شمانیوز
شما نیوز

چه کسانی نباید چای بنوشند؟

چای یکی از نوشیدنی های محبوب ایرانی ها است که سالهاست با فرهنگ و اجتماع ایرانی رابطه خوبی برقرار کرده و حتی تبدیل به یک نوع ماده مخدر برای خانواده ها شده است که نبود آن در خانه باعث نارحتی بسیاری از ایرانی ها می شود فلذا می توان نتیجه گرفت که چای به احتمال زیاد یک ماده به شدت اعتیاد آور است.

 چه کسانی نباید چای بنوشند؟

چای نوشیدنی است که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد و امروز سهم بسزایی را به عنوان یک نوشیدنی پر استفاده در زندگی انسانها جهان ایفا می کند. چای در بیش از 35 کشور کشت می‌شود و زندگی بیش از 13 میلیون نفر چایکار و خانواده هایشان وابسته به این محصول پر طرفدار است کمااینکه بعد از آب دومین نوشیدنی پر استفاده چای است.

جهانساز رئیس سازمان چای کشور می گوید امسال ۳۰ هزار تن چای تولید و بقیه نیاز دارد از محل واردات تامین شود که بر همین اساس سالانه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بابت واردات چای از مملکت خارج می شود.

میزان مصرف سرانه چای در ایران از حدود 1/2 کیلوگرم در سال 1356 به حدود 1/5کیلوگرم در سال 1395 و مصرف کل چای از حدود 41 هزار تن به 126 هزار تن در سال 1398رسیده است که نشان می دهد مردم ایران به نوعی به چای اعتیاد آورده اند و باید این موضوع بررسی شود.

حمیدرضا موثقی رییس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور، درباره این مسئله که سالانه نیاز کشور به چای چقدر است گفت: 21 الی 22 هزار هکتار مزارع زیر کشت چای ما در گیلان و قسمت هایی نیز در مازندران وجود دارد که حدودا سالی 20 الی 30 هزار تن در این مساحت زیر کشت تولید می شود. اما به صورت کلی سالی 100 هزار تن مصرف مورد نیاز چای در کشور ما است.

او ادامه داد: بیشتر چای ایران از هند، کنیا و سریلانکا تامین می شود و بیشترین صادرات ما نیز به همان نقاط صورت می گیرد.

 

آیا چای اعتیاد دارد؟

موثقی در پاسخ به این سوال که آیا چای اعتیاد آور است پاسخ داد: این نوشیدنی به عنوان نخستین نوشیدنی حلال بعد از آب هیچ نوع اعتیادی را بهمراه ندارد. کمااینکه در فصل گرما مردم بجای چای به سمت نوشیدنی های سرد می رود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور ادامه داد: چای طبع گرمی دارد که باعث آرامش انسان شده و برای افراد لذت بخش است کمااینکه در صبحانه ایرانی نقش پررنگی دارد و به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن برای انسان بسیار مفید است.

 

خوردن چای در صبح برای گوارش مفید است

او در پاسخ به این سوال که بهترین زمان برای مصرف چای چه زمانی است تصریح کرد: در دنیا و ایران از چای در صبح استفاده می کنند چراکه این نوشیدنی گرم بوده و در صبح برای سیستم گوارش بسیار مفید است اما شب ها به دلیل کافئین موجود در آن در خواب اختلال به وجود می آورد.

 

ریشه اعتیاد ما به مواد غذایی و خوراکی چیست؟

برلیانت بزرگمهر مشاور رییس انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره این مسئله که انواع اعتیاد به چای گفت: اصولا هر ماده غذایی را زیاد مصرف کنیم به آن معتاد می شویم. برای مثال اگر ایرانیان تمایل به مصرف شیرینی دارند دلیل آن این است که بیشتر افراد در کودکی قندداغ خورده اند بنابراین به طعم شیرین عادت کرده اند حال اگر از کودکی به یک فرد میوه ترشی را بدهند او حتما در بزرگ سالی نیز به مواد ترش عادت می کند.

او خاطر نشان کرد: چای انواع مختلفی دارد که در گونه های مختلف آن ماده کافئین و پلی فنول وجود دارد که مصرف زیاد آن باعث دفع آب از بدن می شود کمااینکه این روزها به دلیل گرمای زیاد هوا و تعریق افراد بدون شک مصرف زیاد چای برای بدن مضر است.

 

چای نوشیدن و تپش قلب

بزرگمهر با بیان اینکه کافئین موجود در چای مانع بیخوابی عده ای می شود تشریح کرد: بعضی افراد نیز به دلیل وجود کافئین در چای دچار تپش قلب می شوند. همچنین به دلیل وجود ماده تانن در چای، اگر این ماده قبل یا بعد از غذا مصرف شود، تانات آهن تشکیل خواهد شد که این ماده قابل جذب در بدن نیست و شخص آهن غذا را از دست می دهد.

رییس انجمن تغذیه ایران تاکید کرد: مصرف کردن نوشیدن چای به اندازه کافی، بسیار مفید است اما زیاد خوردن آن به دلیل بالا رفتن کافئین باعث عوارضی خواهد شد کمااینکه نباید چای را به صورت پررنگ و نزدیک وعده های غذایی مصرف کرد که متاسفانه در ایرانی ها این مسئله رعایت نمی شود.

چای نوشیدن برای این افراد ممنوع

او افزود: چای زیاد برای افرادی که نیاز به آهن دارند مانند زنان باردار، دختران نوجوان، زنان در سنین باروری( سنی که می توان به صورت بالقوه باردار شد) می تواند برایشان مسئله ساز باشد.

بزرگمهر در پایان در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید از چای استفاده کنند و چه کسانی نباید از چای استفاده کنند تصریح کرد: هیچ لزومی برای افراد در خصوص مصرف چای وجود ندارد چرا که چای مانند آب یا میوه نیست که مصرف آنها را واجب بدانیم. بلکه هرکسی می تواند از چای به عنوان یک نوشیدنی روزانه استفاده بکند اما افراط در مصرف چای بدون شک مشکل زا خواهد بود.

 

منبع: رکنا

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • رستمی

    باسلام مطالب بسیارمفیدوجذاب اندلطفاادامه بدیدمتشکرم