شمانیوز
شما نیوز

در سفر یک روزه مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به کرمانشاه چه گذشت؟

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سفر یک روزه به کرمانشاه ضمن دیدار با امام جمعه پاوه و شرکت در جلسه کمیسیون معاملات بانک، از برخی شعبه‌های بانک در استان بازدید کرد و به گفت‌وگو با کارکنان پرداخت.

در سفر یک روزه مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به کرمانشاه چه گذشت؟

به گزارش شمانیوز، «دکتر سید سعید شمسی‌نژاد» برای دیدار با امام جمعه پاوه، شرکت در جلسه کمیسیون معاملات بانک، جلسه با کارکنان استان و بازدید از شعبه‌های پاوه و روانسر، سفری یک روزه به کرمانشاه داشت.

در این بازدیدها «یوسف نجدی» مدیرکل امور استان‌ها، دکتر «روح الله قاسمیان» مشاور مدیرعامل و رئیس اداره کل روابط عمومی و «مجید خسروی» رئیس اداره کل پشتیبانی وی را همراهی کردند.

شمسی‌نژاد در بدو ورود به کرمانشاه در نشست کمیسیون معاملات که برای گشودن پاکت‌های پیشنهادی مناقصه پروژه ساخت شعبه «ثلاث باباجانی» برگزار شد، حضور یافت.

در ادامه مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و مدیران ستادی بانک به همراه «محمدرضا نجفی شعاع» مدیر شعب استان کرمانشاه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران راهی اورامانات شدند تا از شعب بانک در دو شهرستان روانسر و پاوه بازدید کنند.

رضایتمندی بالای مردم از شعبه پاوه

شمسی‌نژاد در بازدید از شعبه بانک در شهرستان روانسر ضمن تشکر از زحمات کارکنان، جذب بیشترین میزان نقدینگی نسبت به سایر شعب استان را دستاورد مهم شعبه روانسر دانست.

وی همچنین در بازدید از شعبه پاوه، کسب بالاترین میزان رضایتمندی از عملکرد پرسنل و بانک در میان بانک‌های استان از سوی این شعبه را توفیق مهمی دانست و افزود: این موفقیت تنها در سایه همدلی و تلاش همکاران محقق شده است.

بنابراین گزارش شمسی‌نژاد در ادامه سفر خود به شهرستان پاوه و به‌منظور بسط و گسترش فعالیت‌های بانک در منطقه با حاج ماموستا «ملا قادر قادری» امام جمعه پاوه دیدار کرد و ضمن ارائه گزارشی مبسوط از عملکرد و فعالیت‌های بانک خواستار حمایت امام جمعه اهل سنت پاوه از فعالیت بانکی بر محور قرض‌الحسنه شد.

وحدت جامعه زیر پرچم قرض‌الحسنه

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این دیدار اظهار داشت: هرچقدر پرچم قرض‌الحسنه را بالا ببریم همگرایی و وحدت جامعه بین اقوام و مذاهب افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه قرض‌الحسنه محوری است که قومیت و مذهب نمی‌شناسد و حرکت زیر پرچم آن وحدت‌بخش است، خواهان حمایت امام جمعه محترم پاوه از شیوه بانکداری قرض‌الحسنه شد.

شمسی‌نژاد افزود: ما به دنبال آشنا شدن مردم با مفهوم قرض‌الحسنه و توسعه بانکداری قرض‌الحسنه در مناطق غرب کشور هستیم. حمایت بزرگان و علمای اهل سنت می‌تواند ظرفیت ما را برای خدمت‌رسانی به مردم منطقه بیشتر کند.

دریافت وام برای مردم اهمیت زیادی دارد

در ادامه امام جمعه پاوه با برشمردن ضرورت دریافت وام برای رفع مشکلات زندگی و ضرورت داشتن این مهم برای مردم، بر حمایت از طرح‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأکید کرد و افزود: در رابطه با وام یک دیدگاه فقهی وجود دارد که مردم منطقه بر اساس آن عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص بین اهل تسنن و برادران شیعه تفاوت دیدگاه وجود دارد؛ مبنی بر اینکه از دید اهل تشیع ربا در اموال زکوی (اموالی که زکاتشان واجب است) مانند طلا و نقره وجود دارد. از آنجا که پول زکوی نیست، پس هر نوع تبادلی ربا نبوده و جایز است. اما در دیدگاه اهل سنت هر آنچه اسم آن اموال باشد، از جمله طلا، نقره، اسکناس، دینار، دلار و... چون زکوی است، پس هر نوع معامله‌ای ربوی هم در آن قابل تصور است.

ملا قادر قادری در پایان اضافه نمود: با این حال از آنجا که در شرایط کنونی گذران زندگی برای خانواده‌ها با سختی و مشقت توام شده و بدون دریافت وام امکان رفع بسیاری از نیازمندی‌ها ممکن نیست، بر اساس اصل ضرورت که می‌گوید در شرایط اضطرار و برای رفع بلا در حالت‌هایی خاص از اموری که در شرایط عادی جایز نیست، می‌توان استفاده کرد؛ بنابراین دریافت وام با کارمزد منعی ندارد.

پس از پایان جلسه با امام جمعه پاوه، شمسی‌نژاد و هیأت همراه راهی کرمانشاه شدند تا در جمع رئیسان و معاونان شعبه‌ها و همچنین رئیسان و کارشناسان مدیریت شعب استان حضور یابند. وی در این محفل دوستانه با کارکنان شعبه‌های استان گفت‌وگو کرد و نظرات و پیشنهادات آنها را شنید.

قرض‌الحسنه در دولت مردمی رشد کرده است

در این نشست مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دکتر اکبری مدیرعامل سابق بانک افزود: بر محور تلاش و زحمات همه همکاران، بر اساس همه شاخص‌ها، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از شرایط مطلوبی برخوردار بوده و در جایگاه مناسبی در سیستم بانکی قرار دارد.

وی افزود: با نظر مثبت رئیس جمهوری محترم، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی، قرض‌الحسنه رشد خوبی داشته و این موضوع ناشی از این است که عقد قرض‌الحسنه یک سنت الهی محسوب می‌شود.

شمسی‌نژاد اظهار کرد: با توجه به کیفیت خدمات‌رسانی و شاخص‌های مناسب بانک در همه زمینه‌ها، شاهد شلوغی شعبه‌های بانک و افزایش مراجعات به شعبه‌های سراسر کشور هستیم؛ به‌نحوی که تسهیلات پرداختی از مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره در سال عبور کرده که این امر حجم بالای کار را برای همکاران به‌وجود آورده است.

وی ادامه داد: حال پرسش این است که برای پاسخگویی به این حجم از کار چه باید کرد؛ آیا باید افزایش شعبه و پرسنل را مد نظر قرار دهیم؟ در این خصوص در سیستم بانکداری دنیا تحولات عظیمی در حوزه پرداخت اتفاق افتاده و بانک‌ها با بهره‌مندی از صنعت فناوری اطلاعات از فشار کار خود کاسته‌اند.

 

کارت مهر، کارت زندگی

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: با داشتن بیش از ۱۲ میلیون مشتری، تنها ۱۵ درصد از جامعه مشتریان بانک از خدمات حوزه اینترنت‌بانک و همراه‌بانک بهره می‌برند. از این رو در حوزه الکترونیکی نیازمند به‌روزرسانی و تحول هستیم تا بنا بر شعار مطرح شده «کارت مهر، کارت زندگی» مردم با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران زندگی کنند و علاوه بر دریافت تسهیلات، همه مراودات بانکی و خدمات مورد نیاز شان را از این طریق دریافت کنند.

شمسی‌نژاد با اشاره به این امر که توسعه فناوری اطلاعات هیچ ارتباطی به جمع‌آوری شعبه و کاهش پرسنل ندارد، اظهار کرد: توسعه فناوری اطلاعات موجب بیکاری نمی‌شود بلکه در فضاهای جدید کارهای متفاوت انجام خواهیم داد.

از آنجا که در بسیاری از حوزه‌ها و شاخص‌ها بانک نخست هستیم، انتظار می‌رود در حوزه فناوری و توسعه سامانه‌ها نیز اول باشیم که به آسان شدن دریافت خدمات برای مشتریان و در عین حال کاهش حجم بالای کار کارکنان کمک می‌کند.

ورود به بازار بین‌ بانکی

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: دغدغه مطلوبی در حوزه قرض‌الحسنه ایجاد شده است. پیش از این در بازار بین بانکی نبودیم، بنابراین هر زمان منابع مازاد داشتیم، به ناچار اوراق می‌خریدیم یا در بانک‌های دیگر یا در بانک مرکزی با نرخ ناچیز یک درصد سپرده می‌کردیم. خوشبختانه بنا بر مذاکراتی که با کمیته فقهی بانک مرکزی انجام دادیم، ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک شرایط ورود به بازار بین بانکی را پیدا می‌کنیم.

شمسی‌نژاد با اشاره به ظرفیت تبصره ۱۸ که منابع مناسبی برای بانک ایجاد خواهد کرد، افزود: منابع قابل توجهی در سازمان‌ها ‌و نهادها وجود دارد، اما به‌واسطه سودی که بانک‌های تجاری پرداخت می‌کنند، در اختیار این بانک‌ها قرار دارد و ما به دلیل عدم پرداخت سود به سپرده‌ها عملاً از این منابع محرومیم.

افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری است

وی نکته مهم بعدی را سقف تسهیلات قرض‌الحسنه عنوان کرد و افزود: در این خصوص طرحی به بانک مرکزی ارائه شده تا در کارگروه طرح تحول در وزارت اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد.

شمسی‌نژاد از برنامه‌ریزی برای پرداخت وام‌های خرد قرض‌الحسنه حقوقی برای شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان خبر داد و گفت: اعداد ناچیز انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند، بنابراین سقف تسهیلات باید حداقل تا دو برابر افزایش یابد؛ به‌نحوی که تسهیلات معیشت تا ۱۰۰ میلیون و اشتغال تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه نیاز به جهاد تبیین دارد

در ادامه این نشست قاسمیان، رئیس اداره کل روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: یکی از مواردی که مدیرعامل محترم بانک بر آن تأکید دارند ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه است که در این خصوص باید جهاد تبیین را تحقق ببخشیم.

قاسمیان افزود: اعتقاد ما بر این است که در این حوزه اگر مفهوم قرض‌الحسنه در ذهن مشتری بنشیند، بهتر از این است که او نگاه پولی به بانک داشته باشد. به جای هزینه‌هایی که کمتر ضرورت دارد، قصد داریم به سمت تولید محتوا حرکت کنیم.

مشاور مدیرعامل بانک ادامه داد: در همین راستا تولید ۲۷۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی و تولید محتوا برای تشریح قرض‌الحسنه در قالب یادداشت هدفمند و انتشار در رسانه‌ها را جایگزین تبلیغات محیطی کردیم. امیدواریم بتوانیم در جهت ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و آگاه‌سازی جامعه از فعالیت‌های بانکداری قرض‌الحسنه، جهاد تبیین را معنا ببخشیم.

 

روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied