شمانیوز
شما نیوز

دلیل سفیدی موی ناگهانی جوانان از چیست ؟

سفید شدن مو در سنین زیر 40 سال طبیعی نبوده و می تواند دلیل نوعی بیماری باشد، البته عوامل مختلفی در سفید شدن زودرس موها تاثیر گذار است.

دلیل سفیدی موی ناگهانی جوانان از چیست ؟

سفید شدن مو در سنین زیر 40 سال طبیعی نبوده و می تواند دلیل نوعی بیماری باشد، البته عوامل مختلفی در سفید شدن زودرس موها تاثیر گذار است.

 

سفیدی زود رس موها پیش از 40 سال چه دلایلی دارد ؟

سفید شدن موها در سن زیر 40 سال دلایل مختلفی دارد و طبیعی نمی باشد. اگر موهای شخصی در کمتر از 40 سالگی شروع به سفید شدن کند باید برای درمان آن اقدام کند زیرا ممکن است علت سفیدی زودرس موها ، نوعی بیماری باشد. سفید شدن مو در سنین زیر 40 سال طبیعی نبوده و یکی از علل آن می تواند استرس زیاد و کاهش قوای جسمانی افراد همینطور افزایش میزان خشکی ماده تشکیل دهنده مو باشد. دلایل مختلفی برای سفید شدن موها در سنین کم وجود دارد که در این بخش آنها را ارائه می کنیم.

 

عوامل مهم در سفید شدن زودهنگام موها

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در سفید شدن زودهنگام موها دارد .در نژاد افراد می توان تاثیر ژنتیک را مشاهده کرد که پیری زودرس و سفید شدن موهها می تواند از نسل قبل به ارث رسیده است. در این صورت ژنتیک فرد مشخص می کند سفیدی موها و یا سفیدی زودرس مو ها در چه سنی اتفاق می افتد.

 

داروها

برخی از داروها در سفیدی زودهنگام موها در گیجگاه و ابروها می شود . مثلا چند ماه بعد از مصرف داروهای کلروکین و هیدروکسی کلروکین در بیماران روماتیسمی ، سنتز فئوملانین در افرادی که موهای بور دارند مختل می شود و موها رو به سفیدی می گرایند که با قطع مصرف این نوع داروها رنگ طبیعی موها باز می گردد.

داروهای دیگری مانند بلئومایسین ،اترتینات ،هالوپریدول ،تاموکسیفن، والپروات، وراپامیل ،مفنسین،فلوروبوتیروفنون ،تریپارانول نیز در سفید شدن زودرس موها تاثیر دارند.

 

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین B-12 یا اختلالات هیپوفیز و تیروئید از عوامل سفیدی زود رس موها محسوب می شوند. اگر سفیدی موها به این دلایل باشد قابل درمان و برگشت پذیر می باشد.

 

تغذیه نامناسب

اختلالات تغذیه ای مانند کمبود پروتئین و کالری، همچنین کمبود برخی از اسیدهای آمینه ضروری ، کمبود ویتامین هایی مانند B6 ، B12، D ؛کمبود املاح مانند روی ، کلیسیم ، مس و سلنیم تاثیر زیادی در سفید شدن موها دارد. کمبود آهن به تنهایی موجب سفید شدن موها نمی شود و فقط در ریزش موها تاثیر دارد. آنچه بسیار مهم است تغذیه با مواد غذایی سرشار از این مواد معدنی ها و ویتامین ها می باشد در صورت گیاه خوار بودن می توانید از مکمل های این مواد ضروری استفاده نمائید.

اگر سفید شدن موها به صورت طبیعی باشد نمی توان از پروتئین ، ویتامین ها و مواد ریز مغذی دیگر برای درمان آن استفاده کرد. این مسئله بدان جهت حائز اهمیت است که شرکت های دارویی امروزی با تبلیغات گسترده خود ، سعی در فروش کپسول های مولتی ویتامین مخصوص درمان سفیدی مو می کنند.

 

تجمع ملانین

تجمع ملانین (گروهی از رنگدانه های طبیعی موجود در بسیاری از موجودات زنده ) در بسیاری موارد یکی از دلایل سفیدی زودرس موها بوده است. تجمع ملانین به دلیل کمبود عناصر غذایی و پروتئین ها اتفاق می افتد.

کشیدن سیگار

کشیدن سیگار موجب فرآیند اسیداتیو استرس می شود که در نتیجه منجر به غیر فعال شدن ملانوسیت ها و سفیدی زودرس موها می گردد.

هورمون ها

هورمون ها بدن در بروز پدیده های فیزیولوژیک بدن بسیار موثر هستند و هرگونه تغییری در تعادل آنها موجب بروز پدیده های مختلف مانند سفیدی زودرس موها می شود. به همین دلیل اختلالات هیپوفیزی و تیروئیدی منجر به سفیدی زودرس موها می شوند.

استرس

استرس زیاد و کاهش قوای جسمانی یکی از دلایل سفید شدن موها در جوانی می باشد.

خشکی مو

افزایش خشکی ماده تشکیل دهنده موها از دلایل دیگر سفید شدن موها می باشد.

ابتلا به برخی بیماری ها

میزان سفیدی موها در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر از افراد عادی است که در زنان بیشتر از مردان رواج دارد.

کمبود آهن موجب کم خونی می شود. این مسئله به همراه کمبود ویتامین B12 ، به سفید شدن سریعتر موها می انجامد.

بیماری عروق کرونر نیز یکی از عوامل موثر در سفیدی زودرس موها است. افراد مبتلا به این بیماری میزان موی سفید بیشتری نسبت به دیگران دارند.

شوینده های نامناسب

در برخی موارد استفاده از شامپو های نامناسب باعث سفیدی زودرس موها می شود.

شامپوهای نامناسب

علت سفید شدن زودرس مو ها از نگاه طب سنتی

طب سنتی سردی در موضع سر و پیاز موها را عامل سفیدی زودرس موها می داند و تعادل مزاج و کاهش سردی بدن را برای درمان سفیدی مو و ریزش آن توصیه می کند .استرس و غم و اندوه از دلایل سردی بدن هستند که در سفید شدن موها تاثیر دارند.

درمان سفیدی زودرس موها

1- کاستن از استرس ها و ورزش کردن

2- کنترل وضعیت فعالیت غدد تیروئیدی و هیپوفیز در بدن

3- کنترل میزان ویتامین B12 و مصرف آن با نظر پزشک

4- از بین بردن سردی و ایجاد تعادل در بدن

5- برخی از روشهای سنتی موجب بازگشت رنگ طبیعی موها و جلوگیری از سفید شدن تارهای دیگر مو می شود مثلا استفاده از روغن سیاه دانه و روغن نارگیل برای ماساژ پوست سر و موها جهت ایجاد گرما در پیاز موها و رفع سفیدی آنها بسیار موثر است.

6- شستشوی تار موها با جوشانده سیاه دانه و آب

لوسیون گیاهی رفع سفیدی مو

 

لوسیون های گیاهی برای رفع سفیدی مو

یک قاشق غذاخوری چای سیاه و یک قاشق غذاخوری گیاه مریم گلی خشک شده را با 2 لیوان آب ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به آرامی به جوش اید. بعد از اینکه حجم مواد به اندازه یک لیوان شد آن را از صافی عبور دهید و اجازه دهید تا خنک شود. هر هفته یک بار از این لوسیون تهیه کرده و موهای خود را با آن ماساژ دهید.

روش ایده آل برای تیره کردن موهای سفید این است که 5 بار در هفته از این لوسیون استفاده کنید .قبل از مصرف این لوسیون ، موهای خود را با یک شامپوی گیاهی سبک شستشو دهید.

جوشانده گیاه تنباکو یکی دیگر از لوسیون های گیاهی و طبیعی است که در تیره شدن موهای سفید موثر می باشد .این لوسیون مانند جوشانده چای سیاه آماده می شود. که می تواند به تیره شدن مو های سفیدتان کمک کند جوشانده گیاه تنباکو است که به روش جوشانده چای سیاه آماده می شود. استفاده مداوم از این جوشانده برای ماساژ موها موجب رفع سریع سفیدی موها می شود.

 

منبع : نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied