شمانیوز
شما نیوز

استفاده از تجربه بورس انرژی در توسعه بورس عراق

امروز چهارشنبه علاء عبدالحسین الساعدی رئیس کمیسیون اوراق بهادارعراق در راس هیاتی ۱۰ نفره با حضور در شرکت بورس انرژی ایران با مدیران این شرکت رایزنی کرد.

استفاده از تجربه بورس انرژی در توسعه بورس عراق

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در این نشست  سیدعلی حسینی،مدیرعامل بورس انرژی ایران با معرفی ساختار کلی شرکت بورس انرژی ایران و نقش آن در بازار سرمایه کشور و منطقه خاورمیانه گفت: حدود ۱۰ سال قبل طی سفری به نمایندگی از بازار سرمایه ایران به کشور عراق، بسترهای مختلف برای ایجاد همکاری‌های مشترک ارائه شد اما در آن زمان به دلایل مختلفی از جمله محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین مشکلات داخلی در این کشور زمینه همکاری فراهم نشد.

 

وی با ابراز امیدواری نسبت به آغاز همکاری‌های مشترک با توجه به حضور رئیس کمیسیون اوراق بهادار کشور عراق در ایران یادآور شد: بازار معاملات بورس انرژی ایران از ویژگی‌ها و ابزارهای منحصر به فردی برخوردار است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی قابل توجه باشد.

 

وی افزود: نقطه عطف بازار سرمایه ایران پس از تصویب قانون اوراق بهادار کشور در اول آذر ۱۳۸۴  رقم خورد که براساس آن نظارت و اجرا در بازار سرمایه به طور کلی تفکیک شد. از سویی دیگر ایجاد نهادها و ابزارهای مالی جدید نیز از دیگر رخدادهایی بود که پس از تصویب این قانون در بازار سرمایه پدید آمد.

 

حسینی افزود: تجربه بازدید از بازارهای سرمایه ۳۰ کشور مختلف نشان داده که اتکا به نرم‌افزارهای بومی می‌تواند کمک شایانی در توسعه بازار سرمایه کشور داشته باشد. در عین حال اعتماد و تکیه بر نیروهای جوان و تحصیلکرده می‌تواند ضامن موفقیت در بازار سرمایه ایران باشد.

 

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه ابعاد بازار سرمایه کشور هیچگاه به واسطه مشکلات داخلی و خارجی خود را متوقف نکرده است، افزود: بازار سرمایه ایران پس از  انقلاب اسلامی چندین هزار برابر توسعه یافته و شرکت‌های حاضر در این بازار از برندهای معروف و خوش‌نام شناخته شده در صنایع متنوعی از جمله فلزات اساسی، مخابرات، پالایشگاه  هستند.

 

وی با اشاره به بازدید روز گذشته خود از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این شرکت به عنوان یک مگاکمپانی هم اکنون محصولات خود را در بورس انرژی ایران عرضه می‌کند و این در حالی است که این شرکت تصمیم به عرضه اولیه سهام خود پس از پذیرش در بورس تهران را نیز دارد.

 

سخنگوی بورس انرژی ایران در ادامه با بیان اینکه این شرکت در سه حوزه بازار فیزیکی شامل عرضه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفی، بازار مشتقه و بازار اوراق بهادار قابل معامله فعالیت می‌کند، عنوان کرد: ۱۰ پالایشگاه بزرگ ایران هم اکنون فراورده‌های خود را از طریق بورس انرژی عرضه می‌کنند و این در حالی است که بازار برق در بورس انرژی برای منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است.

 

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ شرکت خارجی از جمله اروپای غربی‌،‌آمریکای جنوبی و خاورمیانه در بورس انرژی دارای کد معاملاتی هستند و از بدو شروع فعالیت این بازار نیز عرضه فراورده‌های نفی به مقصد کشور عراق در رینگ بین‌الملل بورس انرژی وجود داشته است.

 

حسینی افزود: بورس انرژی ایران فرصتی برای دولت و بخش خصوصی است که برای فروش فراورده‌های ویژه از جمله حلال‌ها در پالایشگاه‌ها و همچنین قیمت‌گذاری منصفانه برق در بورس انرژی اقدام کنند.

 

وی از ‌آمادگی کامل بورس انرژی ایران برای آموزش و توسعه بازار سرمایه عراق سخن گفت و افزود: همکاری با انجمن مالی اسلامی برای آموزش و توسعه ابزارهای مالی اسلامی و همینطور دپارتمان حسابداری دانشگاه الزهرا به منظور ارائه دوره‌های حرفه‌ای به مدیران بورس عراق می‌تواند در قالب تفاهم‌نامه‌ای می تواند منعقد و اجرا شود.

 

در این نشست همچنین علاء عبدالحسین الساعدی رئیس کمیسیون اوراق بهادار کشور عراق گفت: ایران نخستین بازار مالی منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد و این در حالی است که پس از فعال شدن بازار سرمایه کشور عراق، تلاش شده تا همکاری‌های مشترک با این بازار متنوع‌تر شود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه از سال ۲۰۰۳ میلادی استراتژی جدید کشور عراق برای توسعه بازار سرمایه ایران آغاز شده است گفت: وجود مشکلاتی از جمله ابزارهای مالی مناسب در عراق و همچین بسترهای معاملاتی و نرم‌افزاری باعث شده تا بازار سرمایه این کشرو با توسعه چندانی روبرو نباشد.

 

به گفته وی سال قبل دولت عراق توانست تروریست‌ها را از کشور بیرون بیندازد و بازسازی مجدد عراق و ارتباط با سایر نهادهای بازارهای مالی از سال قبل آغاز شده است.

 

الساعدی افزود: برای رسیدن به اهداف خود از تجربه بازارهای سرمایه ایران و همینطور کشور اردن می‌خواهیم استفاده کنیم و در همین راستا تمام تلاش خود را با توجه به اشتراکات سیاسی و فرهنگی و همینطور انسانی خواهیم کرد تا از تجربه ایران در توسعه بازار سرمایه استفاده کنیم.

 

همچنین بهادر بیژنی مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل با بیان اینکه رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق از سال ۲۰۰۸ تاکنون همواره به دنبال عملگرایی و توسعه بازار سرمایه عراق بوده است افزود: الصائبی ظرف چند ماه بازار سرمایه عراق را عضو سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های ا وراق بهادار کرد و امروز حضور وی به اتفاق هیات ۱۰ نفره حاکی از علاقمندی به توسعه همکاری‌ها با بازار سرمایه ایران دارد و انتظار می‌رود پس از ایام اربعین امسال، هیات ایرانی به نمایندگی از بازار سرمایه کشور به منظور بسط و توسعه همکاری‌ها به کشور عراق سفر کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied