شمانیوز
شما نیوز

از مضرات تا فواید داروی تریامسینولون پوستی

تریامسینولون برای درمان علامتی اختلالات شدید التهابی پوست از قبیل اگزماهایی که به سایر کورتیکواستروئیدهای ضعیف‌تر پاسخ نمی‌دهند و پسوریازیس به کار می‌رود.

از مضرات تا فواید داروی تریامسینولون پوستی

تریامسینولون برای درمان علامتی اختلالات شدید التهابی پوست از قبیل اگزماهایی که به سایر کورتیکواستروئیدهای ضعیف‌تر پاسخ نمی‌دهند و پسوریازیس به کار می‌رود، تریامسینولون با عبور از غشاء سلولی به گیرنده های خود در سیتوپلاسم متصل شده و کمپلکس دارو-گیرنده وارد هسته سلولی می شود. این کمپلکس با اتصال به نواحی خاصی از DNA موجب تحریک روند رونویسی mRNA و به دنبال آن ساخت آنزیم هایی می گردد که درنهایت مسئول اثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدها می باشند،‌ تریامسینولون با جلوگیری از تجمع سلول های التهابی درناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیم های مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه های شیمیایی التهاب اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می کند.

فارماکوکینتیک تریامسینولون-موضعی

متابولیسم کورتیکواستروئیدها عمدتاً درخود پوست صورت می‌گیرد ولی متابولیسم پوستی این دارو نسبت به سایر کورتیکواستروئیدهای پوستی کمتر می‌باشد و به همین دلیل جذب سیستمیک دارو نسبتاً بالا می‌باشد. متابولیسم دارو کبدی است.

منع مصرف تریامسینولون-موضعی

در شیرخواران کمتر از یک سال، پلاک‌های منتشر و گسترده پسوریازیس، عفونت‌های باکتریایی، قارچی ویا ضایعات ویروسی پوستی و درمان نشده،روزاسه و درماتیت‌های اطراف دهان، برای درمان آکنه و در صورت بروز آلرژی به کورتیکوستروئیدها نباید مصرف شود.

عوارض جانبی تریامسینولون-موضعی

به دلیل کم بودن متابولیسم تریامسینولون در پوست، امکان جذب سیستمیک آن بالا بوده و عوارضی نظیر سندرم کوشینگ، افزایش قند خون،وجود قند در ادرار و در دراز مدت تضعیف محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-فوق کلیه محتمل می‌باشد.

بروز عوارض جانبی موضعی مانند تشدید عفونت‌های درمان نشده، نازک شدن پوست، درماتیت تماسی، اختلالات التهابی در ناحیه صورت به ویژه در خانم‌ها و آکنه در محل کاربرد فرآورده نیز گزارش شده است.

تداخلات دارویی تریامسینولون-موضعی

تست نیترو بلو تترازولیوم که برای تشخیص عفونت موضعی استفاده می شود ممکن است با مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی منفی کاذب ایجاد کند

استفاده از دو داروی کورتیکواستروئیدی موضعی بصورت هم زمان باعث تشدید عوارض جانبی می گردد

هشدار ها تریامسینولون-موضعی

1- از مالیدن این دارو روی پوست بچه‌ها تا حد امکان پرهیز شود.

2- از مصرف طولانی مدت فراورده‌های روی پوست صورت اجتناب گردد.

توصیه های دارویی تریامسینولون-موضعی

1- از مصرف خودسرانه این دارو خودداری شود.

2- از به کار بردن پوشش و یا پانسمان روی ناحیه تحت درمان با تریامسینولون خودداری شود.

3- از تماس دارو با چشم‌ها اجتناب گردد.

4- در صورتی که بعد از دو هفته عارضه‌ای که برای آن تریامسینولون تجویز شده، بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد، باید به پزشک مراجعه شود.

5- قبل از شیردهی از استفاده این دارو روی بافت پستان خودداری شود.

 

منبع : ایران ناز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied