:علی جعفرزاده مدیر مسئول شرکت دانش بنیان تولید کننده تجهیزات ابزار دقیق منابع آب در خصوص سامانه پایش آنلاین سیلاب گفت: از آنجایی که برخی بارشها منجر به سیلاب می شوند نیاز است که قبل از وقوع به یک سری مراکز هشدار داده شود؛ از این رو توانستیم دستگاهی را بسازیم که بتواند اطلاعات را قبل از وقوع سیلاب به مراکز مربوطه ارسال کند.

 

وی با اشاره به سیستمی که در این شرکت طراحی شده است، بیان کرد: ما توانستیم سیستمی را برای پایش آنلاین سیلاب ها بسازیم که میزان بارش و سطح آب رودخانه ها را اندازه گیری می کند.

جعفرزاده  بیان کرد: به دلیل مسایلی همچون اختلال در سیستم های مخابراتی امکان اطلاع رسانی سیلاب ها وجود نداشته که با این سیستم چنین مشکلی بر طرف شده است. این سامانه سیلاب ها را با رزولیشن بالا وقتی شیب آب در رودخانه ها بالا می رود اطلاع می دهد.

وی با اشاره به سازمانهایی که مخاطب این سامانه  هستند، گفت: ایستگاههای هواشناسی، اداره آب منطقه ای، اداره آب و فاصلاب، اداره هواشناسی، سد ها و... می توانند از این دستگاه استفاده کنند.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه بخشی از سامانه در رودخانه ها نصب می شود، بیان کرد: این سیستم توسط سطح سنج نقاط حساس را شناسایی می کند و به اداره متولی هشدار می دهد تا اقدامات لازم را قبل از سیلاب انجام دهند.

وی با بیان اینکه این دستگاه نمونه خارجی دارد، بیان کرد: نمونه های خارجی مشکل راهبری دارند و پشتیبانی و تهیه قطعات آن برای ادارات در وضعیت تحریم سخت است؛ همچنین نمونه هایی که تاکنون ساخته شده بودند اندازه ۶۰ درصد اطلاعات رودخانه ها را می توانستند ارسال کنند.

به گفته مدیر مسئول شرکت دانش بنیان تولید کننده تجهیزات ابزار دقیق منابع آب، صفرتا صد این دستگاه ایرانی بوده و نسبت به سایر نمونه ها از دقت بالایی برخوردار است و در کمترین زمان اطلاعات را ارسال می کند.

وی تاکید کرد: در تولید و ساخت دستگاه پایش آنلاین آب، بیش از ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی می شود.

 این طرح در گردهمایی فناورانه سازمان ها، صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied