شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز// در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چوب و ابزار و یراق مطرح شد

انتظار درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری از صادرات صنایع چوبی ایران

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران، ارزش صادرات ۹ ماهه 1401 با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار محصولات و کالاهای صنعت مبلمان عنوان کرد که به‌اندازه جمع صادرات سال گذشته بنابر اعلام معاون امور نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران مبلغ ۱۰۱ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران این درآمد را ناچیز می‌داند و انتظار درآمدی بالاتر به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از صادرات در این صنعت را یادآور شد.

انتظار درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری از صادرات صنایع چوبی ایران

به گزارش شمانیوز، نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چوب، مواد اولیه، ماشین آلات، یراق و تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته روز سه‌شنبه 4 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران، علی مغانلو دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست صمیمانه حامد بی‌آزار معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران ضمن عرض خیرمقدم به خبرنگاران با معرفی افراد حاضر در این نشست با بیان اینکه این امسال، سال دوم برگزاری این رویداد مهم در صنعت چوب ایران است، گفت: طی برنامه‌ریزی خوبی که در سال جاری انجام شد درخواست برگزاری این نمایشگاه در سازمان تجارت ایران واصل شد و مجوز به نام نمایشگاه‌های بین‌المللی صادر گردید.

وی افزود: انتظارات از ما به عنوان مجری نمایشگاه در جهت بهتر برگزار شدن این نمایشگاه نسبت به بخش خصوصی به حق می‌باشد که از این حیث با راهبری و محوریت سازمان توسعه و تجارت، شورای سیاستگذاری تشکیل شد که به عنوان مغز متفکر، دستور جلسات و مستنداتی تبیین کرد که ما در مقام مجری هرکدام جداگانه این دستورات را اجرا کردیم.

101 میلیون دلار ارزش صادرات سال گذشته صنعت چوب ایران

معاون امور نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران ادامه داد: سال 1400، متراژ کل (مفید و غیرمفید) مساحت این نمایشگاه ۲۰ هزار متر مربع بود که در سال جاری ۳۵ هزار و 5۰۰ است که در مقایسه با سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است. مساحت مفید یعنی محدوده غرفه‌داران این نمایشگاه در سال گذشته ۱۲ هزار مترمربع بوده و امسال با تقریبا ۵۰ درصد افزایش به بیش از ۱۸هزار و ۵۰۰ متر مربع رسیده است.

وی با اشاره به حضور ۱۹۹ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه که ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته، ادامه داد: متراژ ارزی نمایشگاه که محل استقرار شرکت‌های خارجی یا نمایندگی‌های داخل برند خارجی می‌باشد، ۱۰۰ متر مربع در سال ۱۴۰۰ به این محدوده اختصاص داشت که با زحمات همکاران به ۳۱۵ مترمربع افزایش دارد.

حامد بی‌آزار، ارزش صادرات این صنعت در سال ۱۴۰۰ را ۱۰۱ میلیون دلار عنوان کرد‌که در سال ۹۹ این رقم تنها ۵۳ میلیون دلار بوده است. بیشترین میزان صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، قطر، روسیه، بلغارستان، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال با ۸ سالن میزان این رویداد مهم خواهیم بود، تصریح کرد: از نکات مثبت برگزاری این نمایشگاه نسبت به سال گذشته، تشکیل شورای سیاستگذاری با حضور نخبگان و مسئولین امر در سطوح مختلف اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌ها می‌باشد.

معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران بیان داشت: در نمایشگاه امسال میزبان ۱۵ نفر هیئت‌های تجاری از کشورهای بلاروس، عراق، افغانستان و ازبکستان در زمان برگزاری نمایشگاه خواهیم بود که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حین بازدید از نمایشگاه تبادل‌نظر و نشست‌هایی را به صورت چهره به چهره با فعالان و تلاشگران این صنعت در داخل داشته باشند. برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی با ۳ سرفصل چگونگی مشارکت‌کنندگان برای به دست‌آوردن بهره‌وری بالا، مشاوره و توصیه مباحث صنفی و مالیاتی و خصوصا در زمینه آشنایی با بازارهای صادراتی کشورهای هدف در جریان برگزاری نمایشگاه پیش‌بینی شده است.

اتصال تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای جهانی

در ادامه این نشست محمود بازاری مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران به بیان نکاتی در خصوص اهمیت حوزه چوب و یراق در حوزه تولید و صادرات کشور پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت حوزه صادرات غیرنفتی و نقش برگزاری نمایشگاه‌ها در این رابطه و همچنین نسبت به رشد خوبی که این نمایشگاه از نظر کمی نسبت به سال‌ها و مکان‌های قبل داشته است، امیدواریم بهره‌برداری لازم برای ذی‌نفعان و تلاشگران این صنعت به دنبال داشته باشد.

بازاری با تاکید بر حمایت از برگزارکنندگان نمایشگاه، افزود: برنامه‌ریزی‌های خوبی برای کیفیت برگزاری نمایشگاه انجام داده‌ایم که امیدواریم در جهت آشنایی تولیدکنندگان با بازارهای جهانی و بهره‌برداری آنها از تقاضاهای سطح منطقه و کشورهای مختلف از تولیدات ایرانی مثمر ثمر واقع گردد.

وی اضافه کرد: شورای سیاستگذاری با همکاری و تعامل با بخش خصوصی برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه انجام داد که امیدواریم طرح‌های بهتر و با کیفیت‌تری برای سال‌های آینده داشته باشیم که از نتایج اصلی آن؛ اتصال تولید و مجموعه کسب و کارهای این حوزه‌ها در ایران به بازارهای جهانی برای معرفی ظرفیت و توانمندی خواهد بود. در نظر داریم تا با هماهنگی و موافقت شرکت نمایشگاهی ایران، مجوز حضور در رویدادهای دیگر کشورها را به دست بیاوریم. رویدادخواندن نمایشگاه‌ها به صورت شعار نباید باشد، بلکه باید برنامه‌های آن به صورت ادامه دار و مستمر باشد.

۱۰۰ میلیون دلار صادرات امسال صنعت مبلمان

علی مغانلو دبیر انجمن صنایع چوب ایران دیگر سخنران این گفت‌وگوی صمیمانه با خبرنگاران بود که با بیان اینکه صنعت چوب جزو صنایع پیشرویی می‌باشد که توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده، گفت: انجمن صنایع چوب ایران شامل شرکت‌های تولیدکننده انواع اوراق فشرده چوبی و کاغذ همچون؛ ام‌دی‌اف، نئوپان و اچ‌دی‌اف می‌باشد. زنجیره این صنعت در دنیا در حلقه صنایع اشتغالزا و ارزش‌آفرین قرار گرفته و در ایران نیز اشتغال گسترده‌ای دارد.

مغانلو افزود: محصولات اوراق فشرده چوبی در صنعت ساختمان و مبلمان کاربرد وسیعی دارد. مصرف سرانه اوراق فشرده چوبی به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه در کشورهای دیگر تلقی می‌شود، اما در کشور ما مصرفی که در کشورهای آمریکای شمالی، استرالیا و شمال اروپا انجام می‌شود، به آن شکل ممکن وجود ندارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه تولیدکنندگان بسیار خوبی در کشور داریم که طرح‌های توسعه‌ای خوبی نیز تعریف کرده‌اند، بیان داشت: اخیرا یکی از شرکت‌ها طرح ام‌دی‌اف را راه‌اندازی کرده که می‌تواند از این طریق مصرف کل خاورمیانه را تامین نماید. با توسعه کیفی محصولات می‌توان فرصت‌های صادراتی بیشتری نیز برای این صنعت پیدا کرد که این نمایشگاه فرصت خوبی برای تولیدکنندگان این زنجیره صنعت می‌باشد.

مغانلو با اشاره به اینکه بازارهای صادراتی مناسبی علاوه بر بازارهای داخلی در زمینه اوراق فشرده چوبی وجود دارد، اضافه کرد: این نمایشگاه فرصتی بسیار مغتنم است تا بتوانیم برای توسعه و شناسایی بازارهای هدف در کنار  بهبود تولید بهره ببریم. از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار محصولات و کالاهای صنعت مبلمان صادر شد که به‌اندازه جمع صادرات سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی این میزان صادرات شامل بیش از ۶۲۳ هزار مترمکعب نئوپان به ارزش ۱۷.۸ میلیون دلار، صادرات تخته‌ام دی ای و اچ‌دی‌اف به میزان ۱۵۶ هزار مترمکعب و ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار و صادرات انواع مبل به میزان ۱۱ هزار و ۶۵۹ تن به ارزش ۳۲.۹ میلیون دلار بوده است. در زمینه‌ام دی اف شاهد رشد بیش از ۸۰ درصدی صادرات هستیم، زیرا تا اسفند پارسال صادرات آن ممنوع بود و پس از آن آزاد شد.

۸درصد اشتغال کشور در صنعت مبلمان

حسین نوروزی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران نیز با بیان اینکه این صنعت بالای هشت درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده، گفت: پس از صنعت خودرو، یکی از مهمترین صنایع کوچک و متوسط ایران به شمار می‌رود که پیشینه قدیمی این صنعت سبب افزایش ارزش افزوده آن شده است. در زنجیره این صنعت بحث تامین مواد اولیه، ماشین‌آلات و یراق که این نمایشگاه مخاطب اصلی این موضوع است. در ادامه تولید انواع ملزومات چوبی و توزیع این تولیدات سومین حلقه از این زنجیره می‌باشد.

وی با اشاره به آمار اعلامی ۱۰۰ میلیون دلاری امسال، تصریح کرد:  تا ۱۰ سال پیش سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار واردات مبل به کشور انجام می‌شد، اما باهمت اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و همراهی وزارت صمت، صنایع در این حوزه با تجهیز کارخانجات رشد داشتند که کاهش واردات در این حوزه از نتایج این تجهیز شدن و اقدامات تولیدی است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، اظهار داشت: تا قبل از تحریم‌های ترامپ، بسیاری کشورها از جمله آلمانی‌ها معتقد بودند که ایران می‌تواند به قطب صنعت مبلمان در منطقه تبدیل شود . اکنون کارخانه‌های ما با آخرین فناوری‌های روز جهان مشغول فعالیت هستند.

انتظار درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری از صادرات صنعت چوب

در ادامه علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران نیز در این جلسه ضمن قدردانی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط مجریان نمایشگاه، اظهار داشت: صنعت مبلمان جزء صنایع پربازده‌ با توجه به اشتغالزایی و سهم ۸ تا ۱۰درصدی از اشتغال کشور است که تمام کشورهای در حال توسعه اهمیت خاصی برای این صنعت قائل هستند.

وی با تاکید بر پتانسیل بسیار خوب ایران در صنعت چوب و مبلمان ایران، گفت: با توجه به مراحل تامین، تولید و توزیع، این نمایشگاه به عنوان تامین‌کنندگان مواد اولیه در حال برگزاری است. صنعت نمایشگاهی نیازمند توجه خاصی است، البته باید نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود، باید دارای خروجی خوبی خصوصا در صادرات باشد.

عباسی پتانسیل بسیار خوب این صنعت را با فعالیت ۶۰ هزار واحد صنفی و ۲ هزار واحد صنعتی در هنر صنعت مبلمان کشور عنوان کرد و بیان داشت: صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری در شأن این صنعت با پتانسیل موجود در کشور نیست و معتقدیم باید درآمد حاصله از صادرات این صنعت به ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور برسد.

لازم به ذکر است؛ بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چوب، مواد اولیه، ماشین‌آلات، یراق و تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته از نهم لغایت دوازدهم بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied