شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ/

ساندویچ پانل ماموت در صنعت ساخت و ساز

در سال‌‌های اخیر و به دنبال پیشرفت تکنولوژی و نیاز به ساخت و ساز، شرکت ماموت به منظور پاسخگویی به نیازهای صنعت ساختمان، نسل جدیدی از مصالح ساختمانی را تولید و روانه بازار نموده است.

ساندویچ پانل ماموت در صنعت ساخت و ساز

به گزارش شمانیوز، در سال‌‌های اخیر و به دنبال پیشرفت تکنولوژی و نیاز به ساخت و ساز، شرکت ماموت به منظور پاسخگویی به نیازهای صنعت ساختمان، نسل جدیدی از مصالح ساختمانی را تولید و روانه بازار نموده است.

منظور از مصالح ساختمانی پیش ساخته ماموت، ساندویچ پانل هایی هستند که در پوشش سقف و دیوار ساختمان‌های پیش ساخته بکار می‌روند و جایگزین مصالح سنتی شده‌اند.

ساندویچ پانل چیست؟

"ساندویچ پانل" نوعی مصالح ساختمانی بوده که به تازگی وارد عرصه ساختمان شده است. اولین نکته‌ای که در رابطه با این مصالح نوین باید گفت این است که به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید و آماده نصب و اجرا می‌شود. ساندویچ پنل ساختاری سه لایه دارد و متشکل از یک هسته مرکزی از جنس فوم عایق می‌باشد. دو لایه ورق فلزی در طرفین این پانل‌ها قرار دارد که به دلیل شباهت ساختاری به ساندویچ خوراکی، " ساندویچ پانل" نامگذاری شده است.

ساندویچ پنل‌ها به طور کلی جهت پوشش دیوار و سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شوند و از اینرو در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی طراحی و تولید می‌شوند‌.

تولیدکنندگان پانل های ساندویچی به منظور تامین نیاز مصرف کنندگان، پانل ها را با متریال مختلفی تولید می‌کنند. بدین ترتیب انواع مختلفی از ساندویچ پنل وجود دارد که هریک متناسب با نوع مواد بکار رفته دارای ویژگی‌های مختلفی هستند.

برای شناخت بیشتر پانل ساندویچی و آشنایی با متریال تشکیل دهنده آن لازم است بدانید که ورق فلزی به کار رفته در ساندویچ پانل‌ از جنس ورق گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم و فوم عایق آن از نوع پلیمری و از جنس فوم پلی اورتان، پلی استایرن، XPS و فوم‌های معدنی مانند پشم سنگ و پشم شیشه است.

ساندویچ پانل جایگزین مصالح سنتی‌

امروزه ساندویچ پانل با توجه به مزیت‌هایی که دارد و تامین بسیاری از نیازهای سازندگان و پیمانکاران می‌توان گفت جایگزین مصالح ساختمانی سنتی شده و در اکثر سازه‌ها جهت سرعت بخشیدن و سهولت در کار از پانل‌های ساندویچی استفاده می‌کنند. همان طور که پیداست استفاده از ساندویچ پانل به واسطه پیش ساخته بودن نه تنها سبب سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه می‌شود بلکه در کاهش هزینه‌های ساخت نیز تاثیر بسزایی دارد.

گفتنی است که موارد ذکر شده تنها ویژگی و برتری ساندویچ پانل نسبت به سایر مصالح نیست. بلکه ساندویچ پنل‌ها ساختاری سبک دارند که این سبکی علاوه بر سهولت در امر حمل و نقل و نصب، در کاهش بار مرده ساختمان نیز موثر است. اما لازم است بدانید که پانل‌‌های ساندویچی علی رغم سبکی از مقاومت و استحکام بسیار بالایی به لحاظ فیزیکی و مکانیکی برخوردار هستند.

همچنین به دلیل استفاده از فوم در ساختار ساندویچ پانل، در برابر تغییرات شرایط جوی و دمایی عملکرد مطلوبی دارند و در برابر حرارت، سرما، صوت و رطوبت به صورت عایق عمل می‌کند.

در بحث ایمنی ساختمان نیز که برای تمام سازندگان از اهمیت بالایی برخوردار است، باید گفت پانل‌ها در برابر حوادثی همچون آتش سوزی و نیروهای تنشی و برشی ناشی از زلزله مقاومت و پایداری بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. گفتنی است که به دلیل اینکه پانل‌ها وزن بسیار کمی دارند؛ در هنگام زلزله در صورت سقوط،  تخریب و یا شکسته نمی‌شوند و خسارات کمی را نسبت به مصالح سنتی بر جای می‌گذارند.

در رابطه با فوم به کار رفته در هسته ساندویچ پنل باید گفت که در دو نوع کند سوز و نسوز تولید می‌شود که از گسترش شعله‌های آتش جلوگیری کرده و در صورت دورشدن منبع آتش به صورت خودکار خاموش می‌شود.

دسته بندی ساندویچ پانل‌

پانل‌ها علاوه بر اینکه به دو دسته ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ‌پانل دیواری تقسیم می‌شوند با توجه به متریالی که در آن به کار‌رفته است نیز به دسته هایی مانند‌: ساندویچ پانل آلومینیوم‌، گالوانیزه‌، آلوزینک‌، پلی یورتان‌، پلی استایرن‌، پشم شیشه و پشم سنگ نیز تقسیم می‌شود‌.

کاربرد ساندویچ پانل‌

ساندویچ پانل‌ها پرکاربردترین مصالح ساختمانی در دنیای مدرن هستند از اینرو در طیف وسیعی از اماکن مانند سوله‌ها، سردخانه‌ها، ساخته‌های پیش ساخته با متراژ بالا، کلین روم یا اتاق تمیز ، کانکس، اتاق حمل بار، سالن‌های ورزشی، کانتینرها و...استفاده می‌شوند که در بین کاربرد‌هایی که دارد ساخت سردخانه و اتاق تمیز ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

ساندویچ پانل‌های پرکاربرد

  • ساندویچ پانل سردخانه‌ای‌

پانل سردخانه‌ای بعد از ساندویچ‌پانل دیواری و سقفی، جز 5 ساندویچ پانل پرکاربرد اول محسوب می‌شود و یک نیاز مهم در صنعت سردسازی می‌باشد. در ساختار این پانل‌ها، جهت ایجاد مقاومت، استحکام و افزایش طول عمر سازه از فوم پلی اورتان که یکی از بهترین و مرغوب‌ترین انواع فوم‌های عایق، به همراه دو لایه ورق فلزی آلوزینک یا گالوانیزه در طرفین استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید عایق حرارتی با کیفیت و عملکرد بالا در سردخانه‌‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ازاینرو   پلی اورتان با ساختار مستحکم و منسجم، بهترین گزینه برای ساندویچ پانل سردخانه‌‌ای است و در نهایت با ایجاد تعادل دمایی، سبب حفظ انواع محصولات غذایی، دارویی و... در مدت زمان طولانی می‌‌گردد.

همان طور که در مورد مزایا و ویژگی‌های ساندویچ پانل می‌دانید، حمل و نقل و نصب ساندویچ پانل سردخانه‌ای نیز همچون سایر پانل‌ها بسیار آسان است و دوم اینکه از آن جایی که در این محیط‌ها مواد غذایی و بهداشتی نگهداری می‌شود، ایجاد یک محیط تمیز و عاری از هرگونه میکروب یکی از نیازهای مصرف کنندگان بوده که ساندویچ پانل سردخانه‌‌ای با داشتن قابلیت شستشو این امکان را نیز فراهم می‌کند.

از آن جایی که استفاده از سردخانه در بسیاری از مکان‌ها مانند کارخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، هتل‌ها، ورزشگاه‌ها، صنایع تجهیزات پزشکی، بیمارستانی و... ضروری است، بنابراین ساندویچ پنل سردخانه‌ای را می‌‌توان یکی از پر فروش‌ترین مصالح پیش ساخته معرفی کرد.

  • ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل اتاق تمیز که با نام "ساندویچ پانل کلین روم" نیز معروف است، پس از پانل سردخانه‌‌ای یکی از ساندویچ پانل‌های پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز می‌باشد. اما شاید برایتان سوال باشد که اتاق تمیز یا کلین روم چه مکانی است؟

همان طور که پیداست کلین روم، فضایی بهداشتی و عاری از هرگونه آلودگی و میکروب جهت انجام تحقیقات، آزمایش‌های خاص، فعالیت‌های تخصصی و تولید محصولاتی مانند دارو می‌باشد.

اما چرا باید از ساندویچ پانل در ساخت اتاق تمیز استفاده کرد؟ ساندویچ پانل‌ها با ساختار ویژه‌ای که دارند و درزبندی مناسبی که برای آن‌ها انجام می‌شود؛ میزان ورود و خروج آلودگی را به حداقل می‌رسانند، به گونه‌ای که هیچ مصالح ساختمانی دیگری این قابلیت را ندارد و علاوه بر آن در برابر انتقال انرژی، حرارت و برودت نیز عایق می‌‌باشد.

اما ویژگی که ساندویچ پنل‌های اتاق تمیز را از سایر پانل‌ها متمایز می‌کند این است که سطح ورق رویی آن‌ها کاملا صاف و بدون برجستگی یا شیار می‌باشد تا میکروب‌ها و باکتری‌ها فضایی مناسب جهت نفوذ و یا رشد نداشته باشند و البته تمیز کردن پانل‌ها نیز راحت‌تر و موثرتر صورت گیرد.

ماموت

شرکت ماموت‌

شرکت ماموت بزگترین شرکت تولید کننده ساندویچ پانل و سازه‌‎های پیش ساخته مانند کانکس و.. در صنعت ساخت و ساز می‌باشد‌ و ممکن است بارها نام آن را در عرصه‌های مختلف شنیده باشید.

مجموعه ماموت با بهره‌گیری از بروز ترین تجهیزات و ماشین آلات بروز و استفاده از متریال با کیفیت توانسته محصولاتی کارآمد را به بازار عرضه نماید‌. در همین راستا شرکت ماموت پروژه های بسیاری را در سراسر کشور اجرا کرده است که توانسته با تولید محصولاتی با کیفیت، رضایت مشتریان خود را کسب نماید‌ و در زمره بزرگترین تولیدکنندگان این صنعت قرار بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied