شمانیوز
شما نیوز

چشم جنین را چگونه رنگی و زیبا کنیم؟

رنگ چشم یک ویژگی فیزیکی است که توسط جفت شدن ژن های پدر و مادر مشخص می شود و جنین از هر یک از والدین اش 50 درصد مواد ژنتیکی رنگ چشم را به ارث می برد.

چشم جنین را چگونه رنگی و زیبا کنیم؟

بسیاری از مادران در زمان بارداری به این می اندیشند که رنگ چشم کودکشان چه رنگی خواهد شد و آیا کودکشان رنگ چشم خودشان را به ارث می برد ؟ در این بخش از متن بسیار جالبی درباره اینکه رنگ چشم کودک شما چه رنگی می شود برایتان آماده کرده ایم پس با ما همراه باشید.

 

چه عواملی رنگ چشم جنین شما را تعیین می کند

تعیین رنگ چشم جنین

تعیین رنگ چشم جنین در بارداری

رنگ چشم در کودکان مختلف متفاوت است برخی از کودکان دارای رنگ چشم آبی یا سبز و برخی دیگر دارای رنگ چشم قهوه ای هستند . عامل اصلی تعیین رنگ چشم در نوزادان ژنتیک و وراثت می باشد و رنگ چشم نوزاد ، به رنگ چشم هر دو والدین بستگی دارد. رنگ چشم یک ویژگی فیزیکی است که توسط جفت شدن ژن های پدر و مادر مشخص می شود و هر کودک از هر یک از والدین اش 50 درصد مواد ژنتیکی رنگ چشم را به ارث می برد.دو ژن گرفته شده از پدر و مادر می توانند به هم شبیه یا از هم متفاوت باشند.

 

عوامل موثر در تعیین رنگ چشم جنین

    ژن رنگ تیره بر رنگ روشن همیشه غالب است ژن قهوه ای بر ژن سبز و آبی غالب است؛ سبز بر آبی غالب است و آبی نهفته است.

    به دلیل غالب بودن رنگ چشم قهوه ای ، اگر فردی دارای دو ژن قهو ه ای و یا یک ژن قهوه ای ، یک ژن آبی باشد ، رنگ چشم او قهوه ای می شود.

    در صورتی رنگ چشم کودک آبی می شود که پدر و مادر هر دو دارای چشم آبی باشند و کودک ژن رنگ چشم آبی را از هر دو والد دریافت کند.

    رنگ چشم کودک سبز خواهد بود اگر کودک ژن رنگ چشم سبز را از هر دو والد بگیرد یا یک ژن آبی و یک ژن سبز دریافت کند.

رنگ چشم از کجا می آید؟

در چشم بافت پوششی به نام عنبیه وجود دارد که دارای رنگدانه های مشکی و کوچکی به نام ملانین است . رنگ چشم به وجود و پراکندگی ملانین بستگی دارد به صورتی که اگر این رنگدانه ها پراکنده باشند رنگ چشم تیره و اگر پراکندگی رنگدانه ها کم باشد چشم روشن می شود.

 

چند ژن تعیین کننده رنگ چشم هستند که برخی از آنها تاثیر گذار تر از بقیه می باشند . یکی از ژن های اصلی تعیین کننده رنگ چشم ژن OCAZ است که با رمز گذاری پروتئینی با عنوان P ملانین تولید می کند و موجب رنگی شدن چشم می شود. تاثیر گذاری این ژن بر رنگ چشم 74 درصد است. تحقیقات جدید نشان داده جهشی کوچک در OCAZ تولید ملانین عنبیه را محدود می کند وسبب می شود رنگ چشم آبی شود اما اگر فعالیت این ژن کاملا محدود گردد رنگ چشم فرد قرمز می شود و فرد دچاربیماری زالی می گردد.

 

نقش وراثت در تعیین رنگ چشم جنین

از ژن های فرعی دیگری که تاثیر کمتری در تعیین رنگ چشم دارند ژن های Eycl1، Eycl2 و Eycl3 هستند که موجب بروزرنگ های مخلوطی مثل سبز مایل به آبی، طوسی مایل به آبی، قهوه ای، بلوطی و ... در افراد می شوند.

 

دو چشم با دو رنگ متفاوت

شاید شما نیز افرادی را دیده باشید که رنگ چشم هایشان با یکدیگر متفاوت است ، برخی از این افراد خاص بودن رنگ چشم هایشان را دوست دارند ولی برخی دیگر این حالت را نمی پسندند و به همین علت از لنز استفاده می کنند.

 

تفوت رنگ دو چشم جنین

چرا رنگ 2 چشم برخی از افراد متفاوت است

این اختلال در انسان ها نادر است و به علت جهش ژن و متفاوت بودن میزان ملانین موجود در هر یک از عنبیه ها است . این اختلال می تواند ارثی و یا به علت مصرف برخی داروهای خاص که مقدار رنگدانه در هر یک از چشم ها افزایش یا کاهش می دهند ؛ باشد.این اختلال متفاوت بودن رنگ چشم ها با یکدیگر ،در حیوانات رواج بسیاری دارد.

 

آیا رنگ چشم جنین تغییر می کند؟

اکثر نوزادان با چشم های آبی متولد می شوند به این دلیل که کمی زمان برای تولید ملانین رنگدانه لازم است و شما نمی توانید دقیق رنگ چشم های کودک را تا شش ماهگی تعیین کنید زیرا در این مدت مقدار ملانین کاهش یا افزایش می یابد.

 

رنگ چشم جنین چه زمانی ثابت می شود

درجهان رنگ چشم های متفاوتی وجود دارد اما در برخی نقاط جهان برخی رنگ چشم ها نسبت به بقیه بیشترند مثلا در اروپا رنگ بلوطی یا خرمایی بیشتر است و در کشورهای آمریکایی ، هند و ترکیه رنگ های چشم روشن مانند سبز، آبی و طوسی فراوانی بیشتری دارند اما رنگ غالب در سراسر جهان رنگ قهوه ای مایل به مشکی است.

 

    اگروالدین هر دو دارای چشم قهوه ای باشند، 75٪ احتمال دارد که کودکشان چشم قهوه ای شود.

    اگروالدین هر دو دارای چشم آبی باشند، 99٪ احتمال دارد که کودکشان چشم آبی شود.

    اگروالدین هر دو دارای چشم سبز باشند، 99٪احتمال دارد که کودکشان چشم سبز شود.

منبع:نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied