شمانیوز
شما نیوز

در آستانه روز ملی صادرات و در میانه سال "تولید دانش بنیان اشتغال آفرین"

عملکرد شش ماهه اول سال بانک توسعه صادرات ایران منتشر شد

در آستانه 29 مهرماه روز ملی صادرات و درسالی که سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرین نام گرفت، بانک توسعه صادرات ایران در تداوم خدمت رسانی به صادرکنندگان همانند گذشته برنامه ها وسیاست های مدونی به منظور تحقق شعار سال در دستور کار خود قرار داده است.

عملکرد شش ماهه اول سال بانک توسعه صادرات ایران منتشر شد

به منظور معرفی خدمات و تسهیلات شش ماهه اول سال 1401 ، روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران گزارشی در خصوص عملکرد این بانک در حوزه های مختلف ارائه می دهد.

مجموع تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات ایران 73.113 میلیارد ریال بوده که این تسهیلات به شرکتهای تولیدی، شرکتهای کوچک و متوسط و دانش بنیان در صنوف و بخشهای مختلف اقتصادی و صادراتی ارائه شده است.

تسهیلات اعطایی بانک به شرکت های تولیدی در پایان شهریور ماه سال جاری 70.441 میلیارد ریال بوده که 96 درصد از کل تسهیلات اعطایی را به خود اختصاص داده است. همچنین شرکت های کوچک و متوسط توانستند به میزان 15.299 میلیارد ریال از تسهیلات بانک بهره مند شوند که 21 درصد از کل تسهیلات اعطایی به این شرکت ها در شش ماه اول سال تعلق گرفت.همچنین رقم تسهیلات پرداخت شده به شرکت های یاد شده 7.076 میلیارد ریال تا پایان شهریور سال جاری بوده است.

از مجموع کل تسهیلات اعطایی مبلغ 63.050 میلیارد ریال از محل منابع بانک و10.063 میلیارد ریال نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شده است. مانده تسهیلات بانک تا پایان شهریور ماه سال 1401 حدود 733.077 میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل 13 درصد رشد نشان می دهد. همچنین مانده تسهیلات ریالی بانک 122.914 میلیارد ریال بوده که بیانگر 21درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

بانک توسعه صادرات ایران با توجه به بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 تفاهم­نامه­ای با وزارت نفت در پایان سال گذشته منعقد کرد. این قرارداد به منظور اعطای تسهیلات تلفیقی توسط بانک به اشخاص حقوقی بخش غیردولتی به‌صورت استانی/ ملی در قالب برنامه وزارت نفت، مصوب نهمین جلسه کارگروه تخصصی ملی ذیل بند (الف) تبصره (18) قانون بودجه سال 1400 کل کشور منعقد شده است. این قرارداد برنامه‌های ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی با رویکرد صادراتی در دو بخش تسهیلات سرمایه درگردش و سرمایه­گذاری و طرح منعقد شده است.

در همین راستا مبلغ 5.410 میلیارد ریال به حساب بانک واریز شد و در خردادماه سال جاری در سه مرحله 99 شرکت به مبلغ 6.935 میلیارد ریال جهت استفاده از منابع مذکور به بانک معرفی شده­اند. همچنین تاکنون 5 فقره تسهیلات از محل بند مذکور به مبلغ 363 میلیارد ریال به شرکت های معرفی شده پرداخت شده است.

با وجود محدودیت­های منابع ریالی بانک، به منظور اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات در شش ماهه دوم سال 1401، سقف اختیارات ارکان اعتباری شعب بانک توسعه صادرات ایران در سراسر کشور، در حوزه پرداخت تسهیلات صادراتی ریالی و صدور ضمانت نامه­های ریالی تا 70% و در حوزه اعتبارات اسنادی داخلی ریالی تا 100% افزایش یافت و جهت اجرا به شعب تابعه ابلاغ شد.

با توجه به عدم تغییر شرایط سیاسی در سال جاری، عمده تمرکز این اداره به مدیریت و حفظ روابط کارگزاری مستقیم با بانکهای مستقر در کشورهای هدف بانک همچون کشورهای همسایه و اوراسیا، کشورهای اروپایی، روسیه و ... (با 25 بانک کارگزار عمدتاً شعب خارجی بانکهای ایرانی و بانکهای ایرانی مستقر در خارج از کشور) بوده است.

اعطای تسهیلات اعتبار خریدار به مبلغ 2/2 میلیون دلار، وصول سود دوره اجرا و هزینه تعهد مربوط به دوره های سیزدهم و چهاردهم طرح احداث خط سوم انتقال برق جمعاً به مبلغ 2.658.274 یورو از کارفرمای ارمنی و جلب موافقت یک بانک روسی جهت اعطای خط اعتباری 20 میلیون یورویی برای تامین مالی واردات از جمله اقدامات مهم بخش تامین مالی بین المللی بانک توسعه صادرات در نیم سال اول 1401 بوده است.

در شش ماه اول 1401 رقمی حدود 190 میلیون دلار اعتبارات و بروات اسنادی وارداتی داشته ایم و شمار حواله جات ارزی نیز به میزان 644 میلیون دلار بوده است، همچنین حواله جات منتج به واردات 290 میلیون دلار، حواله جات صادره 99 میلیون دلار و حواله جات وارداتی 256 میلیون دلار بوده است. همچنین رقم ضمانتنامه های صادراتی تا پایان شهریور ماه 1401 معادل 282 هزار دلار است.

پتروشیمی بوشهر بالغ بر 18 میلیارد یوان چین، شرکت آریا بنادر ایرانیان به مبلغ 334 میلیون دلار ، پتروشیمی گچساران به مبلغ 220 میلیون یورو، فولاد جهان آرا اروند به مبلغ 159 میلیون یورو ، پتروشیمی سلمان فارسی به مبلغ 104 میلیون یورو، فولاد آلیاژی ایران به مبلغ 118 میلیون یورو، فولاد اردکان به مبلغ 52 میلیون یورو و شرکت خاک چینی ایران به مبلغ 250 میلیارد ریال و 9 میلیون یورو از پروژه های عمده بانک هستند.

مانده مطالبات غیرجاری بانک در ابتدای سال 1401 مبلغ 112 هزار میلیارد ریال بوده است که بانک در راستای تسریع برای وصول مطالبات غیرجاری و مدیریت نقدینگی و به تبع آن حمایت از تولید و نیروی کار واحدهای اقتصادی دارای بدهی غیرجاری حرکت کرده است.

براساس این گزارش، بانک توسعه صادرات پرونده های بدهکاران را با لحاظ شرایط حاکم بر اوضاع اقتصادی و همچنین وضعیت اشخاص استفاده کننده از تسهیلات و سایر عوامل موثر، بررسی و حسب مورد تصمیمات مقتضی در این خصوص اتخاذ کرده است. در این راستا مساعدت های ممکن از جمله تقسیط مجدد، بخشش جرایم دیرکرد و یا تخصیص سقف اعتباری به واحدهای تولیدی و بازرگانی معتبر و فعال در امر صادرات تا حد ممکن اعمال شده و در صورت عدم حصول نتیجه، پیگیری های لازم از طریق مراجع قضایی انجام پذیرفته است.

در مجموع تا پایان شهریور ماه 1401 بیش از دوهزارمیلیارد ریال از تسهیلات غیرجاری بالای پنج میلیارد ریال بانک وصول شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied