شمانیوز
شما نیوز

پشت پرده انحصار رسانه‌ای کیست؟

​اخیرا فردی به نام حمیدرضا اسکندری تعداد قابل توجهی از رسانه های فارسی را خریده است؛ بدرستی هم مشخص نیست که او کیست و حامیان پشت پرده او کیستند.

پشت پرده انحصار رسانه‌ای کیست؟

اخیرا فردی به نام حمیدرضا اسکندری تعداد قابل توجهی از رسانه های فارسی را خریده است؛ بدرستی هم مشخص نیست که او کیست و حامیان پشت پرده او کیستند؛ او اخیراً سایت پارسینه و خبرفوری و تعداد زیادی کانال و پیج در تلگرام و اینستاگرام را خریده است و در مدت کوتاهی با تولید اخبار خاص رتبه سایت را به طور چشمگیری بالا برده است؛ افراد مشهور و مجریان مشهوری هم در تلویزیون و صفحات شان نام او را برده و از او پی در پی تشکر کرده اند. خب تا اینجا نکته این است که او ناگهان ازکجا پیدایش شده است؟ و در رسانه‌هایش اخبار را منتشر می‌کند اما خبرها سمت و سوی خاصی دارند.

 

همه‌ی ما به طور روزانه با تعداد زیادی خبر روبرو هستیم. برخی از ما اخبار را در خبرگزاری‌های مجازی ، برخی از طریق رسانه‌های تلویزیونی و برخی از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنیم. اخبار ضد و نقیض ، شایعه پراکنی‌ها و مطالبی که هیچ مبنع درست و حسابی ندارند در بسیاری از موارد باعث سردرگمی هر چه بیشتر ما می‌شوند. اما این فقط بخشی از ماجراست. دنیای اخبار تابع یک سری از عوامل است که خارج از دید ما است. در این جا شما را با یکی از افرادی که در جهت‌دهی‌های مطالب در اخبار فارسی نقش مهمی دارد آشنا می‌سازیم. 

 

جهت دهی اخبار توسط اسکندری

شاید بتوان گفت که قدرت در دست کسانی است که منابع بیشتری در اختیار دارند. ازآنجایی که اسکندری علاقه زیادی به روزنامه نگاری داشت در همان عنفوان جوانی روزنامه « افتخار» را تاسیس کرد و این آغازی بود بر تسلط وی بر جامعه خبری. کمی بعد او توانست مدیرمسئول روزنامه « راه مردم» باشد و اندکی بعد هم سهام این روزنامه را خرید. 

با پیدایش خبرگزاری‎های مجازی ، اسکندری عمده تمرکز خود را روی این بستر نهاد. پایگاه‌های خبری « صبح تهران» ، «صبا ایران»، «اقتصاد وطن» ، «اطلس خبر» و «اقتصاد ایران انلاین» را تاسیس کرد. 

او همچنین برای مدت طولانی سردبیر بخش اقتصادی و اجتماعی «تابناک» و «انتخاب» بوده است. تجارب او در زمینه رسانه‌ها و نحوه شکل گیری موج خبری در مورد وقایع ، اشخاص و عملکرد دولت، سازمان‌ها و ... سبب میشود که اسکندری بتواند به عنوان یکی از قوی‌ترین افراد جهت دهنده به امواج خبری تبدیل و شناخته شود. تا جایی با رسانه‌هایش توانست قیمت ارز را هم تغییر دهد! و طولی نمیکشد که نهاد ها و سازمان ها برای موج سازی با او دیدار میکنند.

پس از مدتی سایت « پارسینه» را خریداری کرده و هدایت آن را به دست میگیرد. این خبرگزاری به طور روزانه صد ها خبر را منتشر کرده و نقش مهمی در این زمینه دارد و یکی از عوامل اصلی ارتباط اسکندری با سایت ها و کانال های مختلف می شود و از طریق همین وبسایت به طور ناگهانی نفوذ خود را به چند برابر گسترش میدهد! کار به جایی میرسد که تعداد زیادی پیج و کانال تلگرامی را خرید میکند و خودش میگوید که مجموعا این صفحات 16 میلیون عضو دارند! 

تصور بکنید با سایتی که روزانه 1 میلیون بازدید دارد و کانال هایی که 16 میلیون عضو دارند چه می شود کرد؟ و این تنها رسانه‌های شخصی و با مالکیت خود اسکندری است حالا رسانه‌های همسو و همکارش را هم به این اعداد اضافه کنید. ببینید چه قدرتی شکل میگیرد و چگونه وجود چنین فردی قابل توجیه است؟

اخیراً در توئیتر نیز کاربران اشاراتی کرده بودند که او از با حمایت چند سردار و دکترعالی‌مقام فعالیت میکند و این صحبت ها با انتشار عکسی سردار سلیمانی بر سره وی بوسه می‌زند جدی تر شد. برای ما نکته ای که وجود دارد این است که او کیست؟ از کجا آمده است؟ حامیان او کیستند؟ و این جهت دهی را به کجا میخواهد ببرد؟ سمت و جهت و وامداری او به کیست؟

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied