شمانیوز
شما نیوز

۷ سیاست آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید

خانواده‌های معزز در انتخاب شیوه آموزش فرزندان خویش که شامل حضوری، ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) و غیرحضوری (تلویزیون و شبکه شاد) می‌باشد، مخیر بوده و...

۷ سیاست آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش یادداشتی در خصوص سال تحصیلی جدید در روزنامه ایران منتشر کرده است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

قریب ۹ ماه است که با حضور ناخوانده و البته گزنده ویروس کووید۱۹ یا همان کرونا، جهان و جهانیان به رنج افتاده‌‌اند و به تبع آن، هم‌میهنان عزیز نیز در آزار و اذیت حاصل از شیوع این بیماری مهلک، روزگار می‌گذرانند. هر از گاهی که بشر با پدیده شومی مانند بیماری‌های فراگیر و مهلکی همچون کرونا مواجه می‌شود، تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی‌‌اش به دلیل معایب، مضایق و مضارّ حاصل از آن، با چالش‌های عدیده دست به گریبان می‌شود و امروز ما در اوج این چالش هستیم. همان چالشی که تنها چاره آن توکل و توسل، سعی و صبر، درک و درایت و همدلی و همسویی ملّی است.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت رسمی فرزندان ایران اسلامی، در راستای رسالت ذاتی خویش، یعنی ارائه خدمات آموزش و پرورشی به دانش‌آموزان، از همان روزهای نخستین شیوع این ویروس آسیب‌زا، با درک کامل شریط آن روز و نیز کنشگرانه در پی تحلیلی آینده پژوهانه درپیش‌بینی شرایط فردای پیش‌رو، به طراحی، تدوین و اجرای سه شیوه آموزش حضوری، ترکیبی و غیرحضوری اقدام کرد.

در این مسیر، برای تحقق هدف عالی خود، یعنی «عدالت آموزشی» و گسترش کمی و کیفی آن، برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران، نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) انحصاری «شبکه آموزشی دانش‌آموز» با نام اختصاری «شاد» را آماده بهره‌برداری کرد و نیز در فصل نوینی از همکاری هدفمند و بهنگام با رسانه ملی، برنامه جامع آموزشی «مدرسه تلویزیونی ایران» را تهیه، تولید و در اختیار جامعه ذی‌نفعان، یعنی دانش‌آموزان عزیز قرار داد.

با نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، دستگاه عظیم تعلیم و تربیت با اتکال به خداوند متعال و با ابتنا بر تجربه ماه‌های آخر سال تحصیلی گذشته از سویی و با امتثال مصوبات لازم الاجرای ستاد ملی مبارزه با کرونا، مصمم به بازگشایی مدارس، با رعایت مدققانه پروتکل‌های جامع و پیشگیرانه شد. تصمیمی که منبعث از نظرات صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت از سویی و بهره‌مندی از یافته‌های علوم روانشناسی، جامعه‌شناسی و ارتباطات از سوی دیگر می‌باشد.

اکنون آموزش و پرورش بر آن است تا در سال تحصیلی جدید، سیاست‌ها و برنامه‌های زیر را که محصول خرد جمعی، تضارب اندیشه و معاضدت فکری می‌باشد مجدانه اجرا کند.

۱- در طول سال تحصیلی، در مدارس کشور به روی تمامی دانش‌آموزان عزیز گشوده است تا آنان بتوانند از آموزش حضوری و اثرات زنده و ثمرات ارزنده آن که از جمله می‌توان به کارکردهای مثبت مدرسه در ایجاد امنیت روانی و شکل‌گیری هنجارهای اجتماعی اشاره کرد، بهره‌های کافی و وافی ببرند.

۲- باز بودن مدارس و ارائه آموزش حضوری که به یقین برترین نوع آموزش است، قائم به رعایت تام و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌های پیشگیرانه می‌باشد که پیشتر الزامات و ملزومات آن فراهم شده است و بی‌گمان برای تحقق بهینه این مهم، به موازات آموزش‌های لازم، نظارت‌های مستقیم و مستمر از سوی انجمن اولیا و مربیان مدارس و اجرای آن توسط کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت خواهد گرفت.

۳- در روند تهیه و تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌های پیشگیرانه، توجه جامعی به دو مقوله بسیار مهم حفظ بهداشت و سلامت جسمی و نیز ایجاد و تعمیق امنیت روانی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی شده است. در مسیر تکاملی این جامع اندیشی، تمامی مدارس کشور مکلف به اجرای دقیق و مسئولانه دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های مورد اشاره هستند.

۴- خانواده‌های معزز در انتخاب شیوه آموزش فرزندان خویش که شامل حضوری، ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) و غیرحضوری (تلویزیون و شبکه شاد) می‌باشد، مخیر بوده و حضور دانش‌آموزان در مدرسه نیز کاملاً اختیاری و به دور از هرگونه اجبار و اکراه است.

۵- برای اطمینان خاطر و ایجاد آرامش به دانش‌آموزان و رفع هرگونه استرس احتمالی در آنان و خانواده‌های گرامی‌شان، آموزش‌های لازم را از طریق شبکه شاد و صدا و سیما با پوشش ۹۷ درصدی در اختیار تمامی فرزندان عزیزمان در اقصی نقاط کشور قرار داده‌ایم.

۶- با هدف ارتقای کمیت و اعتلای کیفیت فرآیند آموزش در شبکه شاد، پس از رصدهای لازم و دریافت نقطه نظرات اصلاحی و اکمالی کاربران آن، نسخه جدید، به روزشده و ارتقا یافته این نرم‌افزار کاربردی، هم اینک در اختیار همگان قرار دارد.

۷- در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران نیز پس از نظرسنجی و نیازسنجی‌های تخصصی، بازنگری‌های تکامل بخشی صورت گرفته که به مراتب بر غنای این برنامه آموزشی فراگیر افزوده است.

در پایان از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و سعه صدر معلمان فرهیخته در فرآیند تداوم آموزش، تلاش دانش‌آموزان عزیز که یادگیری را تعطیل نکردند و با جدیت آن را پیگیری کردند و همچنین همراهی و همدلی والدین گرامی در به ثمر نشستن سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در هر سه رویکردآموزش حضوری، غیرحضوری و تلویزیونی سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم سال تحصیلی جدید با حمایت معلمان عزیز، همراهی خانواده‌های گرامی و مشارکت هر سه مؤلفه اصلی نظام تعلیم وتربیت به سرمنزل مقصود برسد.

 
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied