شمانیوز
شما نیوز

شرح آداب احترام به امام رضا (ع) در سفرنامه سیاح آلمانی در عصر صفوی

«انگلبرت کمپفر» پزشک و طبیعی‌دان اهل آلمان که در زمان شاه سلیمان صفوی به ایران آمده بود، در نگارش سفرنامه خود به معجزه های امام رضا (ع)، با شفای بیماران و آداب احترام به هشتمین امام شیعیان با نقاره زنی اشاره کرده است.

شرح آداب احترام به امام رضا (ع) در سفرنامه سیاح آلمانی در عصر صفوی

به گزارش شمانیوز؛ ایرج عنایتی زاده رییس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این مطلب گفت: تعداد 400 عنوان سفرنامه در بخش ایرانشناسی کتابخانه ملی وجود دارد و معتقدم کتابخانه ملی ایران گنجینه ای از ناب ترین سفرنامه های افراد شاخص را در خود جای داده است. 

وی ادامه داد: در برخی از سفرنامه به مناسبت های مذهبی، مناسک، آیین، ‌آداب و رسوم و مکان های زیارتی اشاره شده است و  «انگلبرت کمپفر» پزشک و طبیعی‌دان اهل آلمان در نگارش سفرنامه خود بیش از سایر سیاحان به شرح معجزات امام رضا (ع) و شفای بیماران از سوی این امام بزرگوار پرداخته است. 

عنایتی زاده اظهار داشت: کمپر در سفرنامه خود زیارت امام رضا (ع) را از مهمترین آداب مذهبی در ایران برشمرده است و تاکید کرده که نام امام رضا (ع) بر زبان بیماران است و با توسل به او شفا خواهند یافت. او همچنین اشاره کرده هنگامی که فردی شفای خود را باز می یابد توسط خادمان امام رضا (ع) به نشان اجلال و اکرام شفا دهنده با طبل و نقاره در کوچه های مشهد مشایعت می شد. 

وی افزود: از زمانی که مطالعات ایرانشناسی در قرن 17 و 18 میلادی در غرب پدیدار شد، آثاری در قالب سفرنامه توسط جهانگردانی که به ایران آمده بودند نوشته شد و امروز جزو منابع خوب ایرانشناسی به شمار می آیند. اکنون 75 هزار نسخه کتاب در حوزه ایرانشناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی ایران موجود است که پژوهشگران و علاقمندان داخلی و خارجی می توانند از آنها بهره ببرند.

رییس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: سفرنامه ها حاوی اطلاعات جامع و کاملی از فرهنگ ایرانیان است که در بخش هایی از این سفرنامه ها درباره مناسبت های مذهبی، مناسک، آیین و  ‌آداب و رسوم ها در مناطق مختلف کشور نوشته شده است.

 

گزارش: معصومه قلباربند

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied