شمانیوز
شما نیوز

مدیر بین الملل بانک توسعه صادرات مطرح کرد:

بازار متشکل ارزی دریچه‌ای برای شناخت بازار

مدیر بین الملل بانک توسعه صادرات گفت: بازار متشکل ارزی می‌تواند خصوصیات و نیازهای بازار را شناسایی و تحلیل دقیقی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد.

بازار متشکل ارزی دریچه‌ای برای شناخت بازار

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از پایگاه خبری گسترش نیوز، حمیدرضا معبودی درمورد لزوم وجود بازار متشکل ارزی، اظهار داشت: بازار متشکل ارزی محل مناسبی برای معامله بین خریدار و فروشنده ارز به شمار می‌رود که اطلاعات و دیگر جزییات داد و ستد آنها را ثبت می‌کند. بنابراین اجرایی کردن این طرح فی نفسه، اقدام مثبتی ارزیابی می گردد.

 

معبودی ادامه داد: در واقع بازار متشکل ارزی سبب شفافیت در حجم معاملات، نیاز و بازخوردهای بازار و.. می‌شود. این بستر محل مناسبی برای تشخیص نیاز واقعی بازار ارزی کشور است.

 

مدیر بین‌الملل بانک توسعه صادرات افزود: سیاست‌گذاری این طرح مطلوب بوده و چگونگی عملیاتی‌سازی آن می‌تواند سرنوشت بزرگی را در شفافیت مالی اقتصاد رقم بزند.

 

وی مطرح کرد: نرخ ارز در یک برهه زمانی توانست رشد ۳ برابری داشته باشد که افزایش نرخ چشم گیر آن بر دیگر فاکتورهای اقتصادی کشور تأثیر منفی بگذارد.

 

این مقام آگاه بیان کرد: تغییرات نرخ ارز به خودی خود می‌تواند فعالیت و آینده بازار کالایی و سرمایه گذاری‌ها را تحت شعاع قرار دهد بنابراین با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی قادر به ارزیابی دقیق کمی و کیفی بازار ارزی داشته باشیم.

 

معبودی با اشاره به اهمیت وجود این طرح، اضافه کرد: بخش‌های مختلف اقتصاد به یکدیگر اتصال دارند. از این رو به هر میزان که تحلیل بهتری از بازار ارز داشته باشیم می‌توانیم دید و نگرش بهتری نسبت به سایر بازارها بیابیم.

 

مدیر بین‌الملل بانک توسعه صادرات ابراز کرد: نخستین گام در اجرایی‌سازی بازار متشکل ارزی، بخش اسکناس است که عرضه و تقاضای بازار از طریق این بستر فراهم خواهد شد.

 

وی تشریح کرد: در فاز نخست این طرح، مصارفی چون پرداخت هزینه، تأمین مالی سفرهای خارجی، تحصیل، کارمزد و.. را پوشش می‌دهد. علاوه بر این موضوع افراد می‌توانند برای مبادله و واردات و صادرات با کشورهای همجوار از این بخش از بازار متشکل ارزی بهره‌مند شوند.

 

معبودی افزود: بدیهیست معاملات و تجارت‌های بزرگ را نمی‌توان از فاز نخست بازار متشکل ارزی انتظار داشته باشیم چراکه در این امر عوامل زیادی نظیر مقررات بین‌المللی، شرایط جابه‌جایی وجه و.. دخیل است.

 

مدیر بین‌الملل بانک توسعه صادرات معتقد است: نرم‌افزارها و مقررات مربوط به آن بخش دیگری از بازار متشکل ارزی است که پس از ارزیابی مرحله اسکناسی به آن پرداخته می‌شود. در گام دوم این طرح سایر بخش‌های اقتصادی نیز با این مکانیزم درگیر خواهند شد.

 

وی گفت: البته معاملات بزرگ کشوری به واسطه ایفای نقش بانک مرکزی و دستورالعمل‌های تخصیص ارز در حال اجرا است و مکانیزم هایی همچون حواله کردن وجوه وجود دارد. با گذشت زمان می‌توان بخشی از این سازوکار‌ها را به بازار متشکل ارزی منتقل کرد اما در نخستین گام اجرایی‌سازی آن چنین انتظاری را نمی‌توان داشت.

 

این مقام آگاه بیان کرد: در گذشته معاملات سوداگرایانه و دلالی بازار ارز باعث به وجودآمدن فضای نا مناسب و زایش موج منفی در اقتصاد کلان کشور می‌شود از این رو بررسی عملکرد و هدایت بازار اسکناسی ارزی حائز اهمیت است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied