شمانیوز
شما نیوز

جزئیات بسته ارزی "رونق تولید" وزارت اقتصاد

بررسی بسته رونق تولید وزارت اقتصاد نشان می‌دهد؛ این بسته در مجموع ۴ حوزه اصلی سیاستگذاری را که ۱۰ راهبرد اساسی و ۳۴ برنامه با دستاوردهای مشخص و عملیاتی است، در بر می‌گیرد.

جزئیات بسته ارزی "رونق تولید" وزارت اقتصاد

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم؛ نامگذاری سال 1398 با عنوان "رونق تولید" از سوی مقام معظم رهبری نشان‌دهنده اهمیت مقوله تولید در اقتصاد ایران است که بر این اساس تمامی ارکان‌های اقتصادی کشور موظفند همه ظرفیت و تلاش خود را در مسیر تحقق آن به‌کار گیرند، از این رو وزارت امور اقتصادی و دارایی از آغازین روز‌های سال 1398 با به‌کارگیری توان علمی و کارشناسی خود بسته سیاستی را تهیه نمود تا از این طریق بتواند به تحقق منویات رهبری کمک نماید.

 

این بسته در دو بخش چالش‌ها و موانع رونق تولید و راهبردهای رونق تولید تنظیم و برای مراجع ذی‌ربط ارسال شده است. در بخش نخست این بسته برای تبیین بهتر موضوعات مربوط به موانع تولید سعی شده با استفاده از آمار و اطلاعات اقتصادی این موانع به‌طور علمی و براساس آخرین آمار و اطلاعات در دسترس مورد بررسی قرار گیرد.

 

در این بخش به موضوعاتی از قبیل وابستگی اقتصاد به نفت، نوسانات اثرگذاری نرخ ارز بر بخش‌های تولیدی، ضعف تأمین مالی تولید و تنگنای اعتباری با تأکید بر چالش‌های بخش خصوصی، مسائل تجارت خارجی و انتقال ارز، مشکلات تأمین مالی دولت و عدم تعادل منابع و مصارف بودجه، خسارت ناشی از سیل اخیر در کشور، تورم انتظاری بالا و کاهش رفاه مردم، فضای کسب‌وکار نامساعد، پابرجابودن مشکلاتی نظیر بانک‌ها و صندوق­های بازنشستگی و معضل بیکاری پرداخته شده است.

 

در بخش دوم بسته رونق تولید که تمرکز و تأکید اصلی به‌روی آن بوده سعی شده تا مهمترین سیاست‌ها و راهبردها تبیین و در افق زمانی کوتاه‌مدت منجر به رونق تولید شوند. بخشی از این راهبردها با رویکرد حل مسئله یا کاهش سطح مشکلات جاری طراحی شده‌­اند و برخی دیگر به‌دنبال خلق فرصت­ها و ظرفیت­های جدید هستند.

 

همچنین همه راهبردهای طراحی‌شده دارای آثار مثبت بلندمدت نیز می‌‌باشند لیکن جنبه تأثیرات کوتاه­‌مدت آنها با توجه به شرایط خاص کشور بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در مجموع 4 حوزه اصلی سیاستگذاری که 10 راهبرد اساسی و 34 برنامه با دستاوردهای مشخص و عملیاتی را در بر می‌گیرند تدوین شده و به‌شرح ذیل می‌‌باشند:

  1. سیاست­های ارزی و تجاری
  • توسعه بازارهای صادراتی و نگاه مجدد به برنامه‌های جایگزینی واردات
  • سیاست­های ارزی برای رونق تولید
  • تثبیت و تعمیق بازار ارز از طریق جریان‌سازی نوآورانه و ارتقای جریان تبادل اطلاعات
  1. سیاست­های پولی و اعتباری
  • تجهیز منابع مالی جدید برای تأمین مالی بنگاه­های تولیدی
  • اصلاحات کوتاه‌مدت نظام بانکی و تقویت رویکرد بانک­داری توسعه­‌ای
  • ابزارسازی برای کنترل تورم انتظاری
  1. سیاست­های مالی و بودجه‌ای
  • انضباط مالی، تأمین مالی دولت و تقویت مخارج عمرانی دولت
  • توسعه بازار بدهی برای ایجاد ظرفیت جدید ایجاد بدهی دولت
  1. سیاست­های بهبود فضای کسب‌وکار
  • شناسایی و رفع موانع کلیدی مخل کسب‌وکار
  •  تقویت جریان فیزیکی و مالی زنجیره تولید برای رونق تولید

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied