شمانیوز
شما نیوز

نمایشگاه کتاب هم مجازی می‌شود

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران که معتقد است نمایشگاه مجازی کتاب عملا محدود کردن ناشران است می‌گوید: اگر توانستند المپیک را اینترنتی برگزار کنند، می‌توانند نمایشگاه کتاب را هم به طور عادلانه اینترنتی برگزار کنند.

نمایشگاه کتاب هم مجازی می‌شود

به گزارش شمانیوز و به نقل از ایسنا: رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران که معتقد است نمایشگاه مجازی کتاب عملا محدود کردن ناشران است می‌گوید: اگر توانستند المپیک را اینترنتی برگزار کنند، می‌توانند نمایشگاه کتاب را هم به طور عادلانه اینترنتی برگزار کنند.

هومان حسن‌پور درباره مطرح شدن برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به شکل مجازی و دغدغه ناشران در این‌باره اظهار کرد: اصلا قرار به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نبوده‌ است. شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب باید در این‌باره تصمیم بگیرد و تا کنون اصلا این موضوع در شورای سیاست‌گذاری مطرح نشده است. جایی، کسی، پیشنهادی داده است و دلیلی ندارد که بر مبنای آن پیشنهاد از دیگران نظرسنجی کنیم.

او افزود: اصلا چه کسی گفته است که نمایشگاه کتاب برگزار نمی‌شود. نمایشگاه کتاب فعلا بنا بر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا متوقف شده است، اما شاید برگزار شود. یک عده‌ ایده‌ای برای برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل مجازی دارند و دنبال ایده‌شان هستند. ولی الان در شرایطی هستیم که ناشر و کتاب‌فروش در فشار زیادی هستند و باید به فکر این بود که چطور می‌شود مشکلات آن‌ها را برطرف کرد. درحالی که این حرف‌ها باعث می‌شود تمرکز مدیریت بحران کرونا از وزارت ارشاد گرفته شود.

حسن‌پور برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را صدمه به بدنه اصلی ناشران دانست و گفت: نمایشگاه کتاب به این علت برگزار می‌شد که کتاب ویترینی نداشت، در واقع می‌خواستند مشکل کتاب نخواندن را حل کنند. اما وقتی کسی در دنیای مجازی بخواهد کتاب بخرد، همه ناشران را چک نمی‌کند، بلکه کتاب‌های مدنظرش را جست‌وجو می‌کند و از ناشران معروف می‌خرد و تمام می‌شود. درحالی که صحبت از نمایشگاه کتاب، صحبت از دوهزار ناشر است، در حالی که در نمایشگاه مجازی دوهزار ناشر نهایتا به ۱۰۰ تا ۲۰۰ ناشر محدود می‌شوند. در حالت عادی هم که از همین ناشران خرید می‌شود، پس تکلیف ناشری که تازه شروع به کار کرده چه می‌شود، یا ناشری که کارکرد کیفی داشته و در کل ۱۰ کتاب خوب منتشر کرده است؟ در نمایشگاه مجازی این‌ها اصلا دیده نمی‌شوند.

رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در مقایسه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در سایر کشورها با ایران بیان کرد: در کشورهای دیگر اگر نمایشگاه مجازی برگزار می‌شود، اصول و منطقی وجود دارد و نمایشگاه کتاب برای آن‌ها کارکرد فرهنگی دارد و نه اقتصادی. آن‌قدر این موضوع نمایشگاه مجازی برای من جالب است که انگار می‌گویند قرار است المپیک را مجازی را برگزار کنند. نمایشگاه کتاب کاری کاملا فیزیکی است و همیشه با قرار دادن ناشران مطرح در انتهای سالن‌ها سعی می‌شد تا به ناشرانی که کار کیفی می‌کنند و یا کوچک هستند فرصت داده شود تا در معرض دید بازدیدکنندگان باشند و بتوانند خودشان را عرضه کنند، اما نمایشگاه مجازی عملا محدود کردن ناشران است.

او همچنین گفت: هر کس می‌تواند نظر بدهد، اما به نظر من هر کس باید در چارچوب کاری خودش نظر بدهد و نظرات باید با دقت داده شود، چون این نظرات با حیات و ممات دوهزار نفر درگیر است. نهادها باید در حوزه کاری خودشان صحبت کنند. این‌که یک نهاد کارش کتاب است دلیل نمی‌شود بتواند در تمام زمینه‌های کتاب حرف بزند. مطرح کردن این موضوع ساختار نمایشگاه کتاب را زیر سوال می‌برد.

هومان حسن‌پور در پایان درباره وضعیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: ما منتظر تصمیم ستاد کرونا هستیم، چون سلامت مردم در اولویت است، برای همین تا ستاد مجوز ندهد نمی‌شود راجع‌به آن بحث کرد. اما حالا کسی که بحث نمایشگاه مجازی را مطرح می‌کند، حتی وزیر ارشاد و معاون فرهنگی را هم زیر فشار می‌گذارد، چون تمرکز مسائل دیگر ناشران و کتاب‌فروشان از جمله مسائل وام، بیمه و ... از آن‌ها گرفته می‌شود و چیزی که الان اصلا موردش نیست مطرح می‌شود. در مجموع اگر توانستند المپیک را اینترنتی برگزار کنند، می‌توانند نمایشگاه کتاب را به طور عادلانه اینترنتی برگزار کنند. یا وقتی این کار محدود کردن ناشران است، به طور مشخص بگویند که می‌خواهند به تعدادی از ناشران یارانه بدهند، خیلی ساده و بدون تعارف. چرا یک ساختار و نهاد را زیر سؤال می‌برند؟ این به نظرم کمی برعکس صحبت کردن است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied