شمانیوز
شما نیوز

منطقه آزاد چابهار/

همکاری ایران و هند برای توسعه چابهار افزایش می‌یابد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند با اشاره به همکاری های میان تهران و دهلی گفت که روند همکاری دو کشور برای توسعه بندرچابهار افزایش می یابد.

همکاری ایران و هند برای توسعه چابهار افزایش می‌یابد

ایرج الهی سفیر ایران در هند در کنفرانس خبری گفت محور همکاری میان هند و ایران در بندر چابهار برپایه سه اصل که عبارتند از ساختار بندرها، ارتباط با شبکه اصلی خطوط راه آهن ایران و ارسال محموله از طریق بندر چابهار استوار است که باتوجه به این ۳ اصل می توانیم سطح همکاری با هند را تعیین کنیم.

سفیر ایران با اشاره به اینکه تهران برای ساخت زیرساخت های بندر چابهار خودکفاست و نیازی به کمک کشورهای دیگر ندارد توضیح داد چرا هند انتخاب اول برای همکاری بوده است. برپایه استدلال الهی هند با داشتن بندرهای بسیار، کشوری دریایی محسوب می شود و برای حمل و نقل محموله هایش معمولا از طریق دریایی عمل می کند و به همین دلیل در این زمینه با تجربه است. بنابراین ایران از هند درخواست کرد تا از راه ارسال محموله ها از طریق بندر چابهار تجربه ایران را در این زمینه بهبود بخشد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی ایرج الهی، روسیه، ایران و هند را اصلی ترین بنیانگذاران و شرکای بین المللی در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب خواند. وی همچنین خاطرنشان کرد ایران و هند روابط دراز مدت دوستانه در طول تاریخ بایکدیگر داشتند. او همچنین انرژی و ارتباط را دو محور کلیدی روابط دو کشور نامید.

اکی پرس نوشت: توافقنامه چابهار یکی از مهم ترین پروژه های هند در این بندر است که در ماه مه سال ۲۰۱۶ با به ارزش ۸۵ میلیون دلار به امض رسید. این پروژه روابط دو کشور را تقویت خواهد کرد. در عین حال دولت جو بایدن نیز موارد استثنای جداگانه ای در تحریم ها برای این بندر استراتژیک در نظر گرفت.

بندر چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان در ایران است که به دریای عمان راه دارد و به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران استفاده می شود و از ئو بندر مجزا با نام های شهید کلانتری و شهید بهشتی تشکیل شده است. موقعیت جغرافیایی آن با کشورهای افغانستان، پاکستان، هند و کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب به این بندر پتانسیلی خاص برای توسعه و تبدیل به یکی از مهم ترین کانون های بنادر تجاری داده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied