شمانیوز
شما نیوز

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی:

نقش سرمایه گذاری در زیر ساخت های لجستیک و تاثیر آن در تولید ناخالص داخلی

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری 1 تا 2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سازمان OECD در زیرساخت‌های لجستیک گفت: آنچه امروزه امنیت اقتصادی و اجتماعی کشورها را بیش از هر عامل دیگر تضمین می کند داشتن نقش و سهم در تجارت بین الملل و زنجیره های تامین جهانی است.

نقش سرمایه گذاری در زیر ساخت های لجستیک و تاثیر آن در تولید ناخالص داخلی

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد ماکو: وی افزود: لجستیک مهمترین مرکب این استراتژی است و کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی با شناخت اهمیت لجستیک در توسعه اقتصادی تلاش و رقابت خود را در این زمینه افزایش دادند.

آدم نژاد با اشاره به بازگشت 3 تا 8 برابری سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لجستیک در تولید ناخالص داخلی کشورها اظهار داشت: این حجم سرمایه گذاری و این تاثیر فوق العاده خود حاکی از اهمیت لجستیک برای کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای نوظهور است. 

وی ادامه داد: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت لجستیک کشور، لازم است تعیین استراتژی‌های تجاری، صنعتی،‌ اقتصادی و البته حمل‌ونقلی کشور به صورت همگرا و هم افزا بین وزارت راه، مناطق آزاد، متولیان صنعت و اقتصاد تعیین گردد و نقش هر کریدور، هر منطقه آزاد، هر منطقه صنعتی و هر بازیگر اقتصادی در پیشبرد استراتژی‌های کشور مشخص شود.

آدم نژاد با اشاره به نقش مناطق آزاد در لجستیک و زنجیره تامین گفت:‌از جمله نقش‌هایی که مناطق آزاد به صورت ذاتی می‌توانند در راستای بهبود لجستیک کشور ایفا کنند، ایجاد شتاب حرکت در کریدورهای ترانزیتی از طریق هماهنگی با یکدیگر و تسریع ورود و خروج کالا با استفاده از تقسیم تشریفات موجود بین مبدأ و مقصد است. 

این مقام مسئول ادامه داد:‌همچنین از طریق این هماهنگی و برقراری ارتباط لحظه‌ای و برخط بین مناطق آزاد می‌توان جریان‌های باری پرحجمی را بین مناطق آزاد برنامه‌ریزی نمود و از این طریق، با کاهش هزینه و زمان عبور کالای ترانزیتی بین مناطق آزاد، به دنبال افزایش مقیاس عملکرد این مناطق بود که خود عاملی مضاعف در کاهش هزینه‌ها و افزایش توان رقابتی کشور خواهد بود.

 معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه براساس گزارش موسسه مطرح PWC،‌ یکی از مهم‌ترین عوامل رشد لجستیکی کشورهای درحال توسعه،‌ حضور شرکت‌های لجستیکی پرقدرت جهانی در این کشورها و ورود دانش،‌ سرمایه و کالای آن‌ها به کشورهاست افزود: مناطق آزاد به دلیل وجود بار و همچنین مقررات تسهیل‌کننده ورود شرکت‌های بین‌المللی، محل ورود مطلوبی برای شرکت‌های لجستیک هستند. 

وی تصریح کرد: تجربه کشورهای آسیایی براساس گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد بیش از 50 درصد شرکت‌های لجستیک بین‌المللی که وارد مجموعه‌های لجستیکی کشورها می‌شوند در طول زمان بسیاری از خدمات ارزش افزوده مربوط به تولید را نیز به آن کشورها انتقال می‌دهند و موجب رشد اشتغال و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید در کشورهای مقصد می‌شوند. 

وی در پایان گفت: نقش دیگر مناطق آزاد در صنعت لجستیک کشور، در صورت ایجاد مراکز لجستیک پرظرفیت، امکان ترنشیپ بارهای بین‌المللی و انتقال بخشی از زنجیره‌های تولید،‌ تامین، توزیع و فروش صنایع بزرگ بین‌المللی به داخل کشور است. این موضوع علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در کشور، باعث همگرایی و هم‌افزایی اقتصاد کشور با کشورهای همسایه شده و از این طریق،‌ می‌تواند امنیت را بیش از پیش برای کشور به ارمغان آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied