شمانیوز
شما نیوز

میزبانی از بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه آنتی‌بیوتیک در خاورمیانه

«ددانا» به بازار اول فرابورس می‌آید

مدیرعامل شرکت داروسازی دانا در خصوص جایگاه این مجموعه در صنعت دارویی کشور گفت: ددانا با فروش حدود دو هزار میلیارد تومان در حدود سه درصد بازار دارویی شرکت را در اختیار دارد و جایگاه شرکت از لحاظ فروش نیز جزو 3 شرکت برتر دارویی در کشور است. از حیث سودآوری هم با توجه به سبد و تنوع محصولات و با کنترل هزینه‌ها، رتبه اول را دارد.

«ددانا» به بازار اول فرابورس می‌آید

به گزارش شمانیوز؛ داروسازی دانا در آستانه عرضه اولیه سهام خود به عنوان دارنده رتبه اول سودآوری در میان شرکت‌های دارویی، رتبه سوم از نظر فروش در صنعت و صاحب سه درصد سهم بازار دارویی کشور طی مراسم یک دیدار، یک عرضه در فرابورس ایران معرفی شد ضمن آنکه این مجموعه بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه آنتی‌بیوتیک در خاورمیانه بوده و در سال مالی گذشته، فروش 2 هزار میلیارد تومانی و سود خالص 845 میلیارد تومانی را محقق کرده است.

در ابتدای این نشست خبری احمد خارزی، مدیرعامل داروسازی دانا با تشریح مختصری از تاریخچه این مجموعه، از ثبت این شرکت در سال 1397 در سازمان بورس خبر داد و گفت: این داروسازی پس از طی مراحل پذیرش در سال 1399 با نماد «ددانا» به‌صورت رسمی به‌عنوان دویست و نهمین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد.

او به ترکیب سرمایه و سهامداران شرکت اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری شفا دارو با سهامداری 54 درصدی و همچنین سرمایه‌گذاری دارویی تأمین با سهامداری 43 درصدی، دو سهامدار عمده این مجموعه داروسازی هستند.

موضوع فعالیت «ددانا»

به گفته خارزی موضوع فعالیت این مجموعه شامل تولید مواد اولیه دارویی، تولید انواع دارو، تولید ملزومات دارویی و ارائه خدمات تولید کارمزدی می‌شود.

او به ظرفیت تولید سالیانه 100 میلیون ویال در این مجموعه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ویال در میان شرکت‌های داروسازی اشاره کرد و از افتتاح واحد تولید ویال مایع طی اسفندماه نیز خبر داد.

مدیرعامل داروسازی دانا در خصوص حوزه تولید ملزومات دارویی و بسته‌بندی نیز این‌گونه توضیح داد: این بخش، از چند واحد تولیدی تشکیل‌شده که واحد تولید قطره‌های چشمی سینگل دوز و آب مقطر با ظرفیت تولید 40 میلیون عدد در سال، مهم‌ترین آن‌هاست. همچنین واحد تولید قطره‌های چشمی مولتی دوز، واحد تولید پودر مکمل‌های ورزشی، واحد تولید شیشه ویال، واحد تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده نیز در این بخش فعال هستند.

مدیرعامل داروسازی دانا در ادامه این نشست خبری، با اشاره به فعالیت این شرکت در حوزه ارائه خدمات تولید کارمزدی، افزود: به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های خالی در خطوط مختلف، شرکت اقدام به ارائه خدمات تولید کارمزدی انواع محصولات برای مشتریان خود می‌کند که در این راستا در یک سال مالی گذشته حدود صد میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.

به گفته خارزی این مجموعه 32 هکتار فضا در اختیار دارد و چند صد هزار متر فضای تولیدی فعال است، بر همین اساس خدمات کارمزدی با هدف استفاده بهینه از توانایی‌ها و ظرفیت‌های این مجموعه ارائه می‌شود.

جایگاه ددانا در صنعت دارویی کشور

مدیرعامل شرکت داروسازی دانا در خصوص جایگاه این مجموعه در صنعت دارویی کشور گفت: ددانا با فروش حدود دو هزار میلیارد تومان در حدود سه درصد بازار دارویی شرکت را در اختیار دارد و جایگاه شرکت از لحاظ فروش نیز جزو 3 شرکت برتر دارویی در کشور است. از حیث سودآوری هم با توجه به سبد و تنوع محصولات و با کنترل هزینه‌ها، رتبه اول را دارد.

به گفته او این شرکت در حوزه تولید مواد اولیه آنتی‌بیوتیک رتبه اول را در خاورمیانه داشته و تأمین‌کننده مواد اولیه سایر شرکت‌های داروسازی نظیر فارابی، کوثر و جابر بن حیان است.

مدیرعامل داروسازی دانا درباره سود محقق شده سال مالی گذشته شرکت هم این‌گونه توضیح داد: سود خالص ددانا پس از کسر مالیات شرکت در سال مالی که گذشت به 845 میلیارد تومان رسید که رکوردی در صنعت داروسازی به شمار می‌رود.

حاشیه سود بالای محصولات تولیدی از نقاط قوت مجموعه

خارزی حاشیه سود بالای محصولات تولیدی شرکت را از نقاط قوت این مجموعه دانست و گفت: تنوع بالای محصولات و در اختیار داشتن موجودی مواد اولیه معادل 10 ماه تولید از دیگر ویژگی‌های مهم دداناست که باعث کاهش ریسک‌ها و تهدیدها با توجه به تحریم‌های بین‌المللی می‌شود.

به گفته او وابستگی به دو سهامدار عمده دارویی که می‌توانند در زمان‌های مقتضی حمایت‌های لازم را از شرکت داشته باشند، از دیگر نقاط قوت و مزیت‌های ددانا محسوب می‌شود.

مدیرعامل داروسازی دانا در ادامه به چشم‌انداز فعالیت‌های ددانا اشاره کرد و افزود: شرکت داروسازی دانا با احداث واحدهای جدید و تولید انواع داروهای تحت لیسانس در شرکت قصد دارد علاوه بر این‌که هرساله تعداد زیادی محصول جدید به بازار دارویی کشور عرضه کند؛ سهم خود از بازار دارویی کشور را افزایش دهد.

ارزش‌گذاری 6700 میلیارد تومانی برای ددانا

در ادامه این نشست خبری مژده بادی‌اللهی رئیس ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین با اشاره به تهیه گزارش ارزش‌گذاری داروسازی دانا در آبان‌ماه سال 1400 عنوان کرد: دوره پیش‌بینی این گزارش 1400 تا 1404 در نظر گرفته شده و در تهیه گزارش از صورت‌های مالی سال 99 و بودجه شهریور 1400 ددانا استفاده شده است.

بادی اللهی با تاکید بر اهمیت سرمایه در گردش در شرکت‌های دارویی از پیش‌بینی رشد این سرمایه در داروسازی دانا خبر داد و گفت: برآورد شده، خالص سرمایه در گردش که معادل 30 درصد فروش شرکت در هر سال است، از 560 میلیارد تومان در سال 1400 به 2100 میلیارد تومان در 1404 برسد.

رئیس ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین در تشریح اعداد مربوط به صورت سود و زیان نیز گفت: پیش‌بینی شده است سود ناخالص و سود خالص شرکت در دوره پیش‌بینی به ترتیب از 1100 میلیارد تومان به 4200 میلیارد تومان و از 780 میلیارد تومان به 2700 میلیارد تومان برسد.

بادی اللهی در ادامه در مورد متدولوژی ارزش‌گذاری عنوان کرد: 3 رویکرد تنزیل جریان نقدی، رویکرد بازاری و خالص ارزش روز دارایی‌ها در مورد ددانا انجام شده است که 2 رویکرد نخست را تامین سرمایه نوین به عهده داشته است.

رئیس ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین در تشریح جمع‌بندی ارزش‌گذار از روش‌های فوق اظهار داشت: با توجه به ضریب اتکایی که برای هر کدام از روش‌ها در نظر گرفته شده است، ارزش برآوردی و پیشنهادی تامین سرمایه نوین 6700 میلیارد تومان و برای هر سهم 2800 تومان است.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied