شمانیوز
شما نیوز

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

واکنش سهامداران به کاهش نرخ ارز: «هیجان» جایگزین «تحلیل‌»

نمادهای بزرگ عمدتاً در صورت‌های مالی نرخ ارز را بر حسب سامانه نیما محاسبه می‌کنند اینکه ما بخواهیم نرخ بازار آزاد را ملاک عمل قرار دهیم و نوسانات بازار آزاد را قابل انتصاب به سامانه نیما بدانیم چندان محتمل نیست بنابراین این روزها متاسفانه عنصر هیجان جای خود را به تحلیل‌های کارشناسانه داده است.

واکنش سهامداران به کاهش نرخ ارز: «هیجان» جایگزین «تحلیل‌»

به گزارش شمانیوز؛ امیر علی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه در خصوص رابطه همبستگی نرخ ارز با بازار سرمایه اظهار کرد: در کشور ما علاوه بر آنکه نرخ ارز مولفه مهمی در امر تجارت است، یک پیش‌نگر تورمی نیز به حساب می‌آید بدین معنا که با روند صعودی نرخ ارز، تورم نیز افزایش می‌یابد و به تبع شاهد رشد قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی خواهیم بود.

او تاکید کرد: پس نرخ ارز نه تنها به خودی خود بلکه به سبب تاثیری که بر بازده مورد انتظار سرمایه گذار می‌گذارد، روند سرمایه گذاری را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. زمانی که نرخ ارز روند صعودی به خود می‌گیرد و به تبع از آن تورم نیز افزایش می‌یابد سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به منظور کنترل ریسک به بازار سهام انقال می دهند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به طور عمده در بازار سرمایه یک ضریب همبستگی معقول و مناسب بین نرخ ارز با شاخص کل و شاخص هم وزن وجود دارد، به گونه‌ای که بسیاری از سرمایه گذاران در زمان افزایش نرخ ارز از بازار سرمایه به عنوان یک سپر تورمی بهره می‌گیرند. زیرا بازار سهام به سبب ترازنامه از بعد دارایی‌های ترازنامه‌ای و از سوی دیگر سود حاصل از فروش شرکت‌ها محیط امنی برای سرمایه‌گذار در مواقع تورمی به وجود آورده است.

امیر باقری افزود: در این بین برخی از نمادهای شاخص‌ساز صادراتی محور یا آنهایی که ماده اولیه آنها وارداتی است بیشترین تاثیر را از نرخ ارز می‌پذیرند. حال با توجه به آنکه نرخ ارز روند کاهش به خود گرفته به گونه‌ای که چنین موضوعی نشان از کاهش تورم انتظاری دارد به تبع شاهد فشار فروش در بازار سهام و کاهش قیمت برخی سهم ها خواهیم بود.

امیر باقری گفت : اما نکته حائز اهمیت این است که به سبب نقدینگی موجود در کشور و همسو نبودن تولیدات اقتصادی با آن، نرخ ارز از یک میزان پایین‌تر نخواهد آمد.

او بیان کرد: نرخ تورم بر خلاف نرخ رشد اقتصادی مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال‌های آتی کاهشی است درنتیجه باید به این مسئله توجه کرد که نرخ ارز در کشور ما تابع مسائل مهمی از جمله موضوعات سیاسی است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هر گره‌گشایی از نرخ ارز می‌توانند سبب کاهش و به ثبات رسیدن نرخ ارز شود البته ناگفته نماند که قیمت ارز، چندسالی که در یک برهه زمانی روند صعودی به خود می‌گیرد و پس از آن با یک اُفت مواجه می‌شود و بعد از مدتی به ثبات می‌رسد.

امیر باقری گفت: وقتی نرخ ارز به ثبات می‌رسد سایر بازارها مشروط به آنکه آیا این موضوع در آن‌ها پیش‌خور شده یا خیر به تعادل خواهند رسید.

او بیان کرد: نمادهای بزرگ عمدتاً در صورت‌های مالی نرخ ارز را بر حسب سامانه نیما محاسبه می‌کنند اینکه ما بخواهیم نرخ بازار آزاد را ملاک عمل قرار دهیم و نوسانات بازار آزاد را قابل انتصاب به سامانه نیما بدانیم چندان محتمل نیست بنابراین این روزها متاسفانه عنصر هیجان جای خود را به تحلیل‌های کارشناسانه داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه از سال ۹۸ دچار هیجانات قابل توجهی از سوی سهامداران شد که طبیعتا چنین حرکاتی منجر به ظهور و بروز نوسانات مثبت و منفی شد البته نباید نادیده گرفت که در بازارهای سهام سایر کشورها نیز این امر دیده می‌شود.

امیر باقری در پایان بیان کرد: بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی میان مدت و بلند مدت است که سرمایه گذاران می‌توانند با ورود به این بازار از مزایای آن بهره شوند.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied