شمانیوز
شما نیوز

کشف راهکار موثر دارویی برای نابودی کرونا در بدن

دانشمندان انگلیسی اعلام کردند به راهکاری موثر برای ساختن داروی موثر برای مقابله با کووید ۱۹ دست یافته اند.

کشف راهکار موثر دارویی برای نابودی کرونا در بدن

۹ ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. از آنجا که هنوز هیچ راهکار موثری برای مبارزه با این ویروس کشف نشده است، مقامات بهداشتی جهان از مردم خواسته اند بهداشت عمومی را رعایت کنند. حفظ فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون از جمله راهکار‌های موثر برای قطع زنجیره شیوع در جامعه است. هم اینک غول‌های بزرگ داروسازی جهان در تلاش هستند به واکسنی موثر برای مقابله با کووید ۱۹ دست یابند. با این حال، محققان انگلیسی به یک راهکار جدید برای مقابله با این ویروس دست یافته اند.

بر این اساس، دانشمندان دانشگاه بریستول انگلیس در تحقیقات خود کشف کردند ویروس کرونا از شاخک‌های پروتئینی تشکیل شده است و یک اسید موجود در بدن می‌تواند با آن مقابله کند. همین کشف منجر به یافتن راهکاری برای مواجه با ویروس و نابودی آن می‌شود.

متخصصان می‌گویند اسید لینولئیک می‌تواند با چسبیدن به شاخک پروتئینی ویروس، آن را خنثی کند. اسید لینولئیک یکی از اسید‌های چرب ضروری برای بدن است. بدن انسان توانایی تولید این اسید را ندارد و باید آن را از طریق رژیم غذایی جذب کرد. این اسید برای بدن بسیار ضروری است و تحقیقات آزمایشگاهی بر روی موش‌ها نشان داد کمبود این اسید می‌تواند منجر به ریزش مو، پوسته پوسته شدن پوست و تاخیر در بهبودی زخم‌های بدن شود.

حال محققان انگلیسی می‌گویند می‌توان از این اسید داروی موثری برای مقابله با کرونا ساخت. دست یافتن به یک داروی موثر برای مقابله با کووید ۱۹ به اندازه واکسن ضروری است، زیرا افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند ممکن است نتوانند واکسن کرونا را دریافت کنند. در نتیجه ضروری است در کنار تحقیقات برای یافتن واکسن کرونا، داروی موثری نیز در این زمینه توسعه یابد.

تاکنون داروهای متعددی برای مقابله با کووید ۱۹ از سوی محققان پیشنهاد شده است.  پیشتر محققان کانادایی اعلام کردند یک داروی ضدویروس که برای درمان بیماری کشنده ویروسی در گربه‌ها استفاده می‌شود می‌تواند در مبارزه با کرونا در انسان‌ها موثر باشد.

 جون لمیکس، استاد دانشگاه آلبرتای کانادا اعلام کرد این دارو می‌تواند مانع از تکثیر ویروس کرونا در سلول‌های انسان شود. این دارو در درمان بیماری ویروسی مرگبار در گربه‌ها بسیار موثر عمل کرده است. ما در تحقیقات خود شاهد آن بودیم که این دارو به همان اندازه در انسان‌ها نیز موثر عمل می‌کند. امیدواریم بتوانیم از این دارو به عنوان یک درمان موثر بر ضد ویروس کرونا استفاده کنیم.

محققان می‌گویند این دارو با مداخله در روند تکثیر ویروس می‌تواند به بیماری در بدن انسان پایان دهد. دانشمندان تاکید دارند این دارو با ممانعت از عملکرد برخی مولکول‌های پروتئاز در بدن افراد احتمالاً می‌تواند باعث بهبود بسیاری از بیماری‌ها از فشار خون بالا تا سرطان شود.

همچنین تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد دارو‌های رقیق کننده خون می‌تواند خطر مرگ بیماران مبتلا به کرونا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دانشمندان اعلام کردند مصرف دارو‌های رقیق کننده خون در افراد بستری در بیمارستان‌ها باعث کاهش ۵۰ درصدی خطر مرگ در بیماران کرونایی با علائم شدید می‌شود. همچنین بیمارانی که دارو‌های ضد انعقاد خون دریافت کرده اند ۳۰ درصد احتمال کمتری دارد که به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کنند.

محققان با بررسی ۴ هزار و ۳۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ پی بردند اغلب بیمارانی که جان خود را از دست داده اند در بدنشان لخته خون مشاهده شده است. برخی از این بیماران پیش از مرگ هیچ علامت و مشکلی نداشتند. این تحقیق نشان داد سیستم ایمنی بدن چگونه برای مقابله با ویروس کرونا اقدام به لخته کردن خون می‌کند. دانشمندان امیدوارند با کشف این واقعیت بتوانند راهی برای جلوگیری از مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا بیابند.

متخصصان می‌گویند استفاده از دارو‌های رقیق کننده خون می‌تواند راهکاری موثر برای جلوگیری از لخته شدن خون و مرگ بیماران باشد. تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۶۰ درصد بیماران کرونایی که داروی ضد انعقاد خون دریافت نکرده اند از بیمارستان مرخص شده اند. ۲۶ درصد از این بیماران جان خود را از دست داده اند و ۱۳ درصد از آن‌ها هنوز در بیمارستان بستری هستند.

دانشمندان آمریکایی می‌گویند زمانی که پزشکان برای بیماران به صورت پیشگیرانه از دارو‌های ضد انعقاد خون استفاده کرده اند، ۷۵ درصد از بیماران از بیمارستان مرخص شده اند، ۲۲ درصد جان خود را از دست داده اند و تنها ۳ درصد هنوز در بیمارستان بستری هستند. متخصصان امیدوارند با تجویز دارو‌های ضد انعقاد شمار جان باختگان کرونا را کاهش دهند.


منبع : بشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied