شمانیوز
شما نیوز

پیش بینی قیمت خودرو پس از توافق برجام

یک کارشناس بازار خودرو درباره تاثیر توافق وین در قیمت خودرو توضیحاتی ارائه کرد.

پیش بینی قیمت خودرو پس از توافق برجام

قیمت خودرو چند سالی است رو به افزایش است.با توجه به خدماتی که شرکت ها می دهند قیمت خودرو بالا است.قیمت خودرو در ایران زیادی بالا رفته است.قیمت خودرو دیگر کاهش نمی یابد. بنا بر قیمت خودروهای صفر در بازار و داده‌های سایت دیوار لیستی از متوسط قیمت خرید خودرو در بازار نیمه ابتدایی دی ماه به دست آمده است.

 

 در پی آغاز مجدد مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، این سوال در اذهان ایجاد شده که در صورت امضای برجام چه تغییراتی در صنعت خودرو داخلی و قیمت‌ها در کارخانه و بازار به وجود خواهد آمد.

 

نوسان پی در پی قیمت خودرو در بازار در حالی است که عرضه و تقاضا در بازار بسیار محدود و در حد صفر است؛ به طوری که به گفته فعالان بازار خودرو، هم‌اکنون خریداران و فروشندگان در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات هستند و تمایلی برای ورود به بازار ندارند.

در این شرایط، اما کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که گذشت زمان به زیان صنعت خودرو در حال حرکت است؛ تا جایی که تاخیر در حل و فصل داستان برجام برخلاف عقیده برخی سیاسیون، صرفا تاثیرگذاری برجام را کم و در نقطه‌ای صفر خواهد کرد.

در این خصوص، فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره احتمال کاهش قیمت خودرو پس از توافق وین، می‌گوید: میزان کاهش قیمت، به شکل تفاهم بستگی دارد. اگر توافق، موقت و زمان‌دار باشد، تقرییا نه کاهش به دنبال دارد و نه جلوی تورم را می‌گیرد.

وی می‌افزاید: تفاهم هسته‌ای اگر موقت باشد، احتمالا حتی به قرارداد قطعات منفصله و سی‌کی‌دی هم ختم نمی‌شود و این یعنی موجودی خودروهای پارکینگی کم نخواهد شد و لذا تاثیری بر بازار نمی‌گذارد.

این کارشناس بازار خودرو با ذکر این نکته که هنوز تکلیف اف‌ای‌تی‌اف مشخص نیست، تصریح می‌کند: اگر مجمع بلافاصله آن را بپذیرد؛ احتمالا خروج از لیست سیاه چند ماه زمان نیاز دارد و اتصال شبکه بانکی زیر یک‌سال چندان قابل تصور نیست.

زاوه عنوان می‌کند: موضوع اعتبارات اسنادی مدت‌دار و اعتبار مالی هم که ذات صنعت خودرو است، در این شرایط احتمالا به دو سال زمان نیاز دارد. چنین فضایی یعنی در تفاهم مدت‌دار برجام، بحث خطوط اعتباری تا تعیین تکلیف دوره تنفس معلق می‌ماند و در نهایت شرکت‌ها پس از یک‌سال از طریق شبکه بانکی می‌توانند نسبت به خرید نقدی اقدام کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied