شمانیوز
شما نیوز

با همکار خودشیفته چگونه رفتار کنیم؟ + جزئیات

یک روانشناس گفت: سعی نکنید تأیید فرد خودشیفته (همکار) در محل کارتان را به دست بیاورید اجازه ندهید که اعتمادبه‌نفس شما را تضعیف کند.

با همکار خودشیفته چگونه رفتار کنیم؟ + جزئیات

به گزارش شمانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سروش قبادی مشاور و روانشناس بالینی درباره نحوه رفتار با همکار خوشیفته، اظهار کرد: اگر همکار شما، فردی خودشیفته است، تفاوت‌ها را بپذیرید. سعی نکنید آن‌ها را تغییر دهید بلکه بر نیاز‌های خود در مسائل کاری تمرکز کنید. درک کنید که افراد خودشیفته در مقابل تغییر کردن مقاومت می‌کنند.

وی اضافه کرد: شما باید افراد را همان‌گونه که هستند بشناسید و سعی در تغییر آن‌ها به چیزی که شما انتظار دارید نداشته باشید. تلاش کنید تا بیشتر بر احساسات خود و آنچه می‌خواهید باشید تمرکز کنید.

قبادی با اشاره به اینکه این واقعیت را به رسمیت بشناسید که رفتار آن‌ها ناشی از نا‌امنی‌هایشان است، ادامه داد: افراد خودشیفته در درونشان بسیار آسیب‌پذیر هستند، آن‌ها دیگران را زیر سؤال می‌برند؛ زیرا این‌گونه می‌توانند حس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند. سعی نکنید تأیید فرد خودشیفته (همکار) در محل کارتان را به دست بیاورید. شما کسی نیستید که فرد خودشیفته به شما می‌گوید. اجازه ندهید که سرزنش آن‌ها در محل کار، اعتمادبه‌نفس شما را تضعیف کند و با آن‌ها بحث نکنید.

این روانشناس تصریح کرد: بحث و گفتگو با افراد خودشیفته فایده‌ای ندارد، زیرا هیچ‌وقت از نظرشان برنمی‌گردند. اگر با آن‌ها بحث کنید بیشتر ناراحت می‌شوید؛ زیرا با روش ناخوشایندی اختلاف نظرشان را به شما نشان می‌دهند. ارزش خود را بشناسید و به نظر یک فرد خودشیفته در مورد خودتان توجهی نکنید.

وی با بیان اینکه اگر یک فرد خود شیفته به شما آسیب می‌رساند، تا آنجا که می‌توانید از آن‌ها در محیط کاری دوری کنید، بیان کرد: هر نوع ارتباطی با یک فرد خودشیفته، به احتمال زیاد برعکس است. این رابطه فقط با هدف خوشحال کردن و حمایت از او پیش می‌رود. رابطه‌ای مانند این شما را پایین می‌کشد و برای پیشرفتتان ناسالم است.

قبادی درباره اختلال شخصیت خودشیفته و ویژگی این افراد، گفت: اختلال شخصیت خودشیفته یکی از انواع اختلالات شخصیت است. این افراد خودشان را به طور اغراق شده بالاتر از افراد دیگر می‌بینند. گویی که هیچ نقصی در آن‌ها وجود ندارد، برخورد‌های آن‌ها معمولاً برای اطرافیان بسیار سخت و قابل تحمل است و به همین دلیل نیاز به درمان این اختلال ضرورت می‌یابد.

این روانشناس بیان کرد: افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته معمولاً هیچ آگاهی نسبت به مشکلاتشان ندارد و به دلایل دیگر به روانشناس مراجعه می‌کنند. افراد خودشیفته خود را برتر از دیگران می‌دانند. رفتار‌های تحریک‌آمیز زیادی دارند و در عین حال از دیگران نیز انتظار دارند که با آن‌ها احترام بگذارند افراد خودشیفته چنان که نیازهایشان برآورده نشود دچار غم ناراحتی و افسردگی میشود. از ویژگی‌های افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته، خودخواه بودن آنهاست.

وی با اشاره به اینکه زندگی با افراد شخصیت خودشیفته مشکلاتی را برای اطرافیان آن‌ها چه در خانواده و چه در محیط کار به وجود می‌آورد، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های بارز افراد خودشیفته تحقیر کردن دیگران است بسیاری از افراد خودشیفته تا زمانی که برایشان تهدید محسوب نشوید انسان‌های مهربان و حمایت کننده هستند، اما در لحظه‌ای احساس کنند که نسبت به آن‌ها برتر و بالاتر هستید فورا برخورد‌های تحقیر کننده با شما خواهند داشت آن‌ها برای حفظ خود شما را تحقیر می‌کنند.

قبادی تصریح کرد: از دیگر از ویژگی‌های افراد خودشیفته سرزنش کردن اطرافیان است این افراد سرزنشگر‌های ماهری هستند و آدم‌های دیگر را پایین‌تر و کم اهمیت‌تر از خود میدانند. همچنین به چالش کشیدن اطرافیان در جمع‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های بارز افراد خودشیفته می‌باشد تا به دیگران ثابت کنند که از آن‌ها پایین‌تر هستند.

این روانشناس اضافه کرد: انسان‌های خودشیفته تا وقتی شما را دوست دارند که تسلیم آن‌ها باشید تا زمانی که آن‌ها را برتر و بالاتر از خود بدانید و آن‌ها را تحسین و تایید کنید از خطر رفتار‌های پرخاشگرانه و تدافعی آن‌ها در امان خواهید بود، اما زمانی که احساس کنند شما مستقل شده اید اعتماد به نفس پیدا کرده و در خدمت آن‌ها نیستید شروع پرخاش سرزنش و تحقیر شما می‌کنند ممکن است رابطه خود را با شما قطع کنند.

وی ادامه داد: این افراد مهارت‌های همدلی ندارند، زیرا برای آنان اولین نفری که مهم می‌باشد خودش است؛ و این خودخواهی باعث می‌شود تا درک درستی از توقعات، خواسته‌ها و نیاز‌های اطرافیان نداشته باشد.

قبادی افزود: افراد خودشیفته تمایل به کنترل گری دارند و به اطرافیان دستور می‌دهد. از آنجایی که افراد خودشیفته احساس ناامنی می‌کنند تمایل دارند همه چیز را تحت تسلط خود داشته باشد و تا زمانی که مسائل خارج از کنترل آن‌ها باشد دچار احساس غم و احساس ناچیز بودن می‌کنند.

این روانشناس اضافه کرد: تعامل با افراد خودشیفته آزاد دهنده است بسیاری از این افراد از تاثیر کلامشان بر دیگران نا آگاهند و خون آن‌ها را به جوش می‌آورند این افراد که از تاثیر رفتار شان آگاه باشند یا نه در هر شرایطی باعث افزایش استرس و ایجاد بحران می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied