شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی/ شمانیوز گزارش می دهد

بانکداری ایران، برند شناخته شده در خاورمیانه

آمارها از عملکرد مثبت بانکها در کشور حکایت دارد و با وجود اعمال تحریم‌های شدید پولی و مالی در سال‌های گذشته، نداشتن بدهی به بانکهای جهانی حاکی ازعملکرد مثبت بانکهای ایرانی بوده است.

به گزارش خبرنگار شمانیوز: بانک‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور، نقش مهمی‌در زندگی روزانه و مراودات اقتصادی مردم بازی می‌کنند. بانکداری ایران یک برند در منطقه محسوب می‌شود و از سوی دیگر، سیستم بانکی ایران از بالاترین ضریب نفوذ در بین اقشار مختلف کشور برخوردار است و در مقایسه با سایر نهادهای پولی و مالی همانند بازار پول و سرمایه، بورس، بیمه و غیره از مقبولیت خوبی بهره‌مند است. اگرچه در طی سالهای اخیر ایران تحت تحریمهای شدید بین المللی و مشکلات اقتصادی قرار داشته اما در مجموع عملکرد بانکها طی سالیان اخیر مثبت ارزیابی شده است تا جایی که «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور نیز در جلسه ای که در تابستان امسال با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار شده بود عملکرد بانک‌ها را مثبت ارزیابی و بانکها را به عنوان مظلوم‌ترین بخش‌ها معرفی کرده بود. در واقع در چنین شرایطی و با وجود اعمال تحریم‌های شدید پولی و مالی در سال‌های گذشته، نداشتن بدهی به بانکهای جهانی حاکی ازعملکرد مثبت بانکهای ایرانی بوده است. همچنین با وجود مشکلاتی چون عدم ارتباط با شبکه بین‌المللی سوئیفت،مبادلات خارجی و مهم‌تر از همه رکود اقتصادی در کشور بررسی وضعیت بانک‌های کشور از بهبود عملکرد این مراکز در سالهای پیش حکایت داشته است به عنوان نمونه، بازار مالی در سال ۹۴ توانست وضعیت خود را اندکی اصلاح‌کرده و رشد ۸ درصدی را در ساخت عملکرد بهتر تجربه کند، صورتهاي پيش بيني شده سال ۹۵ بانك ها نیز از بهبود شرايط عملکردی بانكها نسبت به سال ۹۴ خبر می دهد.
*مقایسه عملکرد بانک های خارجی با ایرانی
از تفاوتهای عمده بانکداری ایرانی و خارجی مربوط به خدمات دهی در بخش الکترونیک، تسهیلات دهی و حفظ و نگهداری مشتری و کسب درآمد از محل ارائه خدمات بانکی است. در مورد پرداخت سود برخی از کارشناسان معتقد هستند سیستم بانکی با ابزار نرخ بهره بانکی و مسابقه در پرداخت سود به دنبال تامین منابع خود هستند اما همین پرداخت سود بانکی به مردم با توجه به وضعیت تورم، یکی از چالشهای است که بانکهای ایرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند و با رقابت در پرداخت سود، شرایط اقتصادی کشور دچار تزلزل می کنند در این بین، نداشتن درآمدِ عملیاتی در سیستم بانکی کشور، را به چالشهای دیگر اضافه کنید. در حقیقت، بانکهای ایران از بحث کارمزدهای خدمات هیچگونه بهره ای نمی برند در حالی که درهیچ کجای دنیا و در هیچ کشوری اینگونه نبوده که بانکها خدمات بدهند اما کارمزد نگیرند. غیر از کشورهایی که نفت خیز هستند بانکها هر خدمتی که انجام می‌دهند حتما کارمزد دریافت می‌کنند. حتی در بعضی از کشورها اگر مبلغ سپرده های کوتاه مدت‌ از یک مبلغی پایین تر باشد از آنهم کارمزد می گیرند. در همین حال، با توجه به اینکه نرخ تورم در ایران در حال کاهش به زیر ۱۰ درصد است و با لغو تحریمها پیش بینی می شود از این پایین تر هم برود بانکهای ایرانی باید همانند بانکهای خارجی به جای رقابت در پرداخت سود، با دادن خدمات بیشتر و متنوع درآمد بیشتری به دست آورند و ازآن در جهت جذب منابع و پرداخت سود بیشتر به مشتریان استفاده کنند. *اثرات مثبت قرض الحسنه و نقش بانک ها در این میان قرض الحسنه به عنوان یک رفتار اقتصادی که از انگیزه های معنوی و اخروی نشات می گیرد، در چند دهه گذشته مورد تجربه قرار گرفته است. در واقع قرض الحسنه، جزيي از سيستم مالي محسوب مي شود به همين جهت، توسعه مالي در کل کشور، هم تحت تاثير توسعه مالي صندوقها، و هم تحت تاثير عواملي است که در اثر تغيير مقررات و يا ساير عوامل بطور غيرمستقيم مي تواند بر توسعه مالي نقش داشته باشد. یکی از آثار مهم قرض به جریان افتادن وجوه راکد است و افزایش تقاضای کل و تولید کل، نتیجه مهم این پدیده شمرده می شود. قرض از طریق تاثیر بر پس انداز ملی، بر تثبیت اقتصادی اثر می نهد و می تواند از شدت تورم یا رکود جلوگیری کند. در واقع، قرض تأثیری بر عرضه پول ندارد، اما گردش پول را شتاب می بخشد و اسباب رونق اقتصادی را فراهم می آورد. همچنین بانکها با پرداخت تسهیلات خرد قرض‌الحسنه به اقشار نیازمند برای ایجاد مشاغل کوچک و توانمندسازی جامعه در خروج از شرایط سخت اقتصادی دوران تحریم، نقش پررنگی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا می‌نماید. در این میان بانک‌هايی که تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می کنند کمترين معوقات را دارند درحاليکه بانک‌هاي تجاري معوقات بسيار زيادي دارند. البته از آنجایی که پرداخت نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری در سالهای اخیر، نقش پررنگی در کاهش منابع قرض‌الحسنه داشته، باعث شده است که از جذابیت سپرده‌گذاری در حساب‌های قرض‌الحسنه کاسته شود.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی