شمانیوز
شما نیوز

معاون بازرگانی مجتمع فولاد صنعت بناب خبرداد؛

صادرات مجتمع فولاد صنعت بناب در مسیر رشدوتوسعه/افزایش 20درصدی صادرات در مجتمع فولادصنعت بناب در 6 ماهه نخست سال

دکتر شامانی معاون بازرگانی مجتمع فولاد صنعت بناب از افزایش 20درصدی صادرات در این مجتمع بزرگ فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: به منظور افزایش میزان صادرات و گسترش بازارهای منطقه ای برنامه هایی را پیش بینی کرده ایم تا به واسطه آن صادرات محصولات این مجتمع صنعتی را به میزان ۵۰ درصد ارتقا دهیم.

صادرات مجتمع فولاد صنعت بناب در مسیر رشدوتوسعه/افزایش  20درصدی صادرات در مجتمع فولادصنعت بناب در 6 ماهه نخست سال

به گزارش اختصاصی خبرنگار شمانیوز، همزمان با فرا رسیدن «روز ملی صادرات» و با درنظر گرفتن جایگاه این مهم در چرخه اقتصاد کشور به سراغ یکی از صادرکنندگان نمونه کشور رفتیم تا چند و چون پیشبرد مباحث  و امور مربوط به صادرات را به خصوص در شرایط تحریم ها دریابیم به همین منظور به گفتگو با دکترشامانی معاون بازرگانی مجتمع فولادصنعت بناب نشستیم.

شامانی در ابتدا با بیان این مطلب که مجتمع فولاد صنعت بناب،  سال گذشته صادرکننده نمونه استان آذربایجان شرقی شد، گفت: مجتمع فولاد صنعت بناب در 6 ماهه نخست سال جاری با برنامه ریزی دقیق توانست حدود 20درصد  نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صادارت داشته باشد.

معاون بازرگانی مجتمع فولاد صنعت بناب افزود: میزان صادرات این مجتمع صنعتی تا 6 ماهه نخست سال جاری بالغ بر  20 میلیون دلار است  و با برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می رود این روند تا پایان سال ادامه یابد.

دکترشامانی در ادامه درباره موانع و معضلات پیش روی صادرات اظهارداشت: با توجه به ضرورت انجام صادرات غیر نفتی و ایجاد ارزآوری در شرایط تحریم, تامین ارز تجارت خارجی کشور بسیار حائز اهمیت است اما مشکلات داخلی و خارجی که عمدتا خارج از کنترل بوده در پیش روی صادرکنندگان قرار دارد.

وی اظهار داشت: مشکلات  خارجی  فرآیند صادرات عمدتا در کنترل ما نیست اما روی موارد داخلی میتوان گلوگاه های صادرات را برطرف کرد. 

شامانی به مشکلات داخلی فرآیند صادرات اشاره کرد و گفت: بی ثباتی نرخ ارز و چند نرخی شدن آن بصورت نیما ـ سنا ـ بازار متشکل ـ آزاد که اختلاف قیمتهای آن بسیار در تجارت خارجی کشور تاثیر گذاشته است از جمله این موانع در امرصادرات هستند.

وی گفت: اغلب شرکتها بدلیل اینکه رسمی و قانونی فعالیت میکنند از ارائه ارز صادرات در سامانه نیما متضرر میشوند در صورتیکه بعضی از شرکتها این موضوع را رعایت نمیکنند و رقابت ناسالم در بازار ایجاد میکنند، همچنین نوسانات نرخ مواد اولیه و مشخص نبودن نحوه تامین مواد از بورس یا بازار آزاد که این روزها گریبانگیر شرکتهای فولادی شده است از جمله مشکلات داخلی این امر است.

شامانی در ادامه تصریح کرد: تامین آهن اسفنجی و بیلت فولادی از منابع مختلف با قیمتهای مختلف تامین می شود  اما وزارت صمت طی بخشنامه ای اعلام کرده که کل محصولات شرکت فولادی باید در بورس عرضه شود. اگر کل شمش در بورس تامین شود این موضوع منطقی است اما اگر شمش کافی در بورس عرضه نشود تکلیف چیست؟ محصولاتی که شمش آن در بازار آزاد تهیه شده است چه تکلیفی دارد؟ با این وجود ، تکلیف صادرات هم با این بخشنامه دچار ابهام شده است. تغییرات غیر کارشناسانه قوانین عرضه در بورس و صادرات باعث کندی در امر صادرات و تاخیر در تحویل محموله ها میشود که در تجارت بین الملل نکته منفی  بحساب می آید.

معاون بازرگانی مجتمع فولاد صنعت بناب از مشکلات خارجی صادرات سخن به میان آورد و بیان داشت: مشکلات تبادلات مالی در سایه تحریمهای ظالمانه و عدم دسترسی به سوئیفت که منجر به ایجاد هزینه های کارگزاری برای صادرکنندگان شده است،  عدم ارتباط بانکی با سایر کشورها و  عدم امکان دریافتL/C حجم مبادلات تجاری را به حداقل رسانده است که این موارد از بزرگترین محدودیت های صادراتی زمان حال به شمار می روند.

وی به طرح پیشنهادی برای رفع این معضلات پرداخت و افزود: پیشنهادی که در رفع این موارد می شود ارائه کرد اینست که حداقل ، مشکلات داخلی صادرات که در کنترل دولت است، برطرف شود برای  مثال:  نرخ ارز یکسان و قوانین و بخشنامه های جدید برای تنظیم بازار داخل  با سندیکاها و انجمن های مربوطه هماهنگ شود.

 شامانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه انتظاری از دولت و نهادهای اجرایی در خصوص برطرف کردن موانع و تسهیل امر صادرات دارید ابراز داشت: توقع صادر کنندگان این ست که  نگاه دولت به صادرات تغییر و برای ارزآوری هر نوع تسهیلات لازم را فراهم کند، حمایت از صادرت کالاهای غیر نفتی بیشتر و موانع صادرات رفع شود، قوانین دست و پاگیر را تعدیل کند و نیز تجارت آزاد غیر دستوری، مبنای امور توسعه صادرات قرار گیرد.

معاون بازرگانی مجتمع فولاد صنعت بناب یادآور شد: متاسفانه قطع ارتباط SWIFT ضربه سنگینی به تجارت خارجی وارد کرده است و فقط با لغو کامل تحریم های ظالمانه امکان افزایش صادرات وجود خواهد داشت اما دولت و بانکها هم میتوانند در تامین سرمایه و تسهیلات ارزان برای تامین مواد اولیه صادراتی به مجموعه ها کمک کنند.

وی درباره  میزان صادرات محصولات این مجتمع صنعتی بیان داشت: در حال حاضر با توجه به ضرورت تامین نیازهای مشتریان داخلی ، 20 درصد از کل محصولات تولیدی این مجتمع صادر می شود  اما برنامه هایی برای افزایش صادرات و گسترش بازارهای منطقه ای داریم که تا ۵۰ درصد محصولاتمان را صادر خواهیم کرد. 

به گفته شامانی، بازارهای صادراتی مجتمع فولاد بناب کشورهای عراق ـ ترکیه ـ سوریه ـ لبنان .کشورهای اروپای شرقی و کشورهای حوزه آسیای میانه است. 

معاون بازرگانی مجتمع فولاد صنعت بناب به رشد فرآیند صادرات این شرکت در سال ها اخیر اشاره کرد و افزود:  میزان صادرات مجموعه فولاد صنعت بناب در سال ۹۸ نسبت به ۹۷  با رشد 10 برابری همراه بوده است و افتخار صادر کننده نمونه استان آذربایجان شرقی را نصیب این شرکت کرده است و برنامه ریزی های صورت گرفته دراین خصوص، میزان صادرات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ سه برابر ثبت شده است که مجددا  افتخار کسب مقام صادر کننده نمونه را  برای ما دربرداشت.

شامانی به تاثیر تحریم ها بر روند صادرات محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها تاثیر بسیاری در دریافت وجوه و تسهیل امر صادرات داشته و هزینه انتقال وجوه را به تولید کنندگان تحمیل می‌کند و تولید کنندگان مجبورند بدلیل تحریم ها با قیمت‌هایی کمتر از قیمتهای جهانی محصولات خود را در بازار بفروش برسانند و بطور کلی هزینه های بازرگانی خارجی افزایش یافته است.

وی گفت : ما در این خصوص توانستیم از طریق کارگزاری های مجاز مرتبط با بانکها  تحریمهای ظالمانه را دور بزنیم و صادراتی که قابل توجه است اما کافی نیست را رقم بزنیم.

معاون بازرگانی مجتمع فولاد صنعت بناب  در پایان از چشم انداز افق ۱۴۰۴ فولاد بناب سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: قطعا به سمت توسعه صادرات و جذب بازارهای جدید خواهیم رفت و در صورت به صرفه بودن صادرات بیش از 50 درصد محصولاتمان  را صادر و برای کشور ارزآوری خواهیم داشت. صادرات در جنگ اقتصادی جهان برای کشور عزیزمان یک پیروزی محسوب می شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied