شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خبر داد:

توسعه زیرساخت های ریمدان با بیش از 5 هزار میلیارد ریال

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از توسعه زیرساخت های ریمدان با بیش از 5 هزارمیلیارد ریال از سوی این منطقه و اولویت بندی توسعه ریمدان به عنوان نقشه راه منطقه آزاد چابهار در سال 1402 خبر داد.

توسعه زیرساخت های ریمدان با بیش از 5 هزار میلیارد ریال

امیر مقدم در نخستین روز های کاری سال جدید در نشستی با حضور فرماندار دشتیاری و معاونان سازمان، بر اهمیت رشد متوازن نقطه مرزی ریمدان همراستا با منطقه آزاد چابهار تاکید کرد و اظهار داشت:تا کنون بیش از 5 هزار میلیارد ریال از سوی این منطقه صرف توسعه زیرساخت های جاده ای و آبرسانی در این نقطه در حال هزینه کرد می باشد .

وی با اشاره به نقش این مرز به عنوان دروازه ای رو به جهان شرق گفت: این نقطه بهترین دسترسی کشور به ۳۷ درصد جمعیت جهان (پاکستان، چین و هند) محسوب می شود و بهره برداری از این ظرفیت ضمن گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران، انتفاع جامعه محلی را درپی دارد.

مقدم از انتصاب قریب الوقوع مدیری برای این نقطه مرزی خبر داد و افزود: با این انتصاب، فعالیت های زیرساختی در این منطقه با سرعت و جدیت بیشتری دنبال می شود.

نقشه راه 1402 منطقه آزاد چابهار رشد نقطه مرزی ریمدان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه خواستار طراحی نقشه راهی با محوریت توسعه و به بهره برداری رساندن این نقطه شد و گفت: رشد متوازن ریمدان همراستا با منطقه آزاد چابهار، نقشه راه ما در سال جدید است.

وی ضمن تقدیر از حمایت فرماندار دشتیاری برای سرعت بخشیدن به این پروژه، بر لزوم برنامه ریزی در دو فاز کوتاه و بلند مدت برای آغاز به کار این نقطه تاکید کرد و ادامه داد: اقدامات زود هنگام می تواند به درآمدزایی منجر شود که همین درآمد صرف بخش بلندمدت توسعه این مرز خواهد شد.

تعیین کارگروه های حقوقی، بازاریابی و تولید بسته های رسانه ای برای معرفی ظرفیت ارزشمند نقطه مرزی ریمدان برای جذب فعالان اقتصادی از موضوعات دیگر مورد تاکید مقدم در این جلسه بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان با اشاره به اهمیت بازار پاکستان به عنوان یک بازار مصرفی افزود: مرز ریمدان زنده است و عزم ما برای ساماندهی این مرز استراتژیک در برنامه های زود بازده در سال 1402، دروازه ای جدید برای دستیابی کشور به منافع اقتصاد بین الملل در حوزه های ترانزیت و ترانشیپ و جذب سرمایه گذار است.

ریمدان یکی از سه مرز راهبردی ایران

محمدامین شکری، فرماندار دشتیاری نیز در این جلسه از ریمدان به عنوان یکی از سه مرز راهبردی کشور یاد کرد و از آمادگی کامل مجموعه فرمانداری، برای هرگونه همکاری درخصوص احیا و راه اندازی این نقطه مرزی خبر داد.

وی ادامه داد: کشور ما از راه چابهار یک دروازه دریایی رو به تبادلات جهانی دارد و با بهره برداری از ریمدان دروازه ای دیگری در خشکی رو به مرزهای شرق پیدا خواهد کرد.

شکری همجنین بر لزوم مدیریت یکپارچه مرزی تاکید کرد و افزود: باتوجه به فعال بودن کد ترانزیت در این نقطه و تبادلات در جریان، توسعه ترانزیت و ترانشیپ می تواند با مشخص کردن محدوده ها، هم اکنون نیز آغاز شود.

لازم به ذکر است، براساس قانون توسعه مناطق آزاد که در سال 1398 به تصویب رسید، نقطه مرزی ریمدان به وسعت ۶۳۰۰ هکتار به منطقه آزاد چابهار ملحق شد.

منطقه آزاد چابهار در حال حاضر با دو پروژه اجرایی زیرساختی به ارزش بیش از 5 هزار میلیارد ریال در این نقطه مشغول به توسعه زیر ساخت ها است.

شایان ذکر است، مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان با چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد، این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان(پاکستان، چین و هند) است.

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد چابهار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied