شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی

برش لیزری چیست؟/ پرشیا لیزر

حتما به یاد دارید که در گذشته نه چندان دور برای بریدن اجسام و فلزات از اره‌های به خصوصی استفاده می‌شد.

برش لیزری چیست؟/ پرشیا لیزر

 برش فلزات به روش‌های سنتی از معایبی برخوردار بود، به طور مثال این احتمال وجود داشت که فلز موردنظر در اندازه‌های دلخواه بریده نشود و ممکن بود که محصول نهایی از شکل و اندازه‌های مناسب برخوردار نباشد. با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های سنتی برش فلزات جای خود را به روش‌های مدرن  داد. روش‌هایی که در آن دیگر خبری از ادوات سنتی مانند اره نبود و محصول نهایی از اندازه‌ها و ابعاد قابل قبولی برخوردار بود. امروزه برش فلزات با استفاده از لیزر صورت می‌گیرد. احتمالا نام دستگاه cnc را شنیده باشید، با استفاده از این دستگاه می‌توان برش فلزات را به راحتی انجام داد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که برش لیزری چیست و چه قطعاتی را میتوان با لیزر برش داد.

برش لیزری قطعات فلزی

برش لیزری چیست؟

از لیزر برای انجام کارهای مختلفی استفاده می‌شود. به فرآیندی از ساخت که در آن از پرتو لیزر متمرکز شده بر فلز برای ایجاد شکل‌ها، نمادها و... استفاده می‌شود، برش لیزری می‌گویند. امروزه می‌توان پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین قطعات فلزی را با استفاده از لیزر و برش لیزری به شکل مطلوب سفارش‌سازی کرد. استفاده از لیزر در برش فلزات از مزیت‌های زیادی برخوردار است اما مهمترین مزیت‌ آن این است که می‌توان فلز را به هر شکل دلخواه حتی سخت‌ترین شکل، برش داد و محصول نهایی تولید‌شده از بالاترین کیفیت برخوردار باشد. در حقیقت، در برش لیزری از دستگاهی مخصوص به نام cnc استفاده می‌شود؛ با استفاده از این دستگاه کنترل عددی کامپیوتری صورت می‌پذیرد و برش فلزات توسط سیستم کامپیوتری کنترل می‌شود. افراد می‌توانند ابعاد و شکل‌های مورد نظر خود را که قصد دارند بر روی فلز پیاده کنند، به نرم‌افزار دیجیتال وارد کرده تا با استفاده از برش لیزری و تحت کنترل دستگاه cnc فلز مورد نظر به شکل دلخواه برش یابد. موادی مانند چوب، صفحات فلزی در انواع مختلف، اکریلیک و... را می‌توان با استفاده از برش لیزری، برش داد. استفاده از برش لیزری در صنایع مختلف روز به روز در حال گسترش است طوریکه این روش از برش فلزات را می‌توان با سایر فناوری‌ها ترکیب کرد. در بسیاری از مواقع ترکیب فناوری‌ها با فناوری برش لیزر به تولید‌کننده آزادی عمل بیشتری داده تا محصول نهایی بدست آمده از کیفیت بهتری برخوردار باشد.

برش فلز

عملکرد برش لیزری

برش لیزری از طریق متمرکز کردن پرتوی لیزر بر محل برش انجام می‌شود. روش کار به این صورت است که ابتدا حفره‌هایی در محل برش توسط پرتوی لیزر ایجاد شده و بعد از آن، پرتوی لیزری در امتداد سوراخ‌ها به بریدن ادامه می‌دهد. شاید بهتر باشد که بدانید در روش پرکاربرد برش لیزری، لیزر فلزات را برش نمی‌دهد بلکه آن‌ها را ذوب می‌کند. پرتوهای لیزری در دو حالت پالسی شکل یا موج پیوسته هستند. در هر پالس، پرتوی لیزر برای زمان مشخص و کوتاهی بر محل برش برخورد می‌کند اما اگر موج پیوسته استفاده شود، پرتوهای لیزر به صورت مداوم بر محل برش اعمال می‌شوند. از آنجائیکه از برش لیزری برای بریدن فلزات مختلفی استفاده می‌شود، می‌توان شدت پرتو و طول موج را کنترل کرد، همچنین استفاده از آینه یا لنز مخصوص برای متمرکز شدن هر چه بیشتر پرتوی لیزر امکان‌پذیر است. با استفاده از امکانات متعددی که در فرآیند برش وجود دارد، می‌توان برش را تحت کنترل درآورد به‌طوریکه بتوان شکافهایی با قطر یک دهم میلی‌متر ایجاد کرد و دقت کار را بسیار بالا برد.

لیز ر فلز

برش لیزری و کاربردهای آن

همانطور که گفته شد، از لیزر برای برش مواد مختلفی استفاده می‌شود که مهم ترین آنها برش لیزر آهن و برش لیزر آلومینیوم است، اما استفاده از این فناوری در بعضی از صنایع رایج‌تر می‌باشد. صنایع خودروسازی، جواهرات، ادوات پزشکی، ابزارالات از جمله صنایعی هستند که از فناوری برش لیزر استفاده زیادی می‌کنند. به طور کلی برش دادن موادی که بریدن آن‌ها به روش‌های سنتی امکان‌پذیر نباشد، با استفاده از برش لیزری به راحتی امکان‌پذیر می‌شود.

انواع مختلف برش لیزری

برش لیزری با استفاده از دستگاه cnc انجام می‌شود، بر همین اساس می‌توان برش لیزری را در بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی نمود. برش لیزری کربن دی اکسید یا CO2 ، برزش لیزری کریستالی و برش لیزری فیبری از انواع مختلف برش لیزری محسوب می‌شوند.

  • برش لیزری کربن دی اکسید

در این روش از برش لیزری، از لیزر گازی استفاده می‌‌شود. گاز مورد استفاده در لیزر گازی، ترکیبی از CO2 می‌باشد. این گاز به صورت الکتریکی برانگیخته شده و طول موج آن 6/10 میکرومتر می‌باشد. استفاده از برش لیزری کربن دی اکسید برای بریدن موادی که غیر فلزی هستند، کاربرد بیشتری دارد.

  • برش لیزری کریستالی

در این روش، از دو لیزر به نام nd:YAG و nd:YVO استفاده شده است. لیزر کریستالی دارای طول موج 64/10 میکرومتر بوده و برای بریدن مواد فلزی و غیر فلزی کاربرد زیادی دارد. در ساخت این نوع از لیزرها از دیودهای تلمبه‌ای استفاده شده که از قیمت بسیاری برخوردار هستند که ممکن است پس از هشت هزار الی ده هزار ساعت فعالیت لازم باشد تا تعویض شوند. همچنین کریستال‌های استفاده‌شده در این لیزرها عمر پایینی دارند.

  • برش لیزری فیبری

در برش لیزری فیبری، از لیزر فایبر استفاده می‌شود. در این روش، اشعه مورد استفاده توسط "لیزر دانه" تولید شده و بعد از آن توسط دیودهای تلمبه‌ای به کار رفته در آن، تقویت می‌شود. طول موج لیزر فایبر حدود 064/1 میکرومتر می‌باشد. اشعه لیزر تولید شده در لیزر فیبری نسبت به لیزر CO2 شدت 100 برابری دارد. استفاده از این لیزر برای برش مواد فلزی و غیر فلزی کاربرد دارد.

لیزر فیبری در مقایسه با دو نوع لیزر دیگر از مزایای بیشتری برخوردار است از جمله آنکه هزینه نگهداری و تعمیر آن تقریبا هیچ بوده و تعویض قطعات آن هزینه بسیار پایینی دارد. همچنین طول عمر این لیزر بیشتر بوده و حدود 25 هزار ساعت می‌باشد.

برش لیزری

کلام آخر

در این مطلب به بررسی برش لیزری چیست و چه قطعاتی را می‌توان با لیزر برش داد، پرداخته شد. استفاده از برش لیزری در بریدن متریال‌هایی چون الماس، فلزات صیغلی، استیل، شیشه، سیلیکون و... کاربرد فراوانی دارد. برش لیزری فرآیندی همه‌کاره محسوب شده و استفاده از آن در صنایع مختلف روزبه‌روز در حال افزایش است. استفاده از برش لیزری باعث شده است تا سخت‌ترین متریال‌ها به این روش بریده بشود. مجموعه پرشیا لیزر با ارائه خدمات مختلف از جمله برش فلزات، تراشکاری، جوشکاری و... آماده همکاری با تمام مجموعه ها می باشد.

منبع:https://persialaser.com/

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied