شمانیوز
شما نیوز

راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

فوق تخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که ویروس کرونا واکسن و درمان اختصاصی ندارد، به بیان راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا پرداخت.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

به گزارش خبرنگار شمانیوز: مسعود مردانی فوق تخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری، با اشاره به بروز موارد جدید حاد تنفسی در شهر ووهان کشور چین از ایجاد موج نگرانی در سراسر دنیا در رابطه با شیوع و همه گیری این بیماری خبر داد.

 

هشدار به تجار ایرانی درباره ویروس کرونا

او به ایرانیانی که در چین اقامت دارند و یا قصد خروج از کشوربه مقصد چین را به هر دلیلی دارند توصیه کرد: افرادی که در چین اقامت دارند باید از تردد غیر ضروری به شهرها و مناطق درگیر با این بیماری پرهیز کنند و به هموطنان و تجار ایرانی نیز توصیه می کنم از سفر غیر ضروری به مقصد چین تا اطلاع ثانوی جدا خودداری کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اطلاعیه سفارت ایران در پکن چین خاطرنشان کرد: دراین اطلاعیه از هموطنان درخواست شده با توجه به شیوع این بیماری در چین حتما مقصد خود را در چین قبل از رفتن رصد و از تردد در اماکن مشکوک و آلوده خودداری کنند و در ادامه اگر چنانچه کار ضروری در این کشور ندارند از ورود و خروج  به این کشور خصوصا در شهرهای قرنطینه  پرهیز کنند.

مردانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایران برای پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری ادامه داد: در فرودگاه امام خمینی(ره)  تمام افراد در کلیه پروازهایی که از چین وارد ایران می شوند پیش از ورود  مورد بررسی و در صورت مشاهده علایم مورد معاینه قرار می گیرند.

به گفته این استاد دانشگاه ویروس کرونا ویروسی  شناخته شده است که بعد از رینو و ویروس ها دومین علت عفوت های دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می شوند.

عضو کمیته کشوری آنفولانزادامه داد: دو نوع از این ویروس به نام بیماری سارس  در سال ۲۰۰۳ در  تمام دنیا اپیدمی شد که در همان بازه زمانی  ۷۷۴ مورد مرگ و میر را به خود اختصاص داد. همچنین درادامه نوع دیگر این ویروس درعربستان شیوع پیدا کرد و موجب مرگ و میر ۸۸۵ نفر شد، بعد ها مشخص شد شتر و شیر شتر می تواند از عوامل انتقال این بیماری باشد.

 وی ادامه داد: ویروس جدید کرونا که در کشور چین شیوع پیدا کرده  نوع جدیدی از ویروس کروناست که با انواع دیگر آن متفاوت است.

مردانی درباره نحوه شیوع این ویروس در کشورچین  توضیح داد: این ویروس ۳۱ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی در شهر بوهان کشور چین شیوع پیدا کرد و مشاهدات اولیه گواه این مهم بود که عمدتا مبتلایان در بازار عمده فروشی ماهی و غذاهای دریایی فعالیت می کردند، که در همان روزهای آغازین شیوع این بیماری به تعطیلی بازار وانجام اقدامات سلامت و گندزدایی از این بازارها تقریبا این بیماری کنترل شد.

 

تشابه ویروس کرونا به سارس

عضو کمیته کشوری آنفولانزا از ادامه داد: این بیماری تشابه  ۷۰ درصدی با ویروس سارس دارد و اولین مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن در ژانویه ۲۰۲۰ در چین اتفاق افتاد، به دنبال آن تعدادی از پرسنل پزشکی و خدمت دهندگان سرویس های درمانی با این بیماری درگیر شدند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روند شتابنده انتقال انسان به انسان این ویروس در دنیا اشاره کرد و گفت: بعد از کشور چین موارد ابتلا در تایلند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، استرالیا و اخیرا طی ۴۸ ساعت گذشته در فرانسه مشاهده شده است.

مردانی افزود: علی رغم این که سازمان جهانی بهداشت طی سه روز گذشته جلسه ای فوق العاده برای بررسی این بیماری تشکیل و هشدارهای لازم را به کشور چین و سایر مناطق درگیر این بیماری داده،  ولی تاکنون این سازمان فراگیری ابعاد جهانی و محدودیت های بین المللی را برای مقابله با این ویروس تایید نکرده است.

وی از قرنطینه بیماران و افراد در معرض خطر در کشور چین خبر داد و توصیه کرد: با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می شود از انجام سفرهای غیر ضروری به کشور چین جدا خودداری کنند.

فوق تخصص بیماریهای عفونی با اشاره به قرنطینه ۲۰ میلیونی در کشور چین خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون ۸۳۵ مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده که از این تعداد ۲۶ نفر جان خود را از دست داده اند.

عضو کمیته کشوری آنفولانزا با بیان این که احتمال انتقال این بیماری ازحیوانات زنده مثل گرگ، خفاش، خرگوش، نهنگ سفید و مار گزارش شده تاکید کرد: افرادی که با این حیوانات سرو کار دارند باید مسایل بهداشت فردی و اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

فوق تخصص بیماریهای عفونی با بیان این که بیمارستانی ۱۰۰۰ تخت خوابی طی ۷ تا ۱۰ روز آینده در چین  راه اندازی و تجهیز خواهد شد اظهار امیدواری کرد که با تدابیری همچون جداسازی بیماران  و یا افراد مشکوک مبتلا بتوان این بیماری را کنترل کرد.

 

سمینار یک روزه کروناویروس جدید برگزار خواهد شد

عضو کمیته کشوری آنفولانزا بیان کرد: یادمان باشد این بیماری واکسن و درمان اختصاصی خاصی ندارد بنابراین لازم است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهداشت فردی و اجتماعی را مورد توجه ویژه  قرار دهیم.

مردانی با تاکید بر این که هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در ایران مشاهده نشده بیان کرد: طی هفته های آتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سمینار یکروزه ای درباره کروناویروس جدیدی که در چین شیوع پیدا کرده برگزار خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: در این سمینار دستورالعمل کشوری مقابله و پیشگیری با این بیماری تبیین خواهد شد.

 

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا

مردانی شست و شوی مکرر دست ها را مهمترین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکر کرد و گفت: رعایت بهداشت فردی در مقابل بیماران علامت دار مثل سرفه، تنگی نفس، آب ریزش بینی و علایم تنفسی است همچنین افرادی که سرفه و عطسه می کنند باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف و یا درصورت نبودن دستمال حداقل در آستین لباس خود سرفه یا عطسه کنند.

در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.
هیج دارویی برای بیماری ناشی‌ از ویروس کرونای جدید تأیید نشده است. درمان اصلی مراقبت‌های حمایتی برای بیمار است و بیمار به‌ قدر کافی اکسیژن دریافت کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه‌ها انجام می شود و بیماران درحالی‌ که سیستم ایمنی آنها فعال است، باید استراحت و مایعات زیادی مصرف کنند.

با چند نکته بهداشتی ساده می‌توان خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد، کافی است دستان خود را مرتب با صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید، گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان می‌دهند، خودداری کنید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

بنابراین راه‌های پیشگیری از ابتلا به شبیه راه‌های پیش گیری از سرماخوردگی است، به طوری که افرادی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، حساس باشند و به پزشک مراجعه کنند.

 افراد با علائم سرماخورده به طور حتم از ماسک استفاده کنند، دستمال‌های استفاده شده را در کیسه پلاستیکی قرار دهند و در آن را ببندند، فاصله یک متری تا افراد سالم را حفظ کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied