شمانیوز
شما نیوز

دکتر امیدعلی مسعودی رییس دانشگاه ارتباطات سوره :

توسعه کشور وابسته به پژوهش است

امیدعلی مسعودی گفت: ایران کشوری در حال توسعه و آموزش و آینده‌نگری در گرو پژوهش است. سند چشم‌انداز ایران 20 ساله است و ما باید بتوانیم به جایگاه مناسبی در چشم‌اندازهای آموزش عالی دست یابیم و به توسعه پایدار برسیم.

توسعه کشور وابسته به پژوهش است

به گزارش شمانیوز: کنفرانس خبری همایش ملی «آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار» یکشنبه 13 تیرماه در دانشگاه سوره برگزار شد. این همایش با هدف ارتقاء جایگاه آموزش عالی در سه حوزه آموزش هنر، معماری و فرهنگ و ارتباطات با رویکردهای نوین و جدید و دستیابی به نظام آموزشی کارآمد و پیشرو در ایران و حتی کشورهای منطقه و حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین در دانشگاه سوره برگزار می‌شود.

همایش ملی «آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار» 12 محور را در برمی‌گیرد که چشم‌انداز و شاخص‌های دانشگاه کارآفرین در جهان معاصر، مبانی کارآفرینی و نظام آموزش عالی در اسلام، ارتقاء نظام آموزش عالی از منظر آینده پژوهی و توسعه پایدار، آموزش هنر و رهیافت‌های نوین آینده پژوهی، آینده پژوهی، سواد رسانه‌ای و توسعه پایدار، نظام‌های نوین آموزش معماری در خدمت کارآفرینی، مدیریت فرهنگی و ضرورت‌های آن در الگوی جامع علم و فناوری، مبانی نظری و تحلیل ساختارهای علمی آینده پژوهی هدف‌مند در آموزش عالی، اندیشه انتقادی، آموزش عالی و استراتژی توسعه پایدار، آینده پژوهی، شهرسازی و چالش‌های آموزش معاصر، بازیابی هویت فرهنگی و چشم‌اندازهای آموزشی آن در آینده و جایگاه فناوری‌های نوین آموزش عالی در ترسیم آینده‌ی دانشگاه کارآفرین را شامل می‌شود.

در ابتدای نشست امیدعلی مسعودی، دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره گفت: ایران کشوری در حال توسعه است و آموزش نیز در گرو پژوهش است. کشورهای در حال توسعه و پیشرفته مثل ژاپن برای برنامه توسعه 50 سال آینده را پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. سند چشم‌انداز ایران 20 ساله است و مشکل اصلی در سطح مسئولان کشور است. به عنوان مثال اگر برای سال 1400 می‌دانستیم که مقدار مصرف برق چقدر است اکنون با قطعی برق مواجه نمی‌شدیم.

وی افزود: برای رسیدن به هدف به برنامه‌ها و تاکتیک‌ها نیاز داریم و کار پژوهش به این مساله و رسیدن به توسعه کمک بسیاری می‌کند. ما در تولید واکسن جزو پنج کشور در جهان هستیم و رسانه‌های بیگانه بر این باورند که ایران می‌تواند واکسن تولید کند. ما در بخش‌های کشاورزی و اجتماعی نیاز به آینده‌نگری داریم و این آینده‌نگری در گرو پژوهش است. ما اکنون شاهد مساله‌ای هستیم که بتوانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

مسعودی بیان کرد: در سه حوزه آموزش هنر، معماری و فرهنگ و ارتباطات پژوهش‌هایی انجام شده و مقالات علمی را شاهد هستیم. درباره این همایش ملی در چند روز گذشته از چندین دانشگاه‌های معتبر نشست مجازی خوبی برگزار کردیم. همایش ملی «آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار» امتیاز علمی ISC  دارد و برای دانشجویان و استادان این درجه بسیار معتبر است.

این استاد دانشگاه گفت: حاصل و دستاورد این همایش علمی انتشار کتاب چکیده مقالات است که به زبان فارسی و انگلیسی منتشر خواهد شد. این مجموعه شامل مقالاتی است که شورای علمی تاکید کرده است که در دو یا سه جلد به چاپ خواهد رسید. پس از برگزاری همایش رسانه‌های در بخش کتاب می‌توانند به معرفی این مجموعه مقالات بپردازند تا این همایش ملی بیشتر شناسانده شود. همچنین می‌توان با نویسندگان مقالات مصاحبه کرد و نقدهایی را مطرح کرد زیرا نقد کتاب باعث پیشرفت می‌شود.

وی در پایان سخنانش گفت: سه انجمن سواد رسانه‌ای ایران، هنرهای تجسمی و قطب معماری دانشگاه تهران می‌توانند از 50 درصد تخفیف استفاده کنند. امیدوارم انجمن‌های صنفی مطبوعاتی نیز روی کار بیایند و از خبرنگاران نیز می‌خواهیم در این همایش ملی ما را همراهی کنند.سپس حیدر جهانبخش، دکتری برنامه‌ریزی و روش‌شناسی طراحی-معماری پایدار و رئیس دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه سوره گفت: آینده‌پژوهی هدف محور پیش می‌رود و باید بدانیم ما با چه هدفی می‌خواهیم آینده را ترسیم کنیم. با توجه به قابلیت‌ها و ابعادی که در دانشگاه سوره وجود دارد نشان می‌دهد جنبه‌های اجتماعی فرهنگی مرتبط با سبک زندی پیش روی جامعه است.

وی افزود: این همایش بسیار قدرتمند و ارزشمند است و نتایج بسیار بزرگی از آن به دست می‌آید. تغییراتی که امروز پیش روی زندگی است شرایط آینده را برای موضوعات مختلف ترسیم می‌کند. زمانی که با کرونا در معماری مواجه هستیم باید خانه را به گونه‌ای تغییر بدهیم که متناسب با موضوعات بتواند پاسخگو باشد. آیا می‌توانیم در طبقه بالای یک برج یک حیاط و فضای باز ارائه بدهیم پس نگاه به آینده در ابعاد شهرسازی و معماری ما متفاوت است.

جهانبخش بیان کرد: این همایش ماهیت و نگاه متمرکز درباره آینده‌پژوهی در آموزش عالی است و پیوندی میان سه حوزه آموزش هنر، معماری و فرهنگ و ارتباطات ایجاد می‌کند که در حد توان این همایش توسعه پایدار پیش روی ما را ترسیم می‌کند.مهران هوشیار، دکتری پژوهش هنر و دبیر کل همایش سخنران بعدی نشست بود، وی گفت: اگر به دنبال تحقق آرمان‌های پیشرفت انسانی هستیم باید توسعه را با مسایل آموزش همگام و همراه کنیم. بحث توسعه نقشه راه را نشان می‌دهد و هدفی که از آن تعیین شده است دستاوردهایی را برای آرمان آن محقق می‌کند. دستگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشابه بتوانند در طراحی این توسعه سه مفهوم هنر، معماری و ارتباطات را پیوند بزنند.

وی افزود: در این همایش از همراهی و حضور جمع کثیری از پیشکسوتان علم و دانش و استادان بهره می‌گیریم. استادانی از دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، شیراز، اصفهان، لاهیجان، تبریز، همدان و... برای برگزاری همایش اعلام همکاری کردند. همچنین از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مجوز ISC دریافت کردیم که کسب این امتیاز به همایش اختصاص داده شده است.

هوشیار ادامه داد: برای اهداف، رویکرد و بحث ملی بودن آن در سطح ایران برنامه‌ریزی می‌کنیم که به سندی برای چشم‌انداز توسعه پایدار تبدیل شود. این همایش پیوندی که بین این سه حوزه به وجود آورده بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است. پیوند دادن سه محور هنر، معماری و ارتباطات باعث ایجاد ساختاری میان رشته‌ای در آموزش عالی می‌شود که می‌تواند طراحی یک سند و چشم‌انداز آینده را ترسیم کند.

دبیر کل همایش در پایان سخنانش گفت: مقالات برگزیده همایش ملی «آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار» در کتابی منتشر خواهد شد و می‌توانیم از اعتبار این مقاله‌ها بهره‌برداری کنیم.

در پایان این کنفرانس خبری محمدی، دبیر اجرایی همایش ملی «آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار» در سخنانی کوتاه گفت: این همایش سه دبیرخانه جانبی نیز در دانشکده هنر و معماری و ارتباطات و رسانه داشته است و با کمک اساتید دبیرخانه‌ها را فعال کردیم. کمیته‌های علمی به طور منظم در جلسه‌هایی مجازی برگزار شد و سایت همایش نیز https://conf.soore.ac.ir/FHD2021/Home راه‌اندازی شده است.

 
 

Capture

8e324153-6fd6-4ff4-b72b-efab23265add

b8f9e3e4-4a38-4c8e-8152-e84694e46402

1

 

 

 

خبرنگار: بهار میرکاشی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied