شمانیوز
شما نیوز

اخبار حوادث

توانایی عجیب و نادر دختر لرستانی + فیلم

دختر لرستانی بدون اینکه چشمان خود را بازکند می‌بیند؟

توانایی عجیب و نادر دختر لرستانی + فیلم

به گزارش شمانیوز: دختر لرستانی بدون اینکه چشمان خود را بازکند می‌بیند. این دختر لرستانی با لمس کردن کلمات با چشمان بسته حروف را تشخیص می‌دهد. نام این دختر لرستانی اسما موسوی دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی در روستای سهیل بیگی شهرستان خرم آباد است که با چشمان بسته کتاب می خواند . 

اسما دختر خرم آبادی با وجود اینکه بینایی دارد، با بستن چشم بند روی صورتش قادر است با حس بویایی و لمس کلمات کتاب بخواند و چشم  بسته نقاسی بکشد.

دستهای  توانایی که با حس بویایی نقاشی می کشد و  کتاب  می خواند. 

 

 

تاثیر حس لامسه در یادگیری کودکان

متخصصان گفتند که استفاده از لامسه و تصاویر می‌تواند یادیگری را برای کودکان بهتر سازد.

متخصصان گفتند: حس لامسه در بین کودکان نسبت به بزرگسالان قوی‌تر است و به همین دلیل، آموزش از راه لامسه می‌تواند یادگیری بهتری را برای کودکان ایجاد کند.

«ادوارد گونتاز» متخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: برای اینکه کودکان یاد بگیرند یک کلمه یا حرف را بخوانند، از سه بخش مغزشان استفاده می‌کنند. این متخصص گفت: بزرگترین دشواری برای کودکان خردسال، درک رابطه میان شکل یک حرف که مرکز آن در بخش عقبی مغز قرار دارد، با صدای مربوطه است که این وظیفه، به عهده بخش کنترل کننده عملیات‌های سمعی و بصری مغز است.

برای تسهیل بخشیدن این مساله در میان کودکان، حس لامسه که توسط بخش بالایی مغز کنترل می‌شود را به این معادله اضافه می‌کنیم. به این ترتیب، ارتباط میان شکل بصری یک حرف با شکل سمعی آن راحت‌تر ایجاد می‌شود. در این روش، امکان اشتباه در میان کودکان کمتر می‌شود و با استفاده از این روش، میزان یادگیری کودکانی که از طریق لامسه حروف را آموخته‌اند، افزایش می‌یابد.

دانشمندان و متخصصان مغز از این روش یادگیری با نام «نورو پداگوژی» یا آموزش از راه عصب یاد می‌کنند. هدف این محققان، شناختن مکان‌هایی از مغز انسان به منظور بالا بردن قدرت یادگیری است. محققان این طرح، از این روش در میان نوجوانان نیز استفاده می‌کنند. هدف از این تحقیقات، شناختن رابطه احساس با آموزش و تاثیر آن در بهبود یادگیری است. محققان مرکز آموزش عالی مونت پلیه در کلاس‌های درس مقاطع راهنمایی و دبیرستان از این روش استفاده می‌کنند.

دختر لرستانی

حس لامسه در افراد نابینا قوی‌تر است

تحقیقات جدید محققان دانشگاه «مک مستر» در واقع پاسخ به این سوال بحث‌ برانگیز است که آیا افراد کور به دلیل استفاده بیش از حد از انگشتان و تکیه بر حس لامسه یا جبران ضایعه نابینایی توسط مغز، حس لامسه بهتری نسبت به سایر افراد دارند یا خیر؟ این مطالعات که در شماره اخیر مجله «علوم عصبی» به چاپ رسیده در پاسخ به این سوال به اتکای زیاد و وابستگی روزانه به حس لامسه اشاره می‌کند.

در این تحقیق 28 فرد نابینا با درجات متفاوت مهارتی در خواندن خط بریل و 55 فرد بالغ با بینایی نرمال به منظور آزمایش درجه حساسیت لمس روی شش انگشت و همچنین 2 طرف لب پایین شرکت داشتند.

استدلال محققان این است اگر وابستگی روزانه به حس لامسه باعث افزایش حساسیت لامسه‌ای می‌شود، بنابراین افراد نابینا باید نسبت به افراد بینا در تمام انگشتان برتری لامسه‌ای داشته باشند و در میان افراد نابینا هم آنهایی که بیشتر کتاب‌های خط بریل می‌خوانند حساسیت بیشتری در انگشتان مورد استفاده در خواندن خط بریل خواهند داشت. اما اگر تنها فقدان بینایی باعث افزایش حساسیت لامسه‌ای می‌شود، پس افراد نابینا باید در تمام اعضای بدن چنین برتری‌ای داشته باشند و اعضایی مانند لب‌ها که در افراد سالم و نابینا تقریبا به یک اندازه استفاده می‌شود حساسیت یکسانی داشته باشد.

پروفسور «دانیل گولدریچ» می‌گوید: در رابطه با این‌که چرا افراد نابینا حس لامسه بهتری دارند همواره 2 ایده با هم در رقابت بوده‌اند. اکنون ما به این نتیجه رسیدیم که در این مورد وابستگی به حس لامسه می‌تواند جواب نزدیک‌تری به این سوال باشد. چرا که در این آزمایش افراد نابینا که ساعت‌های زیادی را به مطالعه خط بریل مشغولند عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگر همتایان و افراد سالم داشتند. در حالی که آزمایش حساسیت لب‌ها نشان داد که عملکرد افراد سالم و نابینا در این عضو تقریبا یکسان است.

در این آزمایش از ماشین مخصوصی که برای آزمایش طراحی شده بود جهت آزمایش حساسیت استفاده شد. شرکت‌کنندگان انگشت خود را روی صفحه‌ای بدون حرکت قرار می‌دادند که سوراخ‌هایی در آن قرار داشت. پس از این زیر این صفحه میله‌هایی به نوک انگشتان فرد چسبانده می‌شد که هر کدام طرح و نقش خاص خود را داشت. سپس از فرد سوال می‌شد که طرح یا نقش روی میله چه بوده است. این آزمایش برای لب‌ها هم اجرا شد. نتایج حاکی از آن بود که نه تنها افراد نابینا عملکرد بهتری نسبت به افراد سالم داشتند بلکه در میان افراد نابینا آنهایی که تبحر زیادی در خواندن خط بریل داشتند از سایرین بهتر بودند.

نتایج این آزمایش می‌تواند به چگونگی ارتقای حس لامسه در افراد کمک کند که می‌تواند کاربردهای مختلفی در زندگی آینده آنها داشته باشد.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied