شمانیوز
شما نیوز

آیا اسکرین شات سند محسوب می‌شود؟

مطابق با قانون اگر فردی اقدام به انتشار تصاویر شخصی توسط اسکرین شات کند مجرم است.

آیا اسکرین شات سند محسوب می‌شود؟

همه ما با اسکرین شات آشنایی داریم و میدانیم که این تصاویر می‌توانند علیه خودمان مورد استفاده قرار گیرند،گاهی اوقات یک نفر از متن چت‌ها، گفتگوی‌های دونفره  و تصاویر خصوصی عکس می‌گیرد و به دنبال آن اقدام به تهدید طرف مقابل می‌کند که باید بدانیم این عمل جرم است.

همه ما باید بدانیم که بر اساس قانون افشای اطلاعات خصوصی، جرم است و قانون‌مجازات اسلامی، به طور واضح در ماده ۷۴۵ و در ماده ١٦قانون جرایم‌رایانه‌ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای نقدی و تا دو سال حبس درنظر گرفته است.

البته موضوع مورد توجه آن است که قانونگذار درباره اسرار خصوصی تعریف مخصوص نداشته و تنها در یک ماده آن هم در ماده ٨ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بیان کرده که نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی از مصادیق بارز جرم هستند.

تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود، خواه تهدیدکننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده و یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده ٦٦٩ قانون‌مجازات‌اسلامی تا هفتاد وچهار ضربه‌ شلاق و یا تا دو سال حبس برای آن در نظرگرفته‌ شده‌ است.

مطابق با این قانون هنگامی که شخصی شما را به افشای اطلاعات خصوصی شامل عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط‌شده، فیلم تهدید کند جرم انجام داده است حتی اگر این فرد هیچوقت هم این عمل را انجام ندهد بازهم مرتکب جرم شده است و شما میتوانید از او شکایت کنید.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied