شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

لامپ رشد گیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

لامپ رشد گیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

 

لامپ رشد گیاه را اینطور به شما معرفی می کنیم:

شاید تعداد افرادی که علاقه ی زیادی به کاشت و پرورش گل های زینتی و یا سبزیجات و گیاهان مصرفی دارند ولی تا به حال نتوانسته اند این کار را به درستی انجام دهند، زیاد باشد.

گاهی اوقات ما نمی توانیم محیط مناسبی را برای گیاهان خود فراهم کنیم تا بتوانند از نور آفتاب به اندازه ی کافی بهره بگیرند و گاهی هم شرایط جوی نور کافی در اختیار گیاهان ما قرار نمی دهد.

اگر با مشکلات این چنینی رو به رو هستید و گیاهان و سبزیجات شما گاهی سرسبز و شاداب و گاهی زرد و پژمرده هستند، با ادامه ی این مقاله همراه شوید تا به شما بگوییم لامپ رشد گیاه چیست و در چه مدلهایی تولید می شود و کدام مدل مناسب فضای شماست .

لامپ رشد گیاه  از چه چیزی ساخته می شود؟

لامپ رشد گیاه برای اینکه دارای تاثیر مفیدی باشد، از طیف های فول اسپکتروم استفاده می کند که به همین دلیل به آنها ال ای دی فول اسپکتروم نیز گفته می شود.

همه نوری برای گیاهان مناسب نیست، یعنی گیاهان آن طیفی از نور را که به آن نیاز دارند و باید جذب کنند، می گیرند. چهار رنگ از نور ها که برای گیاهان عموما مهمتر است، نور سبز، قرمز، آبی و زرد می باشد.

نور زرد و سبز کمتر برای گیاهان اهمیت دارند و جذب نمی شوند بلکه از سطح گیاهان بازتاب می شوند. برای همین است که اکثر قسمت ها گیاهان به رنگ سبز در می آیند چرا که گیاهان رنگ سبز را از خود بازتاب می دهند.

مهمترین طیف رنگی برای گیاهان قرمز و آبی است که شاید نمی دانستید. برای همین علت است که در ال ای دی های لامپ رشد گیاه از نسبت متعادلی از نور قرمز و آبی استفاده می گردد. نور آبی بیشتر برای تحریک رشد شاخه و برگ گیاهان جذب گیاه می شود و نور قرمز نیز بیشتر برای تحریک گلدهی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده انواع مدلها و قیمت های لامپ رشد گیاه به سایت ایران سان لایت مراجعه کنید .

امروزه با استفاده از نور مصنوعی می توان گیاهان مختلف را بدون نور طبیعی و در محیط های سرپوشیده پرورش داد . در ادامه به معرفی کشت هیدروپونیک با استفاده از نور مصنوعی میپردازیم :

منظور از کشت هیدروپونیک چیست؟ چگونه بدون خاک گیاه بکاریم؟

کشت هیدروپونیک (Hydroponics) به شیوه کاشت گیاهان در بستر بدون خاک گفته می شود که در آن گیاهان به جای اینکه مواد مغذی را از طریق کود داخل خاک و املاح آن جذب کنند، به شکل مستقیم از آب حاوی مواد مغذی مختلف جذب خواهند کرد. در واقع بستر کشت هیدروپونیک به جای اینکه خاک باشد که در کشاورزی و رشد و پرورش گیاهان به شیوه سنتی دیده می شود، یک محیط رشد استریل است که آب حاوی مواد غذایی، دقیقا به همان مقداری که گیاه نیاز دارد، در آب وجود دارد.

براساس موارد گفته شده متوجه شدید که طریقه کشت هیدروپونیک و پایه و اساس آن مبتنی بر سیستم کاشت و رشد گیاهان بدون نیاز به خاک است. لذا در این سیستم یک گیاه نیازی ندارد که انرژی خود را صرف تولید ریشه های گسترده و تشکیل یک سیستم قدرتمند برای جذب مواد غذایی درون خاک کند، چون به طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباط است.

به همین دلیل چندین ریشه فیبری (Fibrous Root) ایجاد می کنند تا آب و مواد غذایی را جذب نمایند. لذا در سیستم هیدروپونیک گیاه به راحتی می تواند انرژی خود را صرف رشد رویشی یعنی برگ ها، گلدهی و میوه کند. اکنون متوجه شدید که چرا محصولات گیاهانی که با روش هیدروپونیک کشت داده شده اند و رشد کرده اند تا 75% بزرگتر از گیاهانی است که در خاک رشد کرده بودند.

در مقالات دیگر بیشتر در مورد مزایا و معایب کشت هیدروپونیک صحبت کرده ایم ولی بد نیست بدانید که مصرف آب در این شیوه تا 90% کمتر است چون بجز تبخیر آب توسط نور خورشید که مقدار آن بسیار اندک است، هیچ گونه هدر رفت آب وجود ندارد برخلاف سیستم کشت گیاهان در خاک که بخشی از آب هدر می رود، توسط خورشید تبخیر می شود و اینکه آب وارد نواحی خارج از دسترسی ریشه های گیاه می گردد.

حتی کشاورزان موقع دفع آب مورد استفاده در کشت هیدروپونیک نیز دغدغه آسیب به محیط زیست را ندارند چرا که برای رشد علف ها و چمن ها و سایر گیاهان مفید است.

کشت هیدروپونیک هم همچون کشت خاکی کود های مخصوصی دارد که بهترین و محبوبترین انها

 کود فلورافلکس (floraflex) می باشد که جزو به صرفه ترین و موثر ترین کود های هیدرپونیک و ایروپونیک می باشد .

طی

 

انواع کشت هیدروپونیک

در این قسمت به معرفی چندین نوع رایج سیستم کشت گیاهان به روش هیدروپونیک اشاره می کنیم و هر کدام را توضیح خواهیم داد تا با نحوه کار و عملکرد آشنا شوید:

  • سیستم ویک (Wicking System): کشت هیدروپونیک ساده ای است که از هزاران سال پیش تاکنون استفاده می شده است. به سیستم هیدروپونیک غیر فعال یا منفعل هم معروف است چون در آن از پمپ هوا یا پمپ آب استفاده نمی شود. مواد غذایی و آب در این سیستم به کمک ویک (Wick) که یک طناب یا یک تکه نمد ساده است به ناحیه ریشه گیاه منتقل می شود.

برای اینکه از این سیستم نتیجه خوبی بگیرید باید از یک محیط کشت رشد مخصوصی استفاده کنید که آب و مواد غذایی را خیلی خوب منتقل کند به همین دلیل بهترین نوع تغذیه یا محیط کشت رشد، الیاف نارگیل، پرلیت یا ورمیکولیت هستند.

معمولا گیاهانی که سایز کوچکتری دارند و نیاز به آب و مواد مغذی زیاد ندارند برای این نوع سیستم کشت مناسب هستند.

  • سیستم کشت آب عمیق (DWC) یا Deep Water Culture: سیستم کشت DWC که به کشت هیدروپونیک شناور هم معروف است، راحتترین سیستم کشت هیدروپونیک می باشد. در این روش، مخزنی از مواد مغذی محلول تهیه می کنید و ریشه های گیاه را در این محلول در حالت معلق نگه می دارید تا همیشه آب، اکسیژن و مواد مغذی در دسترس باشند.

در این سیستم برای اکسیژن دار کردن آب از یک پمپ هوا و یک سنگ هوا استفاده می شود تا به ترتیب هوا را وارد آب کرده و سپس حباب های هوا به داخل محلول حاوی مواد مغذی فرستاده شوند. گیاهان در این روش داخل گلدان های مخصوص قرار می گیرند و آنها را داخل تخته های فومی قرار می دهند.

اغ

 

سیستم DWC از انواع کشت هیدروپونیک

 

  • سیستم های مبتنی بر تکنیک NFT یا یا فیلم تغذیه ای (Nutrient Film Technique): سیستم محبوب و رایج کشت هیدروپونیک، سیستم NFT است. در این سیستم گیاهان داخل کانال هایی که حاوی مواد محلول مغذی است کاشته می شوند که دائما در این کانال جریان دارند. این ماده محلول وقتی وارد کانال می شود، دوباره به ابتدای سیستم برمی گردند و این چرخه ادامه دارد.

برخلاف محیط کشت DWC، ریشه های گیاه کاملا داخل محلول غرق نمی شوند بلکه در سیستم NFT مواد غذایی دائما جریان دارند و با ریشه ها به طور نسبی تماس پیدا می کنند و اکثریت بخش ریشه از محلول خارج است. به دلیل اکسیژن رسانی بهتر و بیشتر، کیفیت محصولات بالاتر هستند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied