شمانیوز
شما نیوز

تصمیمات آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباه سرنوشت بازگشایی مدارس و برگزاری امتحانات گفت: به دلیل روشن نبودن زمان پایان سال تحصیلی یا بازگشایی احتمالی با وجود محدودیت زمانی که وجود دارد،‌ عملا مقوله بازگشایی تا حدی در حال کمرنگ شدن است.

تصمیمات آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایلنا : «علیرضا کمرئی» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در در واکنش به فوت یک نوجوان ۱۲ ساله بر اثر کرونا ویروس که موجی از نگرانی‌ها را میان خانواده دانش‌آموزان به راه انداخت که بازگشایی مدارس جان فرزندان‌شان را به خطر می‌اندازد، گفت: دانش آموزان از همه چیز برای ما مهم‌تر هستند و صحبت اصلی بنده در برنامه تهران ۲۰ هم این بود که به هیچ وجه هیچ ریسکی را در مورد دانش‌آموز نمی‌پذیریم و اهمیت آن بر آموزش ارجح است.

وی ادامه داد: به هر حال خانواده‌ها سوال می‌کنند، اما این مساله را آموزش و پرورش مشخص نمی‌کند و ستاد ملی مبارزه با کرونا تعیین کننده است. این ستاد تحت تاثیر نظرات تخصصی و کارشناسی وزارت بهداشت است و این وزارتخانه هم سختگیری‌های خود را بر اساس منطق و تعهد اعمال خواهد کرد. بنابراین تا آنها تایید بر بازگشایی نداشته باشند، آموزش و پرورش در این زمینه اقدام نخواهد کرد. برگزاری امتحانات یک اصل است و همان طور که خانواده‌ها نگران بازگشایی مدارس هستند که به حق هم هست، گاهی همین نگرانی‌ها در مورد آموزش نیز بیان می‌شود که ما با رعایت پیش شرط‌ها، هر زمان که مدارس بازگشایی شد، طبیعتا پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت درباره حفظ بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی دارد را لحاظ خواهیم کرد.

 

مقوله بازگشایی مدارس تا حدی در حال کمرنگ شدن است

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: فعلا چیزی که هست و ما مقید هستیم آن را اجرا کنیم این است که تا پایان فروردین ماه مدارس تعطیل است. در مورد روندها، آموزش و پرورش هیچ وقت  اعلام نظر نمی‌کند. ما سناریوهایی مبتنی بر بازگشایی، عدم بازگشایی و یا به درازا کشیده شدن تعطیلی مدارس داریم که ارائه می‌کنیم. در حال حاضر به همه ابعاد موضوع فکر و برای آن سناریوی مناسب طراحی می‌کنیم، اما به جهت روشن نبودن مسأله اصلی زمان پایان سال تحصیلی یا بازگشایی احتمالی با وجود محدودیت زمان،‌ عملا مقوله بازگشایی تا حدی در حال کمرنگ شدن است.

کمرئی ادامه داد: ممکن است در رابطه با برگزاری امتحانات مورد سوال قرار بگیریم و باید به این سوال پاسخ دهیم که درباره امتحانات چگونه عمل می‌کنیم.البته ارزشیابی در مقطع ابتدایی به شکل توصیفی بوده و در متوسطه اول و دوم نیز به گونه‌های دیگر است. ما راه حل‌های خودمان را داریم اما تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا نظر قطعی خودش را ندهد ما نمی‌توانیم به عنوان یک حکم قطعی در مورد وضعیت مدارس آن طرح‌ها و سناریوها را بیان کنیم.

 

دانش‌آموزان را در شرایط ناامن قرار نمی‌دهیم

وی بیان کرد: بالاخره یک عقل سلیم این امور را راهبری می‌کند.ما از یک طرف با دانش‌آموزان مواجه‌ایم و از طرف دیگر آموزش و پرورش خود را در مقابل دانش آموزان مسئول می‌داند و به هیچ وجه حاضر نخواهد بود آنها را در شرایط ناامنی ببیند و آنها را در این شرایط قرار دهد؛ به همین دلیل مردم باید نسبت به تصمیم گیری که در حوزه آموزش و پرورش است، اعتماد داشته باشند. وقتی خود آموزش و پرورش مصمم است و اعلام می کند که خود را از حیث نگاه تخصصی به مرجع بهداشتی کشور (وزارت بهداشت)می‌سپارد، طبیعتا به دلیل پیروی از نگاه تخصصی این گروه، اگر کسی خلاف این صحبت کند چه رسمی و چه غیررسمی از او نمی پذیریم. نظر ما همچنان که همه در مورد این موضوع متفق القول هستند، مرجع تخصصی وزارت بهداشت است.

کمرئی در پاسخ به این سوال که وضعیت تشکیل کلاس در برخی مدارس آن هم با ظرفیت 35 تا 40 نفری را آموزش و پرورش بهتر از مسئول دیگری می‌داند، نظر وزارتخانه درباره زمان بازگشایی مدارس چیست؟ گفت: مسئولان کشور در جریان تصمیم‌سازی به بخش‌های تخصصی رجوع می‌کنند و بعد از برآیند نظرات آنها نظر کلان را با رعایت ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بیان می‌کنند. ما در اعلام نظرات خودمان هیچ جایی را سانسور نمی‌کنیم.

 

تعطیلات مدارس نشان از اهمیت دادن به دانش‌آموزان است

وی افزود: مراجع بالاتر علاوه بر این که نظرات ما درباره آموزش را می‌گیرند، نظرات تخصصی حوزه بهداشت و درمان و بخش‌های دیگر را هم می‌گیرند و با ترکیب آنها نظری را اعلام می‌کنند. به عنوان مثال تعطیلی مدارس که از هفته دوم اسفند شروع و تا سی ام تایید شده معنایش این است که همه مراجع کشور نسبت به سلامت دانش آموزان حساس بودند به همین دلیل تصمیم تعطیلی مدارس تا این لحظه گرفته شده است. اما ممکن است در حوزه اقتصادی به دلیل کارکردهای آن یا به دلیل ضرورت‌هایی که وجود دارد تصمیم گیری‌ها متفاوت باشد.

وی افزود: اکنون شاهد هستیم که مدارس با نظر رئیس جمهور و شورای ستاد تعطیل اعلام شده است. من مطمئنم ستادملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت و هم وزارت آموزش و پرورش اولین چیزی که در ذهنشان می‌آید، حفظ سلامت جامعه و به ویژه سلامت دانش آموزان است. سلامت دانش آموزان هم از دو جهت بسیار اهمیت دارد؛ اول اینکه سلامت شان باید حفظ شود دوم اینکه بنا به گفته وزارت بهداشت دانش آموزان و کودکان می‌توانند ناقل باشند و خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.

 

فعلا برگزاری امتحانات مجازی در دستور کار نیست

کمرئی تاکید کرد: ما کاملا مقید هستیم که از نظر مراجع تخصصی تبعیت کنیم اما در مورد آموزش نگرانی‌هایمان را با فرصت آموزش مجازی و آموزش‌های تلویزیونی برطرف کردیم. فکر می‌کنیم اتفاقات خوبی افتاده و هیچ نگرانی در مورد آموزش دانش آموزان وجود نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سوالی درباره بحث امتحانات مجازی گفت: امتحانات مجازی ممکن است در ابعاد و اشکال مختلف صورت بگیرد، اما هنوز چیزی در این زمینه به عنوان سیاست وزارت آموزش و پرورش مطرح نیست. همانطور که اشاره شد، ارزیابی در دوران ابتدایی توصیفی بوده و به دیدگاه معلم بستگی دارد که آیا دانش‌آموز توان ارتقاء دارد یا نه. معلمان می‌توانند بر اساس همان آموزش‌هایی که انجام داده‌اند، دانش‌آموزان را ارزیابی کنند.

معاون وزیر آموزش و پروش درباره وضعیت ارزیابی در متوسطه اول و دوم گفت: در مورد متوسطه اول هم همین طور است؛ یعنی بر مبنای امتحانات نوبت اول و ارزشیابی‌هایی که محتمل است، بعدا صورت گیرد، نتیجه گیری می‌شود. در مورد متوسطه دوم هم به همین شکل است، البته به غیر از پایه دوازدهم که در مورد آنها حساسیت بیشتری داریم، زیرا این دانش آموزان باید امتحانات خود را در یک فضای استانداردتر و با سوالات استاندارد بدهند تا قدرت تمیزدهندگی بیشتری برایشان وجود داشته باشد.

کمرئی در واکنش به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش مبنی بر احتمال تعطیلی مدارس زودتر از موعد گفت: من این را نشنیدم، اما از نظر مدیریتی اگر ما در رابطه با آینده مدارس سال تحصیلی به یک یقین برسیم، قطعا سعی می‌کنیم تصمیمی که به عنوان مثال قرار است دو هفته بعد بگیرم را امروز بگیریم و اعلام کنیم، اما بخشی از این کار در دست آموزش و پرورش نیست و باید مراجع وزارت بهداشت آن را اعلام کنند و این اطمینان را به ما بدهند. احتمالا صحبت‌های آقای وزیر هم ممکن است در همین راستا باشد.

 

ارزیابی دانش آموزان بر اساس آموزش‌های ارائه شده است

وی اظهار داشت:‌ اگر فروردین بگذرد و وارد اردیبهشت شویم عملا بیشتر از یک ماه از سال تحصیلی باقی نمانده و ما نیز در این مدت سعی کردیم از طرق مختلف آموزش‌ها را ارائه دهیم و ارزشیابی را هم بر مبنای آموزش‌هایی که یقین پیدا کنیم دانش آموز دریافت کرده، انجام خواهیم داد؛ یعنی بر مبنای همان مقدار که آموزش دیدند و معلم در یادگیری آنها کمک کرده انجام خواهد شد، لذا می‌توانیم سال تحصیلی را با اطمینان بالایی تمام کنیم و یک پایان خوب تحصیلی را در همین شرایط داشته باشیم.

 

احتمال زوج و فرد شدن حضور دانش آموزان در کلاس بعد از اعلام وضعیت سفید

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که طرح زود و فرد شدن کلاس‌های درس چقدر متحمل است؟ گفت: این هم بخشی از سناریوهایی است که ما در نظر داریم اما بر فرض اینکه وزارت بهداشت اعلام کند شهرها و مناطقی وجود دارد که سفید است و خطر کرونا کاملا برطرف شده است. ما اکنون نمی‌دانیم تا چه زمانی جامعه ما درگیر این مسأله است و مرجع تخصصی باید وضعیت را اعلام کند. اما فرض کنید جامعه به این نتیجه برسد که باید مدارس را بازگشایی کند، در چنین شرایطی فاصله گذاری اجتماعی حتما باید رعایت شود و پرتکل‌ها باید مطابق با  واقعیت‌های جامعه باشد.

وی افزود: به تعبیر دیگر اگر کلاس ۳۵ نفری داریم، این احتمال وجود دارد که در یک فضای ۳۵ متری رعایت آن پرتکل‌ها امکانپذیر نباشد؛ با این شرایط هم باید آموزش و هم پروتکل‌ها را مدنظر داشت،‌ از این رو سیستم آموزشی ناچار می‌شود از آموزش بزند و آن را کوتاه‌تر کند و احتمالا و به عنوان مثال به جای پنج روز سه روز آموزش دهد. البته اینها برای زمانی است که اگر قرار شود آموزش در چنین شرایطی چه برای امسال و چه برای سال آینده از سر گرفته شود. ما برای آن زمان‌ها پیش بینی‌های این چنینی داریم؛ روزهای زوج و روزهای فرد، کم شدن ساعت آموزش و کوتاه شدن دوره آموزش که همه اینها محتمل است یا آموزش از راه دور یا آموزش مجازی که توانسته بخشی از دروس را پوشش دهد.

کمرئی اضافه کرد: اگر کسانی در جامعه فکر می‌کنند، آموزش و پرورش به عنوان یک مرجع تخصصی برای نظام تعلیم و تربیت کشور نباید به این مباحث فکر کند و برای آن راه‌هایی پیش بینی کند تا در مواردی که لازم است به کار گیرد، صلاحیت تخصصی آموزش و پرورش را نادیده گرفته است. هر مدیری در هر حوزه مدیریتی سعی می‌کند به ابعاد مختلف کار خود بیاندیشد و متناسب با آن آمادگی ذهنی داشته باشد، و وقتی در مقابل سوالات قرار می‌گیریم این آمادگی‌های ذهنی و مطالعاتی که انجام دادیم را بیان می‌کنیم و مردم چون تشنه شنیدن اخبار هستند، تصور می‌کنند همین فردا اجرا می‌شود. در صورتی که اینطور نیست و اینها فقط در حد پیش بینی‌ها و بررسی‌هاست.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied