شمانیوز
شما نیوز

هانتا | شباهت هانتا ویروس و کرونا ویروس + علایم هانتا

علائم ویروس هانتا شامل خستگی، تب، درد عضلات، سردرد، سرگیجه، لرزه است. هر کدام از انواع ویروس‌های هانتا می‌تواند بیماری‌های متفاوتی را در انسان ایجاد کند

هانتا | شباهت هانتا ویروس و کرونا ویروس + علایم هانتا

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از خامه پرس: رسانه‌های دولتی چینی از ویروس جدیدی بنام «هانتا» که مردی را در اوتوبوس شهری کشته است،‌ خبر می‌دهد.

 

 



فیلم دلخراش و +۱۸ از دفن فوتی کرونا در ایران +تصاویر


 

 

گزارش‌ها می‌رساند که این مرد روز دوشنبه هنگامی که به طرف شرق چین در اوتوبوس سفر می‌کرد، جان داد و پس از نمونه برداری از وی، نتایج ویروس هانتا در این شخص مثبت ثابت شد. گفته می‌شود ۳۲ مسافر دیگر که با این مرد در اتوبوس سفر می‌کردند نیز مورد آزمایش قرار گرفته اند.

 

 

2750322

 

 

داکتر سمیه شیخ، دانشمند سوئدی در تویترش نوشته است که ویروس هانتا نخستین بار در ۱۹۹۰ هنگام جنگ آمریکا و کوریا کشف شد. او می‌افزاید که سرایت این ویروس از انسان به انسان بسیار نادر است و تنها از طریق مایعات بدن موش آلوده به این ویروس به انسان منتقل می‌شود. او همچنان نوشته است که جای نگرانی از این ویروس نیست، تنها در صورتی‌که تصمیم بگیرید موش بخورید.

 

 


* جهت ثبت اعتراض جاماندگان معیشتی کرونایی اینجا کلیک کنید 


 

 

گفته می‌شود که این ویروس کشنده‌تر از ویروس کووید ۱۹ است اما چون میزان سرایت این ویروس از انسان به انسان بسیار نادر است و تنها از طریق تماس با ادرار، مدفوع و بزاق دهان جونده‌گان (بیشتر موش) به افراد انتقال می‌یابد و چون کرونا نمی‌تواند به صورت همه‌گیر گسترش یابد.

 

 

94853_744

 

 

علائم ویروس هانتا شامل خستگی، تب، درد عضلات، سردرد، سرگیجه، لرزه است. هر کدام از انواع ویروس‌های هانتا می‌تواند بیماری‌های متفاوتی را در انسان ایجاد کند که در صورت نرسیدگی به آن ممکن است منجر به مرگ شود.

 

 


برای دیدن تصاویر دلخراش از دفن فوتی های کرونایی اینجا کلیک کنید


 

 

2750322

 

 

این در حالی است که دولت چین مصرف و تجارت غیر قانونی حیوانات وحشی را به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا،‌ محافظت از سلامت عمومی و امنیت محیط زیست به صورت کامل ممنوع اعلام کرده است.

 

 

 

راه های انتقال هانتا ویروس

همانطور که گفته شد منشاء ویروس از مدفوع جوندگان بوده و تنها زمانی منتقل می شود که به طور اتفاقی مدفوع، ادرار و یا بزاق این حیوانات با انسان تماس پیدا کند، لازم است بدانید که مرسوم ترین راه انتقال آن تماس مدفوع جوندگان با چشم انسان است.  Hantavirus در بدن جوندگان مختلف تکثیر می شود و همان گونه که اشاره کردیم از طریق بزاق آن ها نیز انتقال پیدا می کند در نتیجه در صورتی که جونده ای آلوده به این ویروس باشد و شخصی را مورد نیش زدن قرار دهد نیز امکان ابتلای فرد به این ویروس کشنده وجود دارد. ویروس هانتا مسری نبوده و امکان انتقال آن از راه هوا و همچنین از انسان به انسان وجود ندارد، همین امر سبب می شود که امکان همه گیر شدن آن بسیار پایین باشد، پس نیازی به نگرانی در رابطه با آن نیست.

به طور کلی افرادی که جنگل بان هستند یا در مراتع و جنگل ها حضور پررنگی دارند، به میزان بیشتری در معرض ویروس هانتا قرار دارند.

 

 

علائم ویروس هانتا 

این بیماری در ابتدا با تب، خستگی و دردهای عضلانی در قسمت های کمر، ران ها، باسن و در مواردی شانه ها نمایان می شود و در مراحل بعدی ممکن است سردرد، سرگیجه، لرز و استفراغ نیز در فرد مبتلا دیده شود. اما بعد از گذشت 4 الی 10 روز سرفه و تنگی نفس به سراغ فرد آمده که در موارد حاد منجر به مرگ می شود. نرخ مرگ و میر در این ویروس  38 درصد می باشد.

 

1200px-Mus_musculoides_hirse_fressend

 

تفاوت هانتا ویروس و کرونا ویروس

غذاهای عجیب چینی باعث به وجود آمدن بیماری های بسیاری می شود، کرونا و هانتا از بارز ترین مثال های این بیماری ها می باشند، اما به طور کلی این دو ویروس تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند، هانتا مانند کرونا کشنده بوده اما به دلیل آنکه شیوع آن از راه هوا و انسان امکان پذیر نیست به هیچ وجه همه گیر نشده و مرگ این مرد چینی یکی از نمونه های نادر ابتلا به این بیماری می باشد، همچنین منشاء کرونا طبق گفته محققین خفاش بوده اما منشاء اصلی هانتا موش می باشد. از طرفی گفته می شود احتمال ابتلای کودکان به کرونا ویروس بسیار کم است ولی در هانتا ویروس کودکان هم در معرض خطر قرار دارند به گونه ای که در سال 2016 یک کودک هندی بر اثر ابتلا به آن جان باخت.

 

june-all-rats

 

 

شباهت هانتا ویروس و کرونا ویروس

با وجود تفاوت هایی که بین این دو ویروس وجود دارد، شباهت هایی نیز در نوع انتقال آن ها دیده می شود. برای مثال Hantavirus نیز همچون کوید 19 بر روی سطوح باقی می ماند و در صورتی که دست فردی با آن سطح تماس داشته باشد و سپس بینی یا دهان خود را لمس نماید احتمال آلوده شدن به ویروس وجود دارد. همچنین غذای آلوده نیز راه دیگری برای ابتلای انسان ها به شمار می رود. هر دو ویروس دوره نهفتگی دارند.

 

با توجه به شرایطی که در جهان حاکم شده و رعب و وحشت زیادی در دل مردم ایجاد گشته، توجه به توصیه های بهداشتی مهم ترین عامل پیشگیری بوده که تمامی افراد باید مدنظر داشته باشند.

 

 

Hanta-3

 

foto_0000000120190403112803

 

83700032_165473254901548_7026534869059979113_n

 

پس از ۴ تا ۱۰ روز علائم شدیدتری دارید

پس از ۴ تا ۱۰ روز، علائم شدید دیگری از قبیل سرفه خلط دار، تنگی و سختی نفس، تجمع مایع در ریه، اختلالات قلبی و عروقی، افت فشار خون و مشکلات کلیوی در بدن فرد مبتلا به ویروس هانتا بروز پیدا خواهد کرد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس هانتا را بشناسید

۱- از جوندگان به خصوص موش‌ها، فضولات و ادرار آن‌ها دوری کنید.

۲- از سالم بودن آب آشامیدنی و مواد غذایی اطمینان حاصل کنید.

۳- میوه‌ها و سبزیجات را ضدعفونی کنید.

۴- مسدود و ضدعفونی کردن محل‌هایی که ممکن است موش در آنجا باشد.

۵- استفاده از ماسک و دستکش در نظافت انبار یا جا‌هایی که مشکوک به وجود موش‌ها هستند.

۶- مکان‌هایی که موش در آنجا تردد داشته یا مرده است را ضدعفونی کنید.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied