شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ/آگهی

بیمه خودروی بین الملل را برای سفرهای خارجی بهتر بشناسیم

سفر رفتن یکی از واجبات زندگی همه‌ی ماست.در واقع سفر می‌کنیم تا از دست روزمرگی‌های زندگی فرار کنیم. حالا به کجا مهم نیست! می‌خواهد ناکجا آباد باشد؛ می‌خواهد یک کشور خارجی! حال اگر بخواهید با خودروی خود سفر کنید، قطعا می‌دانید که داشتن بیمه شخص ثالث، از ضرورت‌ها به حساب می‌آید.

بیمه خودروی بین الملل را برای سفرهای خارجی بهتر بشناسیم

سفر رفتن یکی از واجبات زندگی همه‌ی ماست.در واقع سفر می‌کنیم تا از دست روزمرگی‌های زندگی فرار کنیم. حالا به کجا مهم نیست! می‌خواهد ناکجا آباد باشد؛ می‌خواهد یک کشور خارجی! حال اگر بخواهید با خودروی خود سفر کنید، قطعا می‌دانید که داشتن بیمه شخص ثالث، از ضرورت‌ها به حساب می‌آید. اگر مقصد سفر خارج از ایران باشد، باید از یک بیمه خودروی بین الملل استفاده کنیم. بیمه خودروی بین الملل یا همان کارت سبز خودرو، یک بیمه شخص ثالث خودرو معتبر است. اگر قصد سفر به کشورهای اروپایی را با خودروی شخصی خود دارید، باید آن را به همراه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه ایران

بیمه خودروی بین الملل چیست؟

بیمه خودرو بین‌المللی در اصطلاحات عموم افراد با نام کارت سبز خودرو مطرح می‌شود. بیمه خودروی بین المللی، نوعی بیمه شخص ثالث در سطح بین المللی است. رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای مشخص در منطقه جغرافیایی خاص دارند، این بیمه را تهیه می‌کنند. کارت سبز خودرو در صورت بروز تصادف یا در صورت نیاز در مرزها و سرحد‌ها یا داخل کشورهای عضو به جبران خسارت‌ها می‌پردازد.

سیستم بین المللی کارت سبز بیمه خودروی بین الملل چیست؟

سیستم بین المملی کارت سبز با هدف حمایت و پشتیبانی از زیان‌دیدگان و همچنین رانندگان در تصادفات رانندگی بر اساس توصیه‌نامه شماره پنج کمیته فرعی حمل و نقل جاده‌ای طرح ریزی شد. این کمیته، کمیسیون اقتصادی برای اروپا وابسته به سازمان ملل است که در سال ۱۹۴۹ ایجاده شده است.

این سیستم در سال ۱۹۵۳ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. کمیته شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز را این گذاشت که قانون اجباری بیمه شخص ثالث در آن کشور به تصویب رسیده باشد.

هم‌اکنون چهل و هشت کشور عضو سیستم کارت سبز بوده و اکثر آنها کشورهای اروپایی هستند.در بین آنها کشورهای آذربایجان و ترکیه دارای مرز مشترک با ایران هستند. کشور ایران در سال ۱۳۵۶ به این سیستم پیوست.

راننده‌هایی که قصد دارند با خودرو در کشورهای عضو سیستم کارت سبز تردد کنند، وظیفه دارند بیمه خودروی بین الملل را تهیه کنند. در غیر این صورت اجاره ورود به خودروهای آن‌ها داده نخواهد شد.

بیمه ایران

نمونه‌های مشابه با بیمه کارت سبز در سایر نقاط جهان

بیمه‌هایی مشابه بیمه خودروی بین الملل در سراسر جهان وجود دارند:

  • بیمه کارت زرد و کارت قهوه ای در آفریقا
  • کارت نارنجی در کشور های عربی
  • کارت آبی در منطقه آسه آن (ASEAN)
  • طرح کارت سفید اکو در منطقه اکو که در حال اجرایی شدن است .

پوشش‌های بیمه کارت سبز چیست

در توضیح این عنوان می‌توان گفت که دفتر مرکزی کارت سبز، تمامی خسارت‌های جانی و مالی اشخاص ثالث را بر اساس قوانین و مقررات کشورِ محل حادثه تعیین می‌کند. این سازمان تعهدات قانونی کشورهای عضو را هر ساله اعلام خواد کرد.

حق بیمه خودروی بین الملل چقدر است؟

حق بیمه کارت سبز با توجه به مولفه‌های زیر تعیین می‌گردد:

  • نوع خودرو
  • مدت سفر
  • میزان تعهدات کشور یا کشورهای مقصد متغیر است.

نحوه عضویت در سیستم کارت سبز

یکی از شروط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز این است که در کشور متقاضی عضویت، باید قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوریT.P.L وجود داشته باشد.

دفاتر کارت سبز چه دفاتری هستند؟

عهده دار مدیریت، رسیدگی و پاسخگویی در زمینه خسارات ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری کشورهای عضو در هر کشوری که عضو سیستم کارت سبز است،بر دوش دفتر ملی کارت سبز است که این دفتر بر اساس قوانین و مقررات ملی هر کشور، اقدامات مربوطه را انجام می‌دهد.

چه نهادی بیمه خودرو بین الملل را صادر می‌کند.

در واقع این کارت به وسیله‌ی شرکت‌های بیمه‌ای صادر می‌شود که :

  • در هر کشور معمولا بیمه‌نامه شخص ثالث را صدور می‌کنند.
  • عضو دفتر کارت سبز کشور پذیرفته شده باشند

چه شرکت بیمه‌هایی، بیمه شخص ثالث بین الملل را ارائه می‌کنند؟

جالب است بدانید این است که شرکت بیمه ایران، تنها شرکت بیمه‌ای در کشورمان است که به عضویت دفتر بیمه کارت سبز درآمده است. به بیان دیگر، فقط شرکت سهامی بیمه ایران یا (IRAN INSURANCE COMPANY) اجازه صدور کارت سبز دارد.

اگر در حادثه‌ای مقصر، راننده خارجی بوده و کارت سبز داشته باشد، زیان‌دیدگان می‌توانند به دفتر کارت سبز آن کشور مربوطه مراجعه کرده و با استفاده از راهنمایی‌های دفتر کارت سبز، زیان‌های وارده را جبران کند.

مراکز فروش بیمه کارت سبز

مدیریت فعالیت‌های کارت سبز به وسیله‌ی دفاتری انجام می‌شود که به عنوان دفاتر ملی کارت سبز در هر کشوری قرار دارند.دفتر مرکزی شرکت‌های صادرکننده بیمه خودروی بین‌الممل در لندن واقع است.

این دفاتر مسئولیت نظارت بر حسن انجام صدور و خسارت بیمه کارت سبز بر اساس موافقت‌نامه بین دفاتر را بر دوش می‌گیرند.

بیمه ایران

شرکت بیمه ایران: صادر کننده بیمه خودروی  بین الملل

چگونه کارت بیمه خودروی بین الملل بگیریم؟

همانطورکه گفته شد، فقط شرکت سهامی بیمه ایران عضو دفتر کارت سبز ایران است. این شرکت بیمه، عملیات صدور و خسارت کارت سبز را در ایران انجام می‌دهد . باید بدانیم که داشتن گواهینامه بین المللی برای استفاده از خدمات بیمه کارت سبز الزامی بوده است. با در دست داشتن مدارک زیر می‌توانید به شرکت بیمه ایران مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر صدور کارت بیمه شخص ثالث خودروی بین الملل ارائه نمایید:

اصل گذرنامه

اصل گواهینامه بین الملل

یک قطعه عکس

پرداخت مبلغ حدود  150000تومان پول می‌توانید به مراکز صدور گواهینامه بین المللی مراجعه کنید.

همانطور که گفته شد، بیمه خودروی بین الملل برای افرادی استفاده میشود که قصد دارند با خودروی شخصی خود در کشورهای خارجی تردد کند. در این صورت، می‌بایست این نوع بیمه را خریداری کرده و از خدمات آن بهره ببرند. برای این‌که مطمئن شوید از کجا می‌توانید این نوع بیمه را خریداری کنید، می‌توانید با کارشناسان بیمه دات کام در ارتباط بوده و تمامی سوالات خود را با آنها در میان بگذارید. همچنین می‌توانید با کمک راهنمایی‌های آنها بهترین شرکتی که این بیمه را ارائه می‌دهد انتخاب کنید.

برگرفته از مجله بیمه دات کام https://bimeh.com/mag

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied