شمانیوز
شما نیوز

آبسه های پوستی را چگونه درمان کنیم ؟

آبسه جمع شدن عفونت در زیر پوست است در اکثر مواقع آبسه به گونه سرپایی درمان می شود.

آبسه های پوستی را چگونه درمان کنیم ؟

به آبسه پوستی جوش نیز گفته می شود. آبسه پوستی برامدگی است که در زیر یا زیر سطح پوست ظاهر می شود. برامدگی در آبسه پوستی معمولاً پر از چرک یا مایع شفاف است. آبسه پوستی به علت عفونت باکتریایی است.یک آبسه ی پوستی اغلب به گونه یک توده ی متورم و چرکی در زیر سطح پوست ظاهر می شود. همینطور امکان دارد علایم دیگری از عفونت مثل تب بسیار بالا و لرز را هم داشته باشید. شناسایی آبسه در داخل بدن بسیار سخت است، ولی علایم آن شامل موردهای زیر است:

- درد در ناحیه ی اسیب دیده

- یک تب بالا

- بطور کلی حس خوشایندی ندارید

بیش ترین بخش های درگیر آبسه پوستی عبارتند از:

- گردن

- زیر بغل

- شانه

- باسن

- ران

دلایل ایجاد آبسه روی پوست

داخل آن تبدیل به مایع شده و تجمعی از سلول های مرده، باکتری و دیگر دبریس ها است. با رشد این ناحیه فشار و التهاب در بافت های پیرامون ایجاد شده و فشار و التهاب هم منجر به درد می شوند. قرارگیری در معرض الودگی های محیطی، تماس با اشخاص الوده به عفونت یا بهداشت ضعیف از دیگر عوامل ایجاد آن هستند. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر دچار ابسه می شوند. افرادی در وضعیت زیر ریسک بالاتری در ابتلا به آبسه، دارند:

- استروئید تراپی مزمن

- شیمی درمانی

- دیابت

- سرطان

- ایدز

- بیماری سلول های قرمز داسی شکل

- مشکلات عروق محیطی

- بیماری کروهن

- اولسراتیو کولیت

- سوختگی های شدید

- اسیب های پوستی شدید

- اعتیاد به الکل یا سوء مصرف مواد مخدر

درمان آبسه پوستی چیست؟

برای درمان آبسه، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند و معمولاً چرک درون آبسه باید خالی شود.در آبسه های پوستی، با یک جراحی کوچک، پوست روی آبسه را برش میدهند تا چرک آن تخلیه شود.زمانی که پوست بهبود پیدا کند، یک اسکار( جای زخم) روی آن باقی می ماند.برای خالی کردن چرک از آبسه های داخل بدن، جراحی های پیچیده تری لازم است.شیوه جراحی بسته به محل آبسه، گوناگون است.

جلوگیری از آبسه ی پوستی

بیشتر آبسه های پوستی در اثر وارد شدن باکتری ها به یک زخم جزیی، و یا ریشه ی مو یا چربی مسدود شده یا غده ی عرق ایجاد می شوند. اطمینان حاصل کنید که پوستتان تمیز است، سالم است و تا حد زیادی عاری از باکتری هاست. این عوامل میتوانند به کاهش خطر پیدایش آبسه های پوستی کمک کنند:

شما میتوانید با انجام دو توصیه ی زیر از خطر شیوع باکتری ها بکاهید:

- به طورمرتب دستان خویش را بشویید

- اشخاص را در خانواده ی خویش برای شستشوی منظم دست ها ترغیب کنید

- استفاده از حوله های جدا و حمام خصوصی

- صبر کنید تا آبسه ی پوستی شما پیش از استفاده از تجهیزات عمومی مثل تجهیزات سالن بدنسازی، سونا یا استخرهای شنا، بطور کامل درمان و بهبود یابد.

منبع: مه شو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied