شمانیوز
شما نیوز

نحوه صحیح خواندن نماز شب + فضیلت

نماز شب، نمازی مستحبی است که فواید بسیار زیادی دارد.

نحوه صحیح خواندن نماز شب + فضیلت

عبادت کردن در شب در دین اسلام بسیار تأکید شده است و یکی از بهترین عبادت‌هایی که می‌توان انجام داد خواندن نماز شب است. نماز شب ۱۱ رکعت است و زمان خواندن آن از نیمه شب شرعی شروع می‌شود و تا اذان صبح می‌توان این نماز را خواند. 

نحوه خواندن نماز شب

نماز شامل چهار نماز نافله شب،  یک نماز دو رکعتی نماز شفع و یک نماز یک رکعتی نماز وتر است.

نحوه خواندن نماز‌های نافله شب

نماز‌های نافله را همانند نماز صبح می‌خوانیم.

نیت: دو رکعت نماز نافله شب می‌خوانم قربه الی الله

رکعت اول: در رکعت اول مانند نماز صبح حمد و سوره را قرائت کنید و سپس به رکوع و سجده روید.

رکعت دوم: رکعت دوم هم مانند رکعت اول حمد و سوره را قرائت کنید و سپس قنوت گرفته و دعا قنوت را می‌خوانیم بعد از رکوع، سجده و تشهد و سلام می‌گوییم.

نحوه خواندن نماز شفع

نماز شفع مانند نماز صبح دو رکعتی است ولی کمی نحوه خواندن آن با نماز صبح تفاوت دارد

نیت: دو رکعت نماز شفع می‌خوانم قربه الی الله

رکعت اول: در رکعت اول علاوه سوره حمد و توحید سوره ناس را نیز یک مرتبه می‌خوانیم و به رکوع و سجده ‌می‌رویم.

رکعت دوم: همانند رکعت اول حمد و توحید می‌خوانیم ولی به جای سوره ناس سوره فلق را می‌خوانیم بعد قنوت گرفته، سپس رکوع و سجده می‌کنیم و بعد از آن تشهد و سلام را به جا می‌آوریم

نحوه خواندن نماز وتر:

نیت : یکرکعت نماز وَتْر می‌خوانم قُربة اِلی الله
رکعت اول : در این رکعت یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره توحید را می خوانیم وسپس یک مرتبه سوره فلق و ناس رامیخوانیم . 
قنوت : دعای قنوت را کامل می خوانیم وهمانطور که دستهایمان درحالت قنوت است، (با انگشتان دست راست یا با تسبیح) چهل بار بگویید ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ )

« خدایا ببخش جمیع مؤمنین مرد و مؤمنین زن را». و بعد از آن هفتاد بار ( اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبی وَ اَتُوبُ اِلَیه) «آمرزش می طلبم از خدایی که پروردگارم است و بسویش باز می گردم ». بگویید.

سپس هفت مرتبه ( هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ اَلْنار ) بگویید.

« این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه می برد ».

سپس سیصد مرتبه ( اَلْعَفو ) «ببخش» بگویید و سپس یک بار( رَبّ اغْفِرْلی وَ ارْحَمْنی وَ تُبْ عَلیََّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوابُ اَلْغَفُورُ الرّحیم ) پروردگارا ببخش مرا و رحم کن به من و توبه مرا بپذیر به راستی که تو، توبه پذیرنده، بخشنده و مهربانی» بگویید و سپس به رکوع و سجده روید و تشهد و سلام را به جا آورید و تسبیحات حضرت فاطمه زهرا که (34 مرتبه، الله اکبر، 33 مرتبه، الحمد لله و 33 مرتبه، سبحان الله) است را بخوانید.

فضیلت نماز شب:

رسول اکرم صلی الله علیه و آله درباره نماز شب فرمودند: زمانی که بنده ای از بستر خواب نوشین خویش در حالی که چشمانش خواب‌الود است بر می خیزد تا خدای خویش را با نماز شب گذاردن خشنود کند خدایش به او بر ملائکه خود مباهات می کند و می فرماید آیا این بنده مرا می بینید که از بستر خود برای نمازی که بر وی واجب نکرده ام برخاسته است گواه باشید که او را آمرزیدم و همان حضرت فرموده اند آن کسی که نماز شب می خواند درصورتی که تصور کند روز گرسنه و بدون روزی می ماند یاوه پنداشته است.

حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم در وصایای خویش به امام علی (ع) فرمودند:

« تو را به اموری سفارش می کنم، همه را حفظ کن؛ سپس فرمود:خداوندا! وی را بر انجام این وظایف یاری فرما؛ تا آن جا که فرمود: بر تو باد به نماز شب! بر تو باد به نماز شب! بر تو باد به نماز شب!».

امام جعفر صادق علیه السلام در خصوص فضیلت نماز شب فرمودند: یکی از اموری که خداوند آنرا وسیله شادمانی روح و نشاط قلبی مؤمن قرار داده است نماز شب می‌ باشد.

حضرت علی علیه السلامدر خصوص فضیلت نماز شب فرمودند: نماز شب باعث خشنودی خداوند و محبت فرشتگان و نسبت پیامبران و نور معرفت و پایه ایمان و راحت ابدان و خشم شیطان و اسلحه بر علیه دشمنان و استجابت دعاها و قبولی اعمال و برکت روزی و شفاعت نزد ملک الموت و چراغ قبر و زیرانداز انسان در قبر و پاسخگویی نکیر و منکر و انیس و مونس انسان در قبر میباشد و در قیامت حائل بین او و آتش و وسیله سنگینی میزان اعمال و حکم عبور بر صراط و کلید بهشت می باشد.

امام جعفر صادق علیه السلام در خصوص فضیلت نماز شب فرمودند: به سلیمان دیلمی فرموده است. ای سلیمان دست از شب خیزی بر مدار که مغبون آن کسی است که از قیام به هنگام شب محروم بماند.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله: چون آخر شب فرا رسید خداوند سبحان فرماید آیا دعا کنندای هست تا اجابتش کنم؟ آیا سوال کننده و خواهنده ای هست که خواسته اش را بدهم؟ آیا استغفار کننده ای هست تا او را بیامرزم؟ آیا توبه کننده ای هست تا توبه اش را بپذیرم؟

امام جعفر صادق علیه السلام: بر شما باد به گزاردن نماز شب که سنت پیامبر شما و آئین نیکوکاران قبل از شما و ابزار بیرون کردن بیماری از تن شماست.

امام محمد باقر علیه السلام در خصوص فضیلت نماز شب فرمودند: محرومیت از نماز شب در اثر گناه است. 

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: بزرگواران امت من حاملان قرآن و شب زنده داران هستند.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله: هرکس نماز شب بگذارد چهره اش در روز زیبا و درخشان است.

 
منبع: میزان

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied