شمانیوز
شما نیوز

جزئیات برکناری رئیس کل بانک مرکزی ترکیه

دولت ترکیه روز شنبه رئیس بانک مرکزی خود را برکنار کرد. اختلافات سیاستی بین دولت و بانک در بحبوحه رکود اقتصادی، بی ثباتی و تورم بالا افزایش یافته بود .

جزئیات برکناری رئیس کل بانک مرکزی ترکیه

به گزارش خبرنگارشماینوز به نقل از رویترز، دولت ترکیه روز شنبه رئیس بانک مرکزی خود را برکنار کرد. اختلافات سیاستی بین دولت و بانک در بحبوحه رکود اقتصادی، بی ثباتی و تورم بالا افزایش یافته بود .

مورات ستینکایا که از آوریل 2016 رئیس بانک مرکزی ترکیه بود از سمتش کنار گذاشته شد و مورات اویسال، معاون او جایگزینش شد .

هیچ دلیل رسمی برای برکناری وی اعلام نشده ولی حدس می زنند دولت او را به خاطر عدم تمایلش به کاهش نرخ بهره برکنار کرده است .

بانک مرکزی در گذشته تحت فشار رئیس جمهور اردوغان برای پایین آوردن نرخ بهره به منظور احیای اقتصاد ترکیه بود. اقتصاد ترکیه در اوایل سال جاری وارد رکود شد .

یک مقام رسمی ارشد ترکیه گفت:« رئیس جمهور اردوغان از نرخ بهره راضی نبود و نارضایتی خود را در هر زمانی اعلام کرد .تصمیم بانک مرکزی در ژوئن برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره به مشکل دولت باستینکایا اضافه کرد ».

وی گفت اردوغان مصمم است اقتصاد را بهبود بخشد و برای این منظور تصمیم به برکناری ستینکایا گرفته است .

دو مقام دولتی دیگر گفتند اختلاف بین دولت و بانک مرکزی در اجرای سیاست پولی در چند سال اخیر افزایش یافته بود .

ستینکایا شاخص نرخ بهره را 750 واحد در سال گذشته پایین آورد تا از لیر ضعیف شده حمایت کند و تا سپتامبر آن را به 24 درصد رساند. از آن پس بدون تغییر مانده است .

اردوغان که دامادش وزیر دارایی و خزانه داری است ، بارها از بانک مرکزی به خاطر ثابت نگهداشتن نرخ بهره انتقاد کرده بود .

یک مقام دیگر گفت:« رئیس جمهور و وزیر دارایی خواستار برکناری او بودند ولی ستینکایا یادآوری کرد که بانک مرکزی مستقل است و راضی به کناره‌گیری نشد» .

بانک مرکزی طی بیانیه ای اعلام کرد که همچنان به طور مستقل فعالیت می کند و تمرکز رئیس جدید بر حفظ ثبات قیمت‌ها به عنوان هدف اصلی است .

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied