شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز//

تحلیل نماد وبصادر در بورس به همراه افزایش حاشیه سود بانک صادرات ایران

نماد وبصادر در صنعت بانکها و موسسات اعتباری فعال و در بورس ثبت نماد شده است. نماد وبصادر در گروه بانکی از شرکت‌های خیلی بزرگ بازار سرمایه می باشد و از لحاظ ارزش شرکت در رتبه 4 گروه خودش و در رتبه 46 کل بازار قرار دارد که هنوز دارای ارزش ذاتی خوبی برای خرید است.

تحلیل نماد وبصادر در بورس به همراه افزایش حاشیه سود بانک صادرات ایران

به گزارش شمانیوز، بانک صادرات ایران از بانک‌های بزرگ و جزو بانک های ملی شده کشور در بازار بورس با نماد وبصادر مشغول به فعالیت می‌باشد. نسبت P/E این نماد با ثبت عدد 4.6 از شرایط بسیار مطلوبی بهره مند است. به عبارت دیگر وبصادر میتواند نسبت به سایر نمادهای همگروه سود نقدی بسیار بهتری در پایان سال مالی به سهامداران خود پرداخت کند.

بانک صادرات ایران به موجب قانون ملی شدن بانک‌ها، مصوب خرداد ماه سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی ایران جزو بانک های ملی شده اعلام و بر اساس لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها یک سال بعد، شعب و واحدهای بانک در هر استان ادغام و از ابتدای سال ۱۳۹۱ بانک مستقلی با نام بانک صادرات ایران تاسیس گردید. تعداد کل شعب بانک برابر با 2.248 شعبه بوده که 2.224 شعبه در داخل کشور و ۲۲ شعبه و ۲ بانک مستقل و 3 بانک مشترک در خارج از کشور فعالیت دارند.

بانک صادرات (وبصادر) از بزرگان صنعت بانکداری و از نمادهای بزرگ و موثر بر شاخص بازار بورس است که در تاریخ دوم خرداد ماه سال ۱۳۸۸ به عنوان چهارصدوپنجاهمین شرکت پذیرفته شده در بورس درج نماد گردید.

شرکت‌های تامین سرمایه سپهر، شرکت بیمه سرمد، شرکت صرافی سپهر، گروه مالی سپهر، شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران، شرکت توسعه سپهر ماندگار خراسان، واسپاری سپهر صادرات، سرمایه گذاری توسعه سپهر فارس، سرمایه گذاری توسعه و اوج سپهر صادرات از جمله شرکت های تابعه این بانک محسوب می شوند.

سهامداران این بانک عبارتند از: دولت جمهوری اسلامی ایران، شرکت گروه مالی سپهر صادرات-(سهامی خاص)، صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم، صندوق بازارگردانی سپهر صادرات، شرکت سرمایه گذاری خوارزمی(سهامی عام)، شرکت گروه مالی ملت-(سهامی عام).

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که رشد حجم نقدینگی در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه سال گذشته بالغ بر ۰.۲ درصد کاهش یافته است. این کاهش حجم نقدینگی در فروردین نسبت به اسفند سال قبل دلایلی متعددی دارد که برای قضاوت نهایی باید منتظر گزارش گزیده آمارهای اقتصادی بود اما به نظر می‌رسد عدم دریافت تنخواه بودجه از بانک مرکزی و کاهش خلق پول در نظام بانکی از دلایل اصلی افت ۰.۲ درصدی نقدینگی در یک ماه منتهی به پایان فروردین ماه امسال از طرف بانک‌ها بوده است.

بانک صادرات ایران با تمرکز بر برنامه‌های محوری- مدیریتی توانست این کاهش را به افزایش تبدیل کند. تمرکز بر اصلاح ساختار مالی، کنترل هزینه‌ها، هدایت منابع به بخش مولد اقتصاد، کاهش قیمت تمام شده پول، اعتبار سنجی مشتریان اعتباری و تخصیص بهینه منابع و مصارف راهبردی، از مهمترین اقدامات وبصادر برای حفظ سودآوری است.

با نگاهی به عملکرد معاملات بورس در لحظه تنظیم گزارش (۱۷ خردادماه ۱۴۰۱) چنین به دست می‌آید که؛ حجم معاملات امروز به میزان 1.32 برابر بیشتر از حجم مبنا، به میزان 0.51 برابر بیشتر از میانگین پنج روزه و 0.44 برابر بیشتر از میانگین حجم بیست و یک روزه بوده است. طی معاملات امروز، به اندازه 0.47 برابر میانگین حجم صد روزه، سهام بین خریداران و فروشندگان مبادله شده است. اندیکاتور RSI روی عدد 26.83 ایستاده است که نشانه هیجانات بالای فروش و هشداری مبنی بر خرید سهم است.

سیگنال میانگین های متحرک ۸ و ۲۱ روزه در وضعیت فروش است و میانگین های متحرک ۵ و ۵۵ روزه وضعیت فروش را نشان می‌دهد. میانگین های متحرک ۵۵ و ۲۰۰ روزه قبلا سیگنال خرید داده و همچنان در وضعیت خرید است. ابر کومو سیگنال فروش صادر کرده است. اندیکاتور عرضه و تقاضا عدد 0.02 را نشان میدهد که در محدوده میانی است و بیانگر عرضه و تقاضای تقریبا متعادل است.

با توجه به تحلیل تکنیکال فوق از بازار معاملاتی بورس امروز می‌توان نتیجه تحلیل بنیادی نماد وبصادر را چنین عنوان کرد که؛ نسبت P/E این نماد با ثبت عدد 4.6 از شرایط بسیار مطلوبی بهره مند است. به عبارت دیگر وبصادر می‌تواند نسبت به سایر نمادهای همگروه سود نقدی بسیار بهتری در پایان سال مالی به سهامداران خود پرداخت کند.

نسبت P/B وبصادر برابر با عدد 1.57، نسبت به بسیاری از نمادها، فوق العاده و دارای ارزش ذاتی خوبی برای خرید است. نسبت P/S وبصادر هم برابر با عدد 1.32 است که نشان دهنده وضعیت خوب فروش شرکت است.

بر همین اساس، حاشیه سود دو ماهه بانک صادرات ایران در دو ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۴۵ درصد افزایش به ۱۲ هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال رسید.

بر اساس اطلاعات مالی دو ماهه درج شده در کدال، بانک صادرات ایران در دو ماه ابتدای سال جاری ۶۰ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال از محل تسهیلات اعطایی درآمد کسب کرد که نسبت به درآمد مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۲ درصد افزایش ثبت کرده است.

پرداخت تسهیلات فروش اقساط، مرابحه و خرید دین و سودآور شدن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کنار افزایش انگیزه کارکنان برای خدمت‌رسانی موثر‌تر به بخش‌های مختلف اقتصاد و جامعه و همچنین توجه جدی به مسئولیت‌های اجتماعی از جمله مهمترین عوامل بهبود نسبت‌های مالی بانک به شمار می‌رود.

بانک صادرات ایران، در دو ماه ابتدای سال جاری (۱۴۰۱) با کسب بیش از ۶۰ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال درآمد از محل تسهیلات اعطایی و پرداخت بیش ۴۸ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال سود سپرده، به حاشیه سود ۱۲ هزار و ۴۹۴ میلیارد ریالی دست یافت که نسبت به حاشیه سود دو ماهه اول سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied