شمانیوز
شما نیوز

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

در هفته منتهی به ۱۵ بهمن، برای دومین هفته متوالی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۱ درصد، افزایش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش شمانیوز، در هفته منتهی به ۱۵ بهمن، برای دومین هفته متوالی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. قیمت میلگرد در بازار به‌طور متوسط حدود ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۱ درصد، افزایش یافت و قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۰۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۶۱۳۵ به ازای هر کیلو رسید. در دو هفته اخیر، ابتدا خبر قطعی برق و گاز تعدادی از شرکت‌های فولادی و سپس تغییر فرمول قیمت پایه شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا، قیمت‌ها در بازار آهن را افزایش داد.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۲۷۹۵ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲۱.۸ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۱۷۹ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۴۵۵ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۶ بهمن، افزایش ۳۵۷ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۲.۵۶ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۲۹۴۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۱۰۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در عرضه ۵ بهمن، ۱۴۳ تومان به ازای هر کیلو یا ۱.۱۱ درصد افزایش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۸ بهمن ۸ درصد بود، در هفته گذشته به ۹.۶ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۳۴ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۹۳ درصد حجم عرضه‌ شده شمش مشتری داشت. اگرچه شاهد افزایش قیمت شمش و مقاطع در بازار بودیم اما در هفته گذشته تقاضا برای شمش بیشتر از محصولات فولادی نهایی بود. پیش‌بینی می‌شود که این روند در هفته پیش رو باعث شود تا میزان افزایش نرخ شمش در بورس کالا بیش از میزان افزایش نرخ میلگرد باشد.

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته ۱.۳۶ درصد افزایش یافت و به ۵۶۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت تختال صادراتی ایران هم هفته گذشته ثابت و ۵۶۰ دلار به ازای هر تن بود.

در هفته گذشته شاهد کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۲۸۰۰۰ تومان به ۲۷۴۵۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۴۰۸۹ تومان بوده است. بازار آزاد ارز با خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات احیای برجام در وین نگاه می‌کند. در مورد نرخ ارز در سامانه نیما هم باید گفت که در هفته‌های اخیر، سهولت بیشتر دسترسی به درآمدهای ارزی، کاهش نسبی نرخ‌ها در این سامانه را درپی داشته است.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌کنیم که رویه‌ جدید اعلام قیمت پایه عرضه شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا، مانع از کاهش قیمت‌ها در بازار آهن شود و قیمت‌ها را در کوتاه مدت ابتدا در یک روند صعودی با شیب اندک و سپس در یک روند نسبتاً یکنواخت با نوسانات حداقلی قرار گیرد. بر اساس ابلاغیه جدید بورس کالا، از دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، فرمول قیمت‌های پایه عرضه شمش و مقاطع بر مبنای بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت کشف شده هفته قبل به بازه صفر تا مثبت ۳ درصد قیمت کشف شده هفته قبل تغییر می‌کند. صدور این ابلاغیه به این معناست که از نظر بازارساز قیمت‌ها در بازار فولاد به نوعی به کف خود رسیده است. این فرمول کاهش قیمت شمش و مقاطع را در بورس کالا غیرممکن می‌کند. در ماه‌های اخیر خصوصا تولیدکنندگان شمش القایی اعلام می‌کردند که با قیمت‌های موجود دچار ورشکستی می‌شوند و مجبورند که کارخانه‌های خود را تعطیل کنند. فرمول جدید تا زمانی که تقاضا موجود باشد، به‌صورت اتوماتیک قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و پس از آن نیز انتظار یکنواخت شدن قیمت‌ها را باید داشت. قیمت شمش در بازارهای جهانی نیز افزایشی بوده که این عامل نیز می‌تواند افزایش قیمت در بازار فولاد را درپی داشته باشد.

 

فولاد فراطرح

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied