شمانیوز
شما نیوز

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۳ تیر ۱۴۰۱

در هفته منتهی به ۳ تیر شاهد کاهش ملموس قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۷۸۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۴.۱ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۸۰۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۷۴۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۹۵۶۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۳ تیر ۱۴۰۱

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۸ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۶۳۳۶ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۷۸۰۶ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، کاهش ۴۶۱ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۲.۷۴ درصدی را تجربه کرد.

در روز سه‌شنبه هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۵۴۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۷۶۳ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در هفته پیش (۲۴ خرداد ۱۴۰۱) ۱۳۹۵ تومان به ازای هر کیلو یا ۹.۳۴ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۷ خرداد ۱۲.۴ درصد بود، در هفته گذشته به ۲۰.۶ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۱ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۹۹ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. پیش‌بینی می‌شود به زودی بورس کالا اقدام به کاهش قابل توجه قیمت پایه میلگرد کند و احتمال اینکه مطابق مقررات جدید، قیمت پایه میلگرد را ۱۱ درصد بالاتر از قیمت میانگین موزون شمش قرار دهد، وجود دارد. در صورت عدم کاهش قابل توجه قیمت پایه میلگرد باید همچنان انتظار تقاضای پایین برای میلگرد در بورس کالا را داشت.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش نسبی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۳۲۲۰۰ تومان به ۳۱۹۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۵۴۸۱ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۵۸ تومان افزایش یافت.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد تعیین کف قیمتها در بازار باشیم. بازار فولاد دو هفته رشد شارپ را پشت سر گذاشت و در هفته گذشته وارد فاز اصلاح قیمتها شد. اصلاح قیمتها در این بازار با ریزش قیمت شمش در بورس کالا همزمان شد و به این دلیل، در هفته گذشته شاهد یک اصلاح شدید قیمت در بازار فولاد بودیم. به نظر می‌رسد قیمت شمش در بورس کالا به کف قیمتی خود نزدیک شده باشد. بنابراین، باید انتظار داشت که به سرعت شاهد کف‌سازی نرخها در بازار مقاطع خصوصا در بورس کالا باشیم. همانطور که گفتیم طبق مقررات جدید، بورس کالا ممکن است مارجین قیمتهای پایه میلگرد و شمش را ۱۱ درصد لحاظ کند و قیمت میلگرد در بورس کالا هم کف جدید خود را شناسایی کند. مذاکرات دیپلماتیک برای احیام برجام نیز وارد فاز جدیدی شده و یک نگاه بازار فولاد به نرخ دلار هم خواهد بود. البته در میان مدت، حجم عرضه‌ها در بورس کالا، سرنوشت محدودیتهای برق صنایع و همینطور قیمتهای جهانی است که روند کلی بازار فولاد را تعیین خواهد کرد.

 

فراطرح فولاد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied