شمانیوز
شما نیوز

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت گاز؛

رویدادی متقاضی‌محور برای به فعل رساندن ایده‌های خلاقانه

خوشبختانه طی چند سال اخیر با رشد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، فضای جدیدی در عرصه نوآوری کشور بوجود آمده که عملاً امکان استفاده از ایده‌ها، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مجموعه‌های کوچک و بزرگ برای حل معضلات عملیاتی را امکان‌پذیر کرده است.

رویدادی متقاضی‌محور برای به فعل رساندن ایده‌های خلاقانه

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سعید پاک‌سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در نشست رویداد Reverse Pitch در صنعت گاز با رویکرد آمادگی مقابله با سیل و تبعات آن که روز یکشنبه ۲۶ خردادماه در سالن شهید رجایی ستاد و با حضور نمایندگان شرکت‌های گاز استانی درگیر سیل و جمعی از مدیران و کارشناسان این حوزه برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: رویداد Reverse Pitch یک روش برای حل مساله و معضلات عملیاتی است؛ به این شکل که واحدهای عملیاتی، شرکت‌ها و مؤسسات مسایل و مشکلات خود را در قالب مساله مطرح می‌کنند و از مجموعه‌های کوچک و بزرگ شبیه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهند که ایده‌های خلاقانه خود را برای حل آن مسایل ارایه کنند.

 

وی ادامه داد: این روش یک روش رویداد معکوس است؛ چراکه تا به حال، ابتدا به ساکن، عرضه‌کنندگان ایده می‌آمدند و توانمندی‌های خود را عرضه می‌کردند، اما الآن کسانی که مشکل دارند، ابتدا طرح مساله می‌کنند، به عبارت دیگر، این رویداد، طرح مساله است از سوی متقاضیان و کمی متفاوت با رویه‌های معمول؛ چراکه تاکنون عرضه‌کنندگان ایده سعی می‌کردند توانمندی‌های خود را عرضه کنند، اما در این نوع رویدادها، این متقاضیان هستند که مشکل خود را عنوان می‌کنند و از شرکت‌های کوچک و بزرگ مثل شرکت‌های استارتاپی می‌خواهند که برای مشکل آن‌ها راه حلی ارایه دهند.

 

پاک‌سرشت با بیان این که اگرچه این رویداد یک رویداد متقاضی‌محور است و سعی کردیم که با طرح مسایل و مشکلات واحدهای عملیاتی، آن را به مسایل ملموس‌تر نزدیک کنیم، گفت: طبیعتاً در صنعت گاز، مسایل متعددی داریم که می‌توانیم از توانمندی مجموعه‌های استارتاپی و شرکت‌های کوچک و بزرگ برای حل آن‌ها استفاده کنیم.

 

این مقام مسئول افزود: بنابراین، چون طی چند ماه گذشته در کشور با مشکل سیل مواجه بودیم، موقعیت را مناسب دیدیم که از فضای پیش‌آمده و در واقع، شرایط موجود استفاده و این موضوع را در قالب رویدادی به این طریق عنوان کرده و از ایده‌پردازان و شرکت‌های کوچک و بزرگ درخواست کنیم ایده‌های خود را برای رویارویی با چنین مشکلاتی ارایه داده تا  ما آن‌ها را بررسی و به مرحله پیاده‌سازی برسانیم.

 

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که ما باید این توانمندی‌های برون‌سازمانی را به تجربیات درون‌سازمانی پیوند بزنیم تا یک هم‌افزایی ایجاد شود، تصریح کرد: این رویداد یکی از همان مدل رویدادهایی است که سعی می‌کنیم توانمندی‌های برون‌سازمانی را به تجربیات درون‌سازمانی نزدیک کنیم.

 

وی در ادامه توضیح داد: برای این که چنین اتفاقی بیفتد، از واحدهای عملیاتی و آن‌هایی که به واقع، درگیر مسایل و مشکلات سیل بودند، درخواست کردیم که برای طرح مساله و ارایه سایر مشکلاتی که در سیل اخیر با آن مواجه بودند، طرح موضوع کنند و پس از آن، از مجموعه‌هایی که ایده‌پرداز هستند و یا شرکت‌های نوپا خواستیم که ابتدا شنونده این مسایل باشند و بعد به آن‌ها فرصت می‌دهیم برای رفع آن مسایل و مشکلاتی که عملاً وجود داشته، طرح ارایه کنند و آن‌ها را در یک مرحله ارزیابی، داوری می‌کنیم.

 

به گفته پاک‌سرشت، در مرحله بعدی، شرکت ملی گاز ایران به طرح‌هایی که وجهه عملیاتی و امکان پیاده‌سازی دارند و در واقع، امکان حل مساله با آن ایده وجود دارد، موقعیت، امکانات و بودجه داده و آن را به مرحله پیاده‌سازی نزدیک می‌کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این‌جا طرح مساله از سوی متقاضیان واقعی و بهره‌برداران اصلی است که عنوان می‌شود و امیدواریم که این رویداد، راه حل مناسبی باشد برای مسایلی از این دست که در صنعت گاز پیش رو داریم و بتوانیم نقش مهمی در برقراری ارتباط و پیوند بین متقاضیان و عرضه‌کنندگان ایده فراهم کنیم.

 

پاک‌سرشت در ادامه افزود: در واقع، فن‌بازار سعی دارد که از توانمندی‌های موجود در عرصه نوآوری کشور استفاده کند و به این ترتیب، یکی از راه‌های برقراری ارتباط بین نیروهای درون سازمان و بیرون سازمان که در قالب کلی ما به آن فن‌بازار می‌گوییم، برگزاری چنین رویدادهایی است.

 

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: در این نشست ما از همکاران خود می‌خواهیم که مسایل عملیاتی را عنوان کنند؛ چراکه، نخستین اقدام، طرح مساله است و بعد از این زمان، فرصتی حدود یک‌ماه یا بیشتر به ایده‌پردازان برای طرح ایده‌های‌شان داده می‌شود. سپس ایده‌ها مورد ارزیابی و در واقع، مورد پایش قرار می‌گیرند تا بهترین و عملیاتی‌ترین ایده‌ها انتخاب شوند و در نهایت، آن ایده را در قالب یک ایده پژوهشی بپذیریم و با تخصیص بودجه، آن را به مرحله تست میدانی برسانیم.

 

وی با تاکید بر این مساله که خواسته من از شرکت‌های نوآور این است که با درک صحیح از مسایل و مشکلات پیش آمده در صنعت گاز به خصوص مشکلات ناشی از سیل اخیر، با تحلیل صحیح از ریشه‌های حوادث و اتفاقات به وقوع پیوسته، جهت کاهش هزینه‌ها و تبعات ناشی از سیل، راهکارهای عملیاتی و اجرایی مناسب ارایه دهند، گفت: این راهکارها باید قابلیت اجرا داشته ‌باشند و پیشنهاد دهنده آمادگی دفاع از طرح و احتمالاً پیاده‌سازی آن را داشته باشد.

 

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، طبیعتاً انتظار می‌رود راهکارهای پیشنهادی منجر به کاهش تبعات، صدمات و همچنین هزینه‌ای مرتبط با صنعت گاز شود. بدیهی است که هر چقدر راهکارهای پیشنهادی عملیاتی‌تر باشند، امکان همکاری ما با شرکت‌های ارایه‌کننده پیشنهاد افزایش خواهد یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied