شمانیوز
شما نیوز

قیمت مرغ افزایش یافت

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):قیمت مرغ طی 20 روز گذشته بیش از خواسته مرغداران افزایش یافته است، اما با نزدیک شدن ماه رمضان و نگرانی از افزایش بیشتر هشداری است به متولیان بازار که باید از هم اکنون به فکر باشند و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، قیمت مرغ در بازار نسبت به 20 روز گذشته در هر کیلو بیش از 700 تومان افزایش یافته است، اگرچه این افزایش به دنبال خواست تولید کنندگان که اعلام می کردند تولید به دلیل قیمت تمام شده بالا توجیه اقتصادی ندارد انجام شده است، اما نگرانی از افزایش بیش از این میزان با نزدیکی ماه رمضان وجود دارد که به دلیل قدرت خرید پایین مردم نگران کننده است.

قبلا گفته می شد با رسیدن قیمت گوشت به کیلویی 30 هزار تومان تقاضا برای مرغ بیشتر شده است،پس اگر قیمت مرغ در ماه رمضان بالا رود آیا محصول پروتئینی با قیمت مناسب وجود دارد که مردم در سبد غذایی ماه رمضان قرار دهند؟

20 روز پیش رئیس پرورش دهندگان مرغ گوشتی به خبرنگار فارس گفت: قیمت مرغ کیلویی کمتر از 5700 تومان برای مرغدار سودی ندارد و در صورتی که قیمت از این پایین تر باشد احتمال کاهش تولید در ماه های آینده وجود دارد. به دنبال این انتقادات و درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مرغ بود که شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره سازی خود را شتاب بیشتری داد. در حالی که این شرکت تا عید نزدیک به 50 هزار تن مرغ ذخیره داشت. طی این دو ماه 24 هزار تن مرغ مازاد را به قیمت کیلویی 5300 تومان خریداری و ذخیره کرده است.

این ذخیره سازی و در کنار آن زمزمه صادرات بیشتر با انگیزه افزایش قیمت مرغ و برای به صرفه کردن تولید انجام شد که به گفته تولید کنندگان قیمت سابق که کیلویی حدود 5000 تومان بود برای آنها صرفه اقتصادی نداشت البته در این ذخیره سازی هدف تأمین و تنظیم بازار برای ماه رمضان نیز نهفته بود.

گزارش ها حاکی است قیمت در حال حاضر برای یک کیلوگرم مرغ کشتار به 5600 تومان در تهران رسیده است.

قیمت سایر شهرستانها حکایت از رشد دارد، چنانکه خوزستان کیلویی تا 6200، یزد 5980، اصفهان 5900، همدان 5800، تبریز 5850 و گیلان 5600 تومان است.

با توجه به اینکه به ماه رمضان زمان بیشتری نمانده است و با شدت گرفتن تقاضا در این ایام احتمال افزایش قیمت مرغ وجود دارد، متولیان بازار باید پیش بینی های لازم را برای کنترل قیمت و تامین داشته باشند. تجربه سال های گذشته نشان می دهد که به رغم حتی ذخیره سازی مناسب هم نوسان های شدید قیمت را در بازار شاهد بوده ایم، بنابراین علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied