شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز در گفتگو با میرزایی بررسی کرد؛

طرحی برای کاهش سود بانکی/ پول طلا می‌تواند جایگزین پول اعتباری باشد؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس طرحی را برای کاهش سود بانکی و ساماندهی به نظام بانکداری کشور ارائه داد.

طرحی برای کاهش سود بانکی/ پول طلا می‌تواند جایگزین پول اعتباری باشد؟

حجت‌الاسلام حسین میرزایی در گفتگو با خبرنگار شمانیوز، اظهار داشت: ستون اصلی کاهش سود بانکی یا مقابله با سودهای بانکی، تغییر پول ملی از پول اعتباری به پول طلا است و این مهم بدون اذن و رضایت رهبر انقلاب و همکاری رئیس جمهور به اجرا در نخواهد آمد، اما اگر رهبر انقلاب و رئیس جمهور اجازه دهند، قطعاً پول ملی از پول اعتباری به پول طلا تغییر خواهد کرد. همچنین علاوه بر رهبر انقلاب و رئیس جمهور باید هم مجلس و هم قوه قضائیه به میدان بیایند.

پول طلا در مقابل بانکداری ربوی

وی گفت: درصورتی‌به سمت پول طلا نرویم، شعارهایی مانند بانکداری بدون ربا در حد یک شعار باقی می‌ماند. مقدمات این کار هم فراهم است و حدود 20 سال است که من برروی آن بررسی می‌کنم  و از زمانی هم که نماینده مجلس شده‌ام این طرح را پیگری کرده‌ام. اجرای چنین ایده‌ای صددرصد شدنی است و افرادی که می‌گویند، امکان ندارد، اطلاعاتشان اندک است.

اصلاحی کوتا بر یک بند قانونی

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: یک پیشنهاد یک بندی را به عنوان مقدمه مطرح کرده بودم. این کوتاه‌ترین قانونی است که می‌خواهد به تصویب برسد و حتی در سایر پارلمان‌های جهان هم چنین قانون کوتاهی نداریم؛ زیرا فقط قرار است بند (د) ماده 2 قانون پولی و بانکی کشور یک تغییر کوچک داشته باشد؛ یعنی حرف (ن) از این قانون می‌خواهد برداشته شود و به‌جای مسکوکات طلا رواج قانونی ندارد بنویسیم مسکوکات طلا رواج قانونی دارد.

میرزایی افزود: اما متأسفانه یک سری اتفاقات و ضرورت‌های دیگری در مجلس به وجود آمد که نشد آن را به تصویب برسانیم، اما به محض اینکه مطرح کردم مرد توجه بسیاری از نمایندگان واقع شد و دوفوریت آن به تصویب رسید، ولی فعلاً به قانون تبدیل نشده است و زمانی به قانون تبدیل خواهد شد که رهبر انقلاب و همه قوا از آن حمایت کنند.

او تصریح کرد: این طرح، یک فی‌البداهه نیست، بلکه 20 سال برروی آن کار تحقیقاتی انجام شده و اصل ایده برای حضرت آیت‌الله حائری شیرازی(ره) است که ما از ایشان این ایده را دریافت کردیم و سایر عالمان اقتصادی هم برروی آن کار کرده‌اند و راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و خلاصی از سودهای بانکی را در گروی اجرای این طرح می‌دانند.

گزارش: فاطمه نجفی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied