شمانیوز
شما نیوز

وزیر اقتصاد: شرایط بازار سرمایه مطلوب است

وزیر اقتصاد از ظرفیت بازار سرمایه به منظور کمک به حذف بنگاه‌داری بانک‌ها خبر داد.

وزیر اقتصاد: شرایط بازار سرمایه مطلوب است

به گزارش شمانیوز به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)،فرهاد دژپسند در همایش بانکداری اسلامی گفت: بانکداری اسلامی در ایران می توانست الگویی برای سایر کشورها باشد، اما امروز  دچار مشکلاتی هستیم. البته باید از اقدامات و زحماتی که تمام فعالان نظام بانکی عهده دار آن هستند قدردانی کنیم، زیرا در شرایط فعلی سعی می کنند تا تمام موارد  را به بهترین شکل مدیریت کنند.

 

دژپسند افزود: با بررسی برخی یادداشت ها و نظرات کارشناسان احساس می شود که شاید برخی اظهارنظرکنندگان از موانع و مشکلات خبر ندارند، اما باید توجه داشته باشیم که فارغ از انتقادها و ضعف ها، در شرایط سخت فعلی عملکرد  نظام بانکی در مقام حل و رفع مشکلات اقتصادی کشور قابل توجه است.

 

وی با اشاره به اینکه امروزه بانکداری در حال تحول قابل توجهی است، گفت: در حال حاضر بانکداری اسلامی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد. منهای کشورهایی که خود را ملزم به اجرای بانکداری اسلامی می دانند، بانکداری اسلامی مورد توجه سایر کشورهای نیز قرار دارد. در شرایطی که بانکداری اسلامی مورد اقبال دنیا قرار دارد ما باید قدرت رقابت پذیری بانک هایمان را موقعیت مناسبی ایجاد کنیم، البته کاری سخت اما شدنی است.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بانکداری امری نیست که با روش های سنتی و ساز و کارهای قدیمی در داخل و عرصه رقابت، کارایی داشته باشد. نظام بانکی در رشد و توسعه کشور نقش محوری دارد و از منظر تامین مالی، اقتصادی ایران بانک پایه است. فارغ از رقابت هایی که وجود دارد، اما واقعیت امروز نشان می دهد اقتصاد ما بانک پایه است.

 

وی ادامه داد: نقش نظام بانکی در تامین مالی اقتصاد کشور همچنان نقشی برجسته است و باید متناسب با این نقش نظام بانکی خود را برای فرآیند رشد و توسعه آماده کند که اگر این اتفاق نیفتد از قافله عقب خواهد ماند. اگر نظام بانکی ما بخواهد در اقتصاد ایران و در عرصه رقابت با دنیا به کرسی و موقعیتی دست پیدا کند باید به این امر توجه و اقدام کند که از بهترین فناوری های دنیا بهره مند شود.

 

به گفته دژپسند، دستیابی به فناوری های نو در کاهش هزینه ها و بهبود ارایه خدمات نقش موثری دارد و اگر بانک های ما در این زمینه اقدامی نداشته باشند، با هزینه تمام شده بسیار بالا و عدم رقابتی بودن خدمات مواجه خواهند شد. اگر ما امروز به بانکداری اسلامی مطلوبمان نرسیده ایم باید به صورت تفصیلی از فناوری های نو استفاده کنیم.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رمز موفقیت سیستم بانکی به حداقل رساندن مقاومت در مقابل فناوری است و در اینصورت می توان گفت بانکداری اسلامی در مسیر تحقق و دستیابی هم وظیفه اصلی خود را انجام خواهد داد و هم نظام بانکی را در یک اتاق شیشه ای قرار داده و از هر گونه مفسده جلوگیری کند.

 

وزیر دولت دوازدهم  درباره لزوم تعیین نرخ سود و بهره در حدود شرعی، گفت: در اقتصاد کلان براساس قوانین و مقررات سود و بهره تعریف مشخصی دارد و کسی که به سیستم بانکی مراجعه می کند فرد ریسک پذیری نیست و آنچه در بانکداری اسلامی وجود دارد تعیین سود در حدود اسلامی است. اما در این عرصه باید تلاش های تئوریکی صورت گیرد و به طور مستمر در صدد فرمولی برای کشف نرخ سود با توجه به آموزه های اسلامی باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه در وزارت اقتصادی اقداماتی در این زمینه آغاز شده است، گفت: اجرای حاکمیت شرکتی در بانک ها نیز یکی دیگر از موارد مهم است که کمک می کند تا تمام امور بانک ها بر مبنای اصول باشد. ا

 

دژپسند در ادامه یکی دیگر از ملزومات اصلاح ساختار مالی بانک ها را رهاسازی نظام بانکی از گوشواره هایی مثل دارایی های منجمد و مازاد و فاصله گیری بانک ها از بنگاه داری عنوان کرد و افزود: فاصله دادن بانک ها از بنگاه داری باید تابع اصول باشد و در این امر دچار افراط نشود، زیرا بانک وکیل موکل خود برای بالا بردن بازدهی سپرده ها است.

 

وی افزود: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در حالی که بازار سرمایه شرایط خوبی دارد، بانک ها را از بنگاه داری مزاحم برای ایفای نقش در عرصه اعطای تسهیلات خارج کنیم. بانکداری ما زمانی در این مسیر می تواند گام های اساسی بردارد که بانکداری اسلامی در نظام تامین مالی همیشه مدنظر داشته باشیم، در غیر اینصورت به هدف نخواهیم رسید.

 

وی در پایان تاکید کرد: بانکداری ما قابلیت الگو شدن را دارد و باید از نظام بانکی به طور معقول حمایت کنیم و بانک های ما از درون خودارزیابی را مدنظر قرار دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied