شمانیوز
شما نیوز

قیمت سیب‌ و‌ پرتقال‌ دولتی برای شب عید

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): دولت قیمت سیب و پرتقال شب عید را نزدیک به 4 هزار تومان تعیین کرد تا هم جانب تولید کننده را نگه داشته باشد و هم توازن در بازار حفظ شود. این آخرین تصمیم دولت برای نوروز 94 است ؛ تصمیمی که هرچند هنوز به‌صورت رسمی از آن رونمایی نشده است اما قیمت 4 هزار تومانی یعنی فشار به مصرف‌کننده و سوءاستفاده دلالان.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

هرچند وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل تعاونی‌ها از پاسخ دادن به چند و چون تنظیم بازار از جمله قیمت‌گذاری و میزان ذخیره مرکبات شانه خالی می‌کنند اما دیروز یکی از اعضای ستاد تنظیم بازار از قیمت 4 هزار تومانی مرکبات خبر داده است. به گفته وی قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازاری برای شب عید نزدیک به 4 هزار تومان تعیین شده است و برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده تا نیمه دوم اسفند به‌صورت رسمی اعلام نخواهد شد. ایسکانیوز نوشت؛ یک منبع آگاه در ستاد تنظیم بازار کشور با بیان این مطلب گفت: ذخیره‌سازی سیب و پرتقال در حد مطلوبی قرار دارد و هیچ‌گونه نگرانی نسبت به کمبود مرکبات احساس نمی‌شود. وی افزود: قیمت‌ها نزدیک به 4 هزار تومان درنظر گرفته شده است و از چند ماه پیش این قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار مصوب شده‌اند اما برای جلوگیری از هرگونه تنش در بازار ابلاغ رسمی آن به زمان توزیع مرکبات موکول شده است. این مقام آگاه در ستاد تنظیم بازار با اشاره به واگذاری تنظیم بازار شب عید به تعاونی‌ها یادآور شد: امسال برای اولین بار تنظیم بازار در وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و تعاونی‌ها تجربه کافی برای برخورد با شرایط بحران را ندارند بر همین اساس تصمیم بر این شد تا با محرمانه نگه داشتن قیمت‌ها فضایی آرام برای این بخش ایجاد شود. اعلام‌نشدن میزان ذخایر اما نگرانی‌هایی را نیز در بازار ایجاد کرده است چراکه بر خلاف سال گذشته که به دلیل بارآوری بیش از حد معمول مرکبات، باغداران مجبور به فروش محصول خود به کمتر از هزینه‌های تولید شدند و تولیدات آنها برای فروش سر از پشت وانت‌ها درآورد، سرمازدگی امسال باغ‌های مرکبات از میزان تولید کاست تا زمینه بروز اختلاف آرا بین تولیدکنندگان و بازرگانان را فراهم کند. معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این باره می‌گوید: برای تأمین مصرف شب عید، نیاز به ذخیره‌سازی 45 هزار تن مرکبات و 20 تا 25 هزار تن سیب وجود دارد که عملیات خرید آن درحال انجام است. محمدعلی طهماسبی می‌افزاید: اظهارنظرهایی نیز که درباره کمبود احتمالی پرتقال در شب عید مطرح می‌شود، سناریویی برای سوداگری و فروختن این محصول به قیمت بالاتر، در روزهای پایانی سال است. دلاور حیدرپور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اما در این زمینه خبر از تحقق ذخیر‌ه‌سازی 40 تنی پرتقال  برای تامین نیاز شب عید می‌دهد و با اطمینان به مصرف‌کنندگان می‌گوید که مشکلی برای روز‌های پایانی سال نخواهیم داشت.

اما از طرفی، رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نیز که از اعضای اتاق بازرگانی به‌حساب می‌آید و تشکل آنها ید طولایی در واردات و صادرات میوه دارد با استدلال اینکه باغ‌های مرکبات غرب مازندران در سرمازدگی سال گذشته دچار آسیب جدی شده‌اند و 80 درصد کاهش تولید دارند، می‌گوید: برای تأمین نیاز شب عید پیشنهاد واردات 200 هزار تن پرتقال به دولت داده شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار نیز می‌گوید: با توجه به تولید بالا و مازاد مصرف سیب درختی در سال جاری هر کیلوگرم از این محصول یک‌هزار و 400 تا یک‌هزار و 800 تومان از باغداران و روی درخت خریداری و با توجه به کیفیت و اندازه به قیمت دو تا سه‌هزار و 500 تومان در میادین مرکزی میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد. حسین مهاجران می‌افزاید: پرتقال مرغوب کوهستانی جنوب نیز پنج‌هزار و 500، رسمی جنوب دو تا دوهزار و 500، مرغوب و سایز شمال سه‌هزار و 500 و تامسون درشت شمال یک‌هزار و 800 تومان، نارنگی مرغوب بندری با کف قیمتی پنج‌هزار تومان به فروش می‌رسد. وی خاطرنشان کرد:در میان سایر میوه‌های پرمصرف کیوی با توجه به وضعیت تولید مناسب در سال جاری، یک‌هزار 500 تا سه‌هزار و 500 تومان در میادین مرکزی میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد که کیفیت مناسبی نیز دارد. مهاجران تاکید کرد: با ممنوعیت واردات مرکبات، واردات غیر قانونی نارنگی پاکستانی به شدت افزایش یافته و این محصول در میادین مرکزی میوه و تره بار به قیمت 4 تا 4هزار 500 تومان عرضه می‌شود. با وجوداینکه کمتر از 40 روز تا پایان سال مانده، هنوز نرخ مصوب میوه‌های پرمصرف شب عید اعلام نشده است و حسین صفایی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی، اعلام نرخ میوه‌های مصوب را عملی بر خلاف سیاست‌های تنظیم بازار می‌داند، اما مصرف‌کنندگان نگرانی‌هایی دیگری بابت کیفیت و شکل غیراستاندارد نگهداری این محصولات دارند، به‌طوری که هرساله بخش زیادی از میوه‌های ذخیره‌سازی شده در طرح ذخیره‌سازی میوه به دلیل عدم نگهداری در شرایط مناسب معدوم می‌شود.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied